Jak ocenia IDC, do końca 2020 r. firmy branży energetycznej przeznaczą globalnie na transformację cyfrową 2,1 bln dol. Do końca 2019 r. natomiast 85% firm z branży użyteczności publicznej z listy Forbes Global 2000 ma dysponować działem odpowiedzialnym za przyspieszanie innowacji i transformację ich biznesu. Czym będą zajmować się te działy? Z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych będą usprawniać procesy wewnątrz organizacji oraz różne formy kontaktu z partnerami i klientami. W Polsce już działają firmy, które skutecznie cyfrowo transformują swoje operacje.
Główni aktorzy rynku energetycznego zaczynają tworzyć nowoczesny ekosystem na poziomie lokalnym, krajowym oraz międzynarodowym. Tworzą go przedsiębiorstwa energetyczne, klienci oraz podmioty świadczące nowe rodzaje usług. Docelowy łańcuch wartości nie jest jednak jednoznacznie zdefiniowany. Dlatego właśnie poszczególne organizacje powinny jak najlepiej zrozumieć specyfikę swoich rynków, ich dynamikę, możliwości oraz ograniczenia krótko i długoterminowe.
Zadbaj o swoje procesy wewnętrzne
Udana transformacja cyfrowa na poziomie przedsiębiorstwa energetycznego wymaga połączenia możliwości oferowanych przez nowe technologie z kilkoma kluczowymi zaleceniami, a następnie osadzenia ich w zmieniającym się modelu działania rynku energii. Każda transformacja powinna mieć na celu zwiększenie poziomu automatyzacji procesów, wzbogacenie istniejących procesów o nowe elementy zwiększające efektywność, a także zapewnienie dostępu do odpowiedniej informacji w odpowiednim czasie na odpowiednim urządzeniu. Transformacja cyfrowa przedsiębiorstwa energetycznego nie jest działaniem jednorazowym. To stały proces, który powinien być przeprowadzony w układzie bi-modalnym. Z jednej strony firma przechodząca transformację powinna zadbać o wykorzystanie silnego podstawowego systemu ERP np. SAP S/4HANA, oferującego maksymalną automatyzację procesów i funkcji korporacyjnych. Z drugiej – powinna rozwijać fundamenty innowacyjnej organizacji, umiejącej w szybszym tempie reagować i wykorzystywać zmiany rynkowe. To właśnie połączenie „systemu danych biznesowych” oraz „systemu innowacji” gwarantuje końcowy sukces od strony budowy nowego modelu biznesowego, redefinicji procesów biznesowych oraz rozwój modelu pracy i kompetencji własnych zespołów.
Cyfryzuj relacje z partnerami i klientami
Firmy energetyczne coraz częściej sięgają również po rozwiązania, które poprawiają ich komunikację z klientami i upraszczają cały proces sprzedaży. Według IDC w 2018 r. połowa wydatków firm energetycznych na IT w obsłudze klienta była przeznaczana na personalizację usług, internetowe serwisy zakupowe i obecność w innych kanałach cyfrowych. Dzięki temu zarówno firmy energetyczne, jak i inni przedstawiciele sektora użyteczności publicznej (np. wodno-kanalizacyjne) mogą skuteczniej dotrzeć do klienta z ofertą, lepiej odpowiedzieć na jego potrzeby, a także mocniej zaangażować go w relacje z firmą. Według analityków SAP i IDC, dla firm z sektora utilities kluczowe jest dziś budowanie relacji z klientami i zewnętrznymi partnerami, którzy wzmocnią ofertę firmy, np. agregatorami zielonej energii. Docelowo każda z trzech grup (firmy-klienci-partnerzy) – dzięki cyfrowym platformom – będzie mogła ze sobą współpracować, wymieniać się korzyściami i korzystać z dobrze dopasowanych produktów.
