EkoMobility

Głogów, Bolesławiec i Legnica otrzymają z NFOŚiGW ponad 20 mln złotych na zakup autobusów elektrycznych

Trzy miasta: Głogów, Bolesławiec i Legnica otrzymają łącznie ponad 20 mln złotych na zakup zeroemisyjnych autobusów komunikacji miejskiej o napędzie elektrycznym oraz budowę stacji ładowania. Wsparcie uwzględnia zarówno dotacje jak i pożyczki. Umowy w tej sprawie podpisano 8 listopada 2022 r. 

– Rząd premiera Mateusza Morawieckiego stawia na rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego. Zawarte umowy to realne wsparcie, które trafia do polskich miast – tym razem do Legnicy, Głogowa i Bolesławca, i przyczynia się do poprawy jakości życia ich mieszkańców, którzy zyskają nie tylko nowoczesne środki transportu i komfort przejazdu, ale również czyste powietrze i zmniejszenie emisji hałasu – podkreślił Ireneusz Zyska, Wiceminister Klimatu i Środowiska.

Jak zaznaczył, Ministerstwo Klimatu i Środowiska wprowadza rozwiązania, które zapewnią dobre warunki dla rozwoju w miastach transportu publicznego, napędzanego paliwami alternatywnymi, w tym energią elektryczną i wodorem. 

– Przy wdrażaniu projektów dotyczących transportu publicznego bardzo ważne są działania na poziomie lokalnym, potrzebna jest infrastruktura, rozwój transportu publicznego oraz sposobów magazynowania energii. To działania służące poprawie jakości życia naszych obywateli, a samorządy są w tym procesie stroną i partnerem – mówi Artur Michalski, Wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. – Wierzymy, że dzięki wsparciu z Narodowego Funduszu działania związane z elektromobilnością mogą być skierowane bezpośrednio do społeczeństwa, któremu będzie się żyło bardziej komfortowo. NFOŚiGW posiada w tym zakresie doskonałe przygotowanie instytucjonalne – dodaje Wiceprezes Michalski. 

W ramach przedsięwzięcia pn.: „Zielony Transport Publiczny w Gminie Miejskiej Głogów – I etap” Głogów planuje zakup pięciu zeroemisyjnych autobusów komunikacji miejskiej o napędzie elektrycznym zasilanych z własnych magazynów energii z łączną minimalną mocą silników 160 kW. Każdy magazyn energii ma pozwolić na wykonanie trasy o długości minimum 150 km. Autobusy będą również wyposażone w elektroniczny system informacji pasażerskiej (elektroniczne tablice kierunkowe, system zapowiadania przystanków, kasowniki, system biletu elektronicznego), system automatycznego gaszenia pożaru w komorze agregatu grzewczego i automatycznej detekcji pożaru wybranych elementów autobusu, cyfrowy monitoring wizyjny i klimatyzację całej przestrzeni pasażerskiej. Zakupione pojazdy będą niskopodłogowe, w pełni dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych i z ograniczeniami ruchowymi.

Pojazdy będą również posiadały dodatkowe udogodnienia dla rowerzystów m.in. mocowanie dla roweru wewnątrz autobusu. Całkowita kwota dofinansowania z NFOŚiGW to dotacja w wysokości: 8 706 250 zł. Zamierzony efekt ekologiczny uwzględnia: zmniejszenie emisji CO2: 159,83572 Mg/r., ograniczenie emisji tlenków azotu: 0,83731 Mg/r. i ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10): 0,01502 Mg/r.

Bolesławiec w związku z realizacją przedsięwzięcia: „Zeroemisyjna komunikacja publiczna w Gminie Miejskiej Bolesławiec” planuje zakup jednego autobusu o napędzie elektrycznym, przeznaczonego do transportu publicznego. Autobus będzie niskopodłogowy i przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych, a także napędzany silnikiem elektrycznym o mocy co najmniej 160 KW. Gmina otrzymała z Funduszu dofinansowanie w postaci dotacji na kwotę: 1 770 000,00 zł oraz pożyczkę w wysokości: 100 000,00 złotych. Planowany efekt ekologiczny to: zmniejszenie emisji CO2: 24,63568 Mg/r., ograniczenie emisji tlenków azotu: 0,02985 Mg/r. oraz ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10): 0,00012 Mg/r.

Z kolei Legnica przy okazji projektu pn.: „Zakup autobusów z elektrycznym napędem wraz z budową stacji ładowania” zakupi m.in. sześć nowych zeroemisyjnych autobusów elektrycznych i przeprowadzi szkolenia dla kierowców i pracowników zaplecza technicznego w zakresie obsługi przedmiotowego taboru, kupi również trzy mobilne ładowarki dwustanowiskowe wolnego ładowania, które docelowo będą zlokalizowane na terenie zajezdni autobusowej, zbuduje także stacjonarną stację szybkiego ładowania (pantograf) wraz z budową masztu – 1 punkt ładowania. Wsparcie z Narodowego Funduszu stanowi dotacja w kwocie: 9 513 750,00 zł. Efekt ekologiczny to: zmniejszenie emisji CO2: 237,16571 Mg/r., ograniczenie emisji tlenków azotu: 2,45752 Mg/r., a także ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10): 0,05053 Mg/r.

Warto podkreślić, że wszystkie inwestycje mają niezwykle ważny wymiar ekologiczny i społeczny. NFOŚiGW poprzez programy takie jak m. in. „Zielony Transport Publiczny”, aktywnie wspiera jednostki samorządu terytorialnego w realizacji polityki elektromobilności. Oferta Funduszu mająca na celu wsparcie podmiotów w pozyskiwaniu środków na pojazdy elektryczne oraz infrastrukturę ładowania jest skierowana do szerokiego grona beneficjentów: osób fizycznych, przedsiębiorców, jednostek samorządu terytorialnego, stowarzyszeń, czy rolników.

Źródło: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Działy

Reklama