Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo będzie przez pięć lat wyłącznym użytkownikiem nabrzeżnej stacji odbioru i przeładunku LNG małej skali w Kłajpedzie. Dla PGNiG to istotny krok w budowie kompetencji i pozycji na tym rynku w Europie Środkowo-Wschodniej i basenie Morza Bałtyckiego. Umowa z Klaipedos Nafta będzie obowiązywać od kwietnia 2020 r.
Klaipedos Nafta jest operatorem terminali naftowych i FSRU, czyli pływającego terminala regazyfikującego i magazynującego LNG zacumowanego w Kłajpedzie, ale również niezależnej od FSRU, nabrzeżnej stacji odbioru i przeładunku LNG małej skali. Instalacja ta jest zlokalizowana u wejścia do portu w Kłajpedzie (ok. 7 km od FSRU). Oferta PGNiG została uznana za najkorzystniejszą w przetargu.
– Klaipedos Nafta doceniło doświadczenie jakie ma Grupa PGNiG w operacjach i sprzedaży LNG małej skali z Terminala im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu i z naszych wytwórni LNG w Odolanowie i Grodzisku Wielkopolskim – powiedział Piotr Woźniak, Prezes Zarządu PGNiG SA. – Dzięki użytkowaniu nabrzeżnej stacji odbioru i przeładunku LNG na Litwie, PGNiG zyska również lepszy dostęp do rynku LNG małej skali w krajach nadbałtyckich oraz zwiększy konkurencyjność swojej oferty dla odbiorców z obszaru północno-wschodniej Polski oraz Europy Środkowo-Wschodniej. Bardzo ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa dostaw jest to, że PGNiG będzie samodzielnie decydował od kogo kupi i sprowadzi LNG do nabrzeżnej stacji odbiorczej na Litwie – dodał Prezes PGNiG SA.
Dostawy LNG do nabrzeżnej stacji będą możliwe małymi jednostkami pływającymi o pojemności zbiorników 30 razy mniejszej niż w przypadku konwencjonalnych metanowców oceanicznych. Nabrzeżna stacja odbioru i przeładunku LNG wyposażona jest w pięć zbiorników LNG o łącznej pojemności 5 tys. m3 (2250 ton) LNG. Posiada dwa stanowiska do załadunku autocystern lub ISO-kontenerów, które mogą być używane jednocześnie. Maksymalne tempo załadunku to 100 m3 (45 ton) LNG na godzinę, co oznacza, że proces ładowania jednej autocysterny skroplonym gazem ziemnym trwa ok. 30 minut. Stacja posiada również nabrzeże przystosowane do odbioru i załadunku LNG na jednostki pływające mniejszej skali. Tempo przeładunku to 1250 m sześc. (562,5 ton) skroplonego gazu ziemnego na godzinę. Tempo bunkrowania statków wynosi 250-500 m3 (112,5-225 ton) LNG na godzinę.
Nabrzeże stacji przeładunkowej w Kłajpedzie umożliwia także bunkrowanie statków napędzanych silnikami na LNG. Z powodów regulacji środowiskowych popyt na LNG ze strony armatorów działających na Bałtyku będzie w najbliższych latach dynamicznie rosnąć.
– Pozyskanie strategicznego partnera stworzy efekt synergii z korzyścią dla stacji przeładunkowej LNG, której operatorem jest KN. Rozwój rynku małego LNG w krajach bałtyckich i w Polsce daje wiele nowych możliwości zwiększenia dostępności dostaw energii dla przedsiębiorstw w całym regionie. Zapewni także więcej możliwości dywersyfikacji dostaw dla obiektów przemysłowych i osiedli oddalonych od gazociągów, a także dla transportu drogowego i morskiego – powiedział Darius Šilenskis, CEO KN.
Kompetencje i relacje handlowe zdobyte przez Grupę PGNiG w Kłajpedzie pozwolą na płynne rozpoczęcie operacji i transakcji bunkrowania w terminalu Świnoujściu po jego rozbudowie i uruchomieniu nabrzeża umożliwiającego świadczenie tej usługi w 2023 r. Na razie Grupa PGNiG dokonuje bunkrowań statków z autocystern stojących na nabrzeżach w portach (metoda tzw. truck-to-ship).
Źródło: Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA