News » Rynek energii elektrycznej: tylko w sierpniu br. sprzedawcę prądu zmieniło niemal 2900 odbiorców. A od początku roku na zmianę sprzedawcy zdecydowało się ponad 26 tys. odbiorców

Rynek energii elektrycznej: tylko w sierpniu br. sprzedawcę prądu zmieniło niemal 2900 odbiorców. A od początku roku na zmianę sprzedawcy zdecydowało się ponad 26 tys. odbiorców

5 paź 2021 Możliwość komentowania Rynek energii elektrycznej: tylko w sierpniu br. sprzedawcę prądu zmieniło niemal 2900 odbiorców. A od początku roku na zmianę sprzedawcy zdecydowało się ponad 26 tys. odbiorców została wyłączona

W sierpniu br. sprzedawcę prądu zmieniło łącznie 2844 odbiorców: 2511 wśród odbiorców indywidualnych (grupy G) oraz 333 wśród odbiorców biznesowych. Oznacza to, że w drugim miesiącu wakacji odbiorcy z grup G dokonali ponad dwukrotnie więcej zmian niż w lipcu br. (wtedy było ich 1240).

Wykres 1. Liczba zmian sprzedawcy energii elektrycznej w poszczególnych miesiącach od sierpnia 2020 r. do sierpnia 2021 r.

Od początku 2021 r. zmiany sprzedawcy energii dokonało ponad 26 tys. odbiorców: ponad 20 tys. klientów indywidualnych i blisko 6 tys. biznesowych. Od 2007 r. sprzedawcę prądu w naszym kraju zmieniło łącznie 933 tys. odbiorców: 711 tys. w grupach taryfowych G i 222 tys. w grupach taryfowych A, B i C.

Z ofert wolnorynkowych, czyli nie podlegających zatwierdzeniu przez Prezesa URE, korzysta już ponad 37 proc. klientów w gospodarstwach domowych w naszym kraju (ponad 5,8 mln).

Wykres 2. Łączna liczba zmian sprzedawcy energii elektrycznej w poszczególnych grupach taryfowych od 2007 r. do sierpnia 2021 r.

Na swobodę wyboru sprzedawcy wpływa kilka istotnych czynników, m.in.: stopień świadomości klientów i ich motywacja do zmiany sprzedawcy, a także łatwość dokonania zmiany czy dostępność konkurencyjnych ofert na rynku.

Masz wybór. Wybieraj świadomie

Prawo do zmiany sprzedawcy jest jednym z podstawowych praw konsumenta, a zarazem ważnym elementem wzmacniania konkurencji na rynku. Jednak wraz z rosnącą liczbą sprzedawców i ofert, pojawiają się podmioty, które stosują nieuczciwe praktyki rynkowe. Dlatego Urząd Regulacji Energetyki przypomina o konieczności uważnego i dokładnego zapoznania się z ofertą i umową, zanim złożymy swój podpis pod dokumentami przedłożonymi przez przedsiębiorcę.

Oprócz ceny za energię elektryczną, należy zwracać uwagę m. in. na następujące warunki umowy:

– czy oprócz energii elektrycznej oferta zawiera dodatkowe usługi i związane z tym opłaty,
– na jaki okres zawierany jest kontrakt,
– na jakich zasadach będzie odbywać się rozliczenie po upływie okresu obowiązywania oferty,
– jakie są warunki wypowiedzenia (czy są przewidziane opłaty za wcześniejsze wypowiedzenie umowy)na jakich zasadach będzie odbywać się rozliczenie po upływie okresu obowiązywania oferty

Nie wahaj się zapytać sprzedawcy o takie kwestie jak:

– wysokość opłat stałych (np. opłaty handlowej),
– dodatkowe opłaty czy inne płatne usługi (np. dodatkowe ubezpieczenie) i kary umowne Wszystkie te pozycje mogą wpłynąć na wysokość Twojego rachunku.

Zanim zawrzesz umowę z nowym sprzedawcą ZAWSZE:

– zastanów się, czy ta oferta jest dla Ciebie korzystna;
– dokładnie przeanalizuj wszystkie dokumenty, w tym umowę, jakie zostaną Ci przekazane do podpisu,
– upewnij się czy na przedstawionych dokumentach, ofertach lub umowach widnieją dane firmy, której przedstawicielem jest sprzedawca,
daj sobie czas na dokładne przeczytanie dokumentów (w tym umowy).

PAMIĘTAJ! Nie daj się oszukać – od 3 lipca 2021 r. obowiązuje zakaz sprzedaży „door-to-door” wobec odbiorców w gospodarstwach domowych.

