W ub. r. Enea Operator poprawiła SAIDI za 2018 r., wypracowując po raz kolejny najniższe w swojej historii wskaźniki niezawodności dostaw energii elektrycznej. Średni czas przerw nieplanowanych dla odbiorców z północno-zachodniej Polski został skrócony ze 152 do niecałych 124 minut. Osiągnięty w 2019 r. wynik jest o prawie pół godziny lepszy niż wynik wcześniejszy.
Poprawa wskaźników niezawodności w Enei Operator, to efekt ciągłego usprawniania procesu dystrybucji, udoskonalania struktury zarządzania ruchem w sieci oraz rozbudowy i modernizacji sieci elektroenergetycznej. Spółka wdrożyła, i nadal wdraża, szereg innowacji oraz projektów, których celem jest poprawa ciągłości zasilania oraz jakości świadczonych usług, co zostało docenione m.in. Diamentem Top Industry za „Innowację roku”.
– Kolejna znacząca poprawa wskaźników niezawodności w 2019 r. to nasz duży sukces. To pokazuje, że wprowadzane i konsekwentnie realizowane od lat działania przynoszą oczekiwane efekty. Bardzo dobre wyniki nie byłyby możliwe bez dobrze ukierunkowanych działań inwestycyjnych oraz eksploatacyjnych – powiedział Andrzej Kojro, Prezes Enei Operator.
Enea Operator wydała w 2019 r. ponad 1 mld zł na inwestycje. Około 90% tej kwoty to nakłady na modernizację i rozbudowę infrastruktury sieciowej. Przeznaczone zostały między innymi na modernizację infrastruktury na każdym poziomie napięć, jak i budowę inteligentnej sieci energetycznej. Istotna część środków skierowana była również na rozwój i modernizację infrastruktury teleinformatycznej, wymianę środków transportu, modernizację i rozbudowę zapleczy oraz inne elementy wspomagające działalność dystrybucyjną. W tym narzędzia i sprzęt specjalistyczny, przyczyniające się również w sposób bezpośredni i pośredni do poprawy wskaźników niezawodności.
Bezpośrednio na poprawę wskaźników niezawodności przekładają się działania związane z eksploatacją sieci dystrybucyjnej, na które Enea Operator w 2019 r. przeznaczyła ponad 200 mln zł. W ramach działań eksploatacyjnych spółka – na wszystkich poziomach napięć – wykonuje między innymi wycinki zadrzewienia w sąsiedztwie linii, przeglądy i oględziny sieci, a także bieżącą kontrolę obiektów i urządzeń energetycznych. Firma prowadziła również działania mające na celu ograniczanie skutków awarii oraz przywracające zasilanie odbiorcom w możliwie najkrótszym czasie.
– Dodatkowo w celu maksymalnego ograniczenia przerw w dostawach energii elektrycznej do odbiorców Enei Operator systematycznie zwiększamy zakres prac prowadzonych w technologii pod napięciem. W 2019 r. spółka wykonała ponad 78% wszystkich planowych prac przy urządzeniach elektroenergetycznych na średnim i niskim napięciu, nie wyłączając przy tym dostaw energii do Klientów. Na obszarze działania spółki w ub. r. wykonano ponad 65 tys. takich prac – dodał Marek Szymankiewicz, Wiceprezes Enei Operator ds. Infrastruktury Sieciowej.
Źródło: Grupa ENEA