Paliwa dla energetyki

Przeładunki w Naftoporcie o 100% w górę

Polski system logistyczny ropy naftowej zdał test związany ze skażonym surowcem, jaki wpłynął do Polski rurociągiem „Przyjaźń” w drugiej połowie kwietnia tego roku. Swoje strategiczne znaczenie potwierdził Naftoport, należący do grupy PERN, który w tym czasie pracował na maksymalnych obrotach. Firma odebrała z morza dwukrotnie więcej ropy naftowej niż zwykle. W sumie w I półroczu 2019 r. spółka przyjęła 8,3 mln ton ropy naftowej, czyli blisko 30% więcej niż w tym samym okresie ub. r., który pod względem wielkości przeładunków był dotąd rekordowy w historii Naftoportu.

W drugiej połowie kwietnia do polskiego systemu przesyłowego trafiła skażona chlorkami organicznymi ropa, która jest bardzo niebezpieczna dla wrażliwych systemów rafineryjnych.

24 kwietnia PERN na wniosek klientów zatrzymał tłoczenie rurociągiem „Przyjaźń”. Wznowienie tłoczenia w niepełnym wymiarze nastąpiło dopiero 9 czerwca, a więc po 46 dniach. W tym czasie PERN na bieżąco obsługiwał rafinerię przekazując surowiec z zapasów oraz dostarczany drogą morską poprzez Naftoport. Klienci na stacjach paliw nie odczuli tej sytuacji.

– Nasze rafinerie od kilku lat coraz bardziej dywersyfikują swój portfel, jeśli chodzi o źródła dostaw ropy naftowej. Jak bardzo jest to potrzebne przekonaliśmy się w ostatnich miesiącach, kiedy trzeba było w trybie nagłym sprawdzić możliwości polskiego systemu przesyłowego oraz potencjał Naftoportu. Test wypadł pomyślnie, bo klienci na stacjach nie odczuli kłopotów z dostawami surowca do kraju. Jesteśmy na dobrej drodze, jeśli chodzi o budowanie niezależności energetycznej w obszarze ropy i paliw – powiedział Igor Wasilewski, Prezes PERN Rekordowy maj w Naftoporcie.

W maju tego roku Naftoport przeładował 2,2 mln ton ropy naftowej, podczas gdy w poprzedzającym okresie średnio w miesiącu rozładowywane było około 1 mln ton tego surowca. Przez 46 dni unieruchomienia rurociągu „Przyjaźń” Naftoport przyjął o 13 zbiornikowców więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej. W sumie było ich 51.

W 2018 r. Naftoport przeładował prawie 15 mln ton dostarczonej ropy i paliw. Firma obsłużyła w tym czasie 314 tankowców, z czego jedną trzecią stanowiły zbiornikowce przekraczające 80 tys. ton ładowności.

Filary inwestycyjne PERN w obszarze surowcowym

Biorąc pod uwagę trendy rynkowe i wyzwania stojące przed sektorem energetycznym, a także rządową politykę dla sektora naftowego, PERN rozpoczął realizację szeregu projektów inwestycyjnych.

Spółka zamierza wybudować drugi rurociąg surowcowy od portu Morza Bałtyckiego do centrum Polski. Pozwoli on na pogłębienie dywersyfikacji oraz pełną separację jakościową nowych gatunków ropy dla klientów PERN. Firma jest w trakcie rozbudowy zbiorników magazynowych na ropę: chodzi o 7 nowych zbiorników w gdańskim Terminalu Naftowym oraz w Bazie w Gdańsku. W sumie pojemność magazynowa na ropę naftową powiększy się o prawie 600 tys. m³, do poziomu 4,1 mln m³. Zarówno budowa nowych zbiorników na ropę naftową w Bazie Gdańsk, jak i w TNG już się rozpoczęła.

Źródło: PERN S.A.

Działy

Reklama