Oznacza to, że od 3 lipca br. przedsiębiorstwa energetyczne nie mogą zawierać umów poza lokalem przedsiębiorstwa z odbiorcami w gospodarstwach domowych (np. podczas wizyty przedstawiciela w domu odbiorcy). Wprowadzanie zakazu zawierania umów sprzedaży gazu i energii elektrycznej poza lokalem przedsiębiorstwa nie ogranicza przy tym możliwości zawarcia takiej umowy na odległość (np. telefonicznie) czy w punkcie sprzedawcy umiejscowionym np. w galerii handlowej.

Twoje prawa:

– w przypadku zawierania umowy na odległość przyszły sprzedawca powinien poinformować Cię na piśmie o prawie odstąpienia od umowy i przekazać Ci wzór tego oświadczenia,

– możesz odstąpić od umowy zawartej na odległość, tj. np. przez telefon, w terminie 14 dni od jej zawarcia bez podawania przyczyn i bez ponoszenia żadnych kosztów z tego tytułu,
– odstąpienie od umowy może nastąpić:
– poprzez wysłanie listu poleconego z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy,
– złożenie pisemnego oświadczenia osobiście bezpośrednio w lokalu sprzedawcy,
– jeżeli sprzedawca zapewnia możliwość złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy drogą elektroniczną, konsument może odstąpić od umowy przez złożenie oświadczenia na stronie internetowej przedsiębiorcy,
– zawsze możesz skontaktować się ze swoim dotychczasowym sprzedawcą energii elektrycznej czy gazu, jeśli coś wzbudzi Twoje zastrzeżenia lub pytania.

Szczególną ostrożność zachowaj zawsze, gdy:

– na dokumentach niewidoczne są dane firmy, którą reprezentuje,
– nie jesteś w stanie zweryfikować jaką firmę reprezentuje przedstawiciel handlowy,
– jesteś namawiany do szybkiego podpisania umowy, np. pod pretekstem promocji,
– sprzedawca obiecuje ci niższą stawkę opłaty za energię/gaz, ale nie informuje o innych dodatkowych opłatach i karach oraz dodatkowo płatnych usługach (np. dodatkowym ubezpieczeniu),
– jesteś proszony o pokazanie ostatniego rachunku za energię/gaz (na rachunku można sprawdzić informacje o rodzajach usług i opłatach za te usługi) i dano Ci do podpisania kilka lub kilkanaście dokumentów.

***

Zgodnie z obowiązującym od 2007 r. prawem (tzw. zasadą TPA: Third Party Access ), odbiorcy końcowi mają swobodę wyboru sprzedawcy energii elektrycznej i gazu. Prezes URE prowadzi monitoring zmian sprzedawców energii elektrycznej w dwóch grupach odbiorców: klientów indywidualnych (grupy G) i biznesowych (A, B, C).
Informacje i statystyki dotyczące zmian sprzedawcy energii są systematycznie zamieszczane na stronie internetowej URE.
Dane dotyczące zmian sprzedawcy pochodzą z przeprowadzanej przez URE „Ankiety dot. informacji o odbiorcach, którzy zmienili sprzedawcę oraz postępach prac nad Generalnymi Umowami Dystrybucyjnymi (GUD) oraz Generalnymi Umowami Dystrybucyjnymi dla Usługi Kompleksowej (GUD-K)”.
W Polsce mamy ok. 17,8 mln odbiorców końcowych energii elektrycznej, z czego ponad 15,4 mln to odbiorcy z grup taryfowych G (gospodarstwa domowe).
Grupy A i B stanowią odbiorcy zasilani z sieci wysokiego i średniego napięcia i są to tzw. odbiorcy przemysłowi, natomiast do grupy C należą odbiorcy przyłączeni do sieci niskiego napięcia, pobierający energię elektryczną dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, tzw. odbiorcy biznesowi.
Całkowita ilość energii elektrycznej dostarczonej w 2020 r. odbiorcom końcowym na warunkach rynkowych, tzn. po skorzystaniu z zasady TPA wyniosła ponad 71 TWh, tj. ponad 51% energii dostarczonej odbiorcom końcowym ogółem. W porównaniu z 2019 r. udział energii dostarczonej odbiorcom korzystającym z prawa wyboru sprzedawcy w sumie energii dostarczonej odbiorcom wzrósł o 1,76 punktu procentowego (w 2019 r. wynosił on 49,5%).

Źródło: Urząd Regulacji Energetyki

Wpis został opublikowany 5 paź 2021 w następujących kategoriach: News, Odbiorcy - Rynek Energii i Gazu. Możesz śledzić komentarze przez RSS. Komentowanie i korzystanie z trackbacków zabronione.