News » Wykorzystanie pełnego potencjału wiatru to niższy koszt transformacji

Wykorzystanie pełnego potencjału wiatru to niższy koszt transformacji

21 paź 2019 Możliwość komentowania Wykorzystanie pełnego potencjału wiatru to niższy koszt transformacji została wyłączona
Pliki do pobrania
pdf icon Załącznik do satnowiska PSEW

Do otwarcia plików w formacie PDF wymagany jest program Adobe Reader lub Foxit Reader.

Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej rekomenduje prawie czterokrotne zwiększenie ilości i wartości energii z dużych instalacji wiatrowo-słonecznych w aukcji planowanej w 2020 r.

Postulat zwiększenia w tym koszyku ilości zamawianej energii z 14,7 TWh do prawie 58,3 TWh, a budżetu z blisko 5,36 mld zł 21,36 mld zł dotyczy projektu rozporządzenia skierowanego do konsultacji społecznych przez Ministerstwo Energii 9 października. – Istotne podniesienie zamówienia dla tego koszyka w przyszłorocznej aukcji pozwoli na utrzymanie trendu wzrostowego na rynku odnawialnych źródeł energii (OZE). Dzięki temu nie będziemy mieli do czynienia z deficytami w udziale OZE po 2023 r., co znów postawi pod znakiem zapytania nasze cele na 2030 r. W krótszej perspektywie korzyścią z większego zamówienia będzie możliwość realizacji zarówno dynamicznie rozwijających się projektów dużych farm słonecznych, jak i obniżających najmocniej hurtowe ceny energii projektów wiatrowych, których po tegorocznej aukcji zostanie jeszcze sporo na rynku – tłumaczy Janusz Gajowiecki, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej (PSEW). Z wyliczeń PSEW wynika, że tylko członkowie Stowarzyszenia mają w swoich portfelach projekty o łącznej mocy 1,5 GW, z czego 1,2 GW w wietrze i ok. 300 MW w dużych projektach fotowoltaicznych. Pozostawienie przez Ministerstwo Energii wolumenu na poziomie 1 GW dla instalacji wiatrowosłonecznym powyżej 1 MW sprawi, że aukcja zakończy się wypełnieniem koszyka wyłącznie przez wiatr ze względu na przewagę cenową tej technologii. Z kolei pełne wykorzystanie potencjału energetyki wiatrowej na lądzie nie tylko przyśpieszy transformację systemu energetycznego kraju w kierunku gospodarki niskoemisyjnej zgodnie z zobowiązaniami wynikającymi z polityki klimatycznej UE, ale także przełoży się na tańsze rachunki za prąd dla odbiorcy końcowego oraz wygeneruje dodatkowe korzyści gospodarcze, społeczne i środowiskowe. Budowa farm wiatrowych to również korzyści w postaci miejsc pracy i przychodów dla osób fizycznych, gmin i budżetu państwa. Przygotowanie i budowa 10 MW lądowej farmy wiatrowej generuje 173 miejsca pracy, a jej eksploatacja wymaga zaangażowania 6 osób. Każdy megawat mocy zainstalowanej w wietrze na lądzie wnosi do budżetu państwa 7 tys. zł rocznie z tytułu podatków PIT i CIT. Średni dochód z podatku od nieruchomości dla gminy w której ulokowane są farmy wiatrowe to ponad 9 mln zł rocznie. Korekta projektu rozporządzenia umożliwi więc nie tylko wykorzystanie istniejącego potencjału lądowej energetyki wiatrowej i dużych projektów fotowoltaicznych, wpisując się w realizację celu OZE na 2030 r.

Źródło: Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej

Wpis został opublikowany 21 paź 2019 w następujących kategoriach: News, OZE. Możesz śledzić komentarze przez RSS. Komentowanie i korzystanie z trackbacków zabronione.