Shell oferuje szereg specjalistycznych produktów przeznaczonych do zastosowań w turbinach gazowych i parowych. Należą do nich, odpowiedzialne za smarowanie oraz chłodzenie, mineralne i syntetyczne oleje z rodziny Shell Turbo, a także pomocny w czyszczeniu układu płyn Shell Varnish Removal Fluid. Rozwiązania te powstały z myślą o optymalizacji działania przy jednoczesnym obniżeniu kosztów.
Rosnące zapotrzebowanie na energię elektryczną mocno obciąża istniejącą już infrastrukturę. Jednocześnie jej producenci oraz główni odbiorcy – zakłady przemysłowe – muszą liczyć się z zaostrzanymi przepisami dotyczącymi redukcji emisji dwutlenku węgla. Stąd presja na pozyskiwanie prądu z alternatywnych źródeł i optymalne wykorzystanie dostępnych zasobów. Dużą rolę w spełnieniu tych warunków odgrywają turbiny energetyczne, których efektywne działanie uzależnione jest od wielu czynników. Jednym z nich jest jakość zastosowanych środków smarnych oraz łatwość usunięcia przepracowanego oleju wraz z zanieczyszczeniami w procesie serwisowania.
Dłuższe interwały pomiędzy wymianami i szybsze zakończenie tej czynności przekładają się na potencjał produkcji energii czy funkcjonowanie przemysłu. Umożliwiają też generowanie oszczędności. Według badań rynku zlecanych cyklicznie przez Shell, potwierdza to ponad połowa przedstawicieli z ankietowanych firm z branży energetycznej. Menedżerowie często nie znają jednak skali możliwości, jakie daje wybór właściwego środka smarnego. Ich zdaniem może to pomóc zredukować koszty o co najmniej 5%, podczas gdy realnie wysokowydajne środki smarne klasy premium mogą obniżać całkowite wydatki na utrzymanie ruchu aż o 20-30%[1].
Gama olejów turbinowych Shell Turbo
Wyniki te dotyczą m.in. gamy olejów Shell Turbo, które zostały opracowane z myślą o pracy w układach turbin i sprężarek. Ich wyróżnikiem jest wysoka efektywność smarowania i chłodzenia łożysk bez względu na obciążenie, również przy powstających cyklicznie wartościach szczytowych. Jest to możliwie dzięki wykorzystaniu autorskiej i opatentowanej przed laty technologii przetwarzania gazu ziemnego w wysokowydajne oleje bazowe (GTL). W porównaniu do produktów opartych na ropie naftowej, zredukowano w nich zawartość siarki i uzyskano jednolitą strukturę chemiczną.
Na doskonałe właściwości olejów turbinowych Shell z gamy Turbo wpływa także dobór dodatków – inhibitorów korozji i utleniania, deemulgujących oraz przeciwzużyciowych. Różnorodność oferty pozwala na dobór odpowiedniego środka do konkretnego zastosowania: od wysokotemperaturowych układów turbin gazowych, poprzez gazowo-parowe, po konstrukcje ze zintegrowaną przekładnią. Najpopularniejsze na rynku oleje turbinowe Shell to Turbo T, Turbo S4 i Turbo S5 DR. Jedną z wyróżniających cech tych produktów jest wysoka odporność na degradację. Potwierdzają to wyniki osiągane w testach odporności na utlenianie (TOST – Turbine Oil Oxidation Stability Test) oraz stabilności oksydacyjnej (RPVOT – Rotating Pressure Vessel Oxidation Test).
Shell Varnish Removal Fluid kontra osady i szlam
Nawet stosowanie najwyższej jakości olejów turbinowych nie wykluczy w 100% powstawania osadów i szlamu. Ich efektem jest zazwyczaj brązowy lub bursztynowy nalot – zwany lakiem – odkładający się na wewnętrznych elementach układu. W dużej mierze składa się z pozostałości organicznych. Trudno usunąć go w trakcie prac konserwacyjnych nawet za pomocą rozpuszczalników. Pozostawienie takiej warstwy obniży efektywność działania turbiny i jej podzespołów, a nawet mechanicznych uszkodzeń i awarii.
Aby uniknąć podobnych problemów, Shell oferuje syntetyczny płyn Varnish Removal Fluid (VRF). Działa on na zasadzie dodatku do oleju przeznaczonego do wymiany na nowy. W zależności od stopnia zanieczyszczenia dolewka wynosi od 5 do 10% objętości układu. Zróżnicowany jest również czas działania, który może wynieść nawet pół roku przed planowaną czynnością serwisową. W dokładnym określeniu tych procesów pomaga usługa Shell LubeAnalyst.
Shell Varnish Removal Fluid wykazuje się doskonałą kompatybilnością z olejem turbinowym. Po dodaniu zachowuje dotychczasową temperaturę zapłonu i nie pogarsza właściwości powierzchniowych, w tym tendencji do pienienia oleju, uwalniania powietrza i separacji wody. Nawet jeśli resztki płynu pozostaną w układzie po usunięciu zużytego oleju