PKP Energetyka – cyfrowy lider znad Wisły
Doskonałym przykładem organizacji, która skutecznie realizuje program transformacji cyfrowej procesów wewnętrznych oraz zewnętrznych jest PKP Energetyka. Spółka działa na polskim rynku od 2001 r. Jednakże korzenie jej działalności sięgają jeszcze początków XX w. PKP Energetyka jest stabilnie rozwijającą się firmą dystrybucyjną, rozpoznawalną dzięki jakości, innowacyjności i efektywności. Swój wzrost i rozwój opiera także na dostarczaniu usług elektroenergetycznych, w tym utrzymania sieci trakcyjnej dla polskiej kolei. Z sukcesem działa też na rynku budowlanym. Realizuje również projekty za granicą, w tym w Niemczech w ramach spółki Railen. Spółka PKP Energetyka do tej pory stawiała czoła wyzwaniom, z którymi musi się mierzyć większość graczy na rynku – rozproszone systemy i dane, brak transparentności procesów, niespójności danych pochodzących z różnych źródeł, przestarzałe i nieintuicyjne interfejsy wykorzystywanych rozwiązań cyfrowych. Spółka we wszystkich swoich działaniach stawia na takie wartości jak jakość, bezpieczeństwo, zaangażowanie i efektywność. Stąd też naturalnym wyborem do stworzenia kompleksowego systemu billingowego dystrybucji energii był system SAP for Utilities (SAP IS-U).
Nowoczesny system billingowy i portal sprzedawcy w chmurze
Aby sprostać codziennym wyzwaniom operacyjnym, zarówno wewnętrznym jak i w zakresie kontaktu z partnerami, PKP Energetyka wdrożyło kompleksowy biling dla dystrybucji energii w oparciu o technologię SAP IS-U, wraz z portalem obsługi klienta dystrybucji opartym o technologię SAP Cloud Platform. Rozwiązanie to spełnia wszelkie obecne wymagania stawiane przez zliberalizowany rynek energii, między innymi pozwalając na wymianę danych energetycznych z innymi uczestnikami rynku zgodne ze standardem eBIX oraz na dostęp sprzedawców energii do określonych danych w systemie poprzez interfejs webowy. Mimo dużego zakresu, całe wdrożenie zostało zrealizowane w ciągu półtora roku. Było to możliwe dzięki doskonałej organizacji projektu po stronie obszaru biznesu i obszaru IT w PKP Energetyka. Na szczególne uznanie zasługuje fakt, iż był to jeden z wielu projektów informatycznych realizowanych przez klienta równolegle w ramach większego programu, a mimo dysponowania jedynie ograniczonymi zasobami, PKP Energetyka w bardzo sprawny sposób uniknęła opóźnień w jego realizacji. Nowy system billingowy jest zintegrowany z systemem SAP ERP, co oznacza, że wszystkie dane potrzebne do odpowiedniego zarządzania spółką są dostępne w szybki i łatwy sposób oraz są spójne. Istnieje także możliwość integracji go z systemami firm trzecich, aby jeszcze lepiej zoptymalizować różne procesy zarządzania biznesem energetycznym. Efektem wdrożenia w PKP Energetyka jest jeszcze lepszy przepływ informacji wewnątrz organizacji i większa transparentność. Partnerzy spółki zyskali natomiast dostęp do intuicyjnie działającego portalu, dzięki któremu mogą mieć wgląd do wszystkich potrzebnych informacji, aby jeszcze skutecznie współdziałać z klientem SAP.
Powyższy projekt został zrealizowany przez IT Util, partnera SAP Recognized Expertise dla branży Utilities z ponad 10 letnim doświadczeniem w branży i technologii. Między innymi o wdrożeniu w firmie PKP Energetyka rozmawiali eksperci podczas SAP Utilities Day – konferencji dedykowanej branży Utilities i skupiającej się na tematach Inteligentnego Przedsiębiorstwa, Transformacji Cyfrowej oraz Innowacji.
Źródło: S&T
Źródło: SAP Polska Sp. z o.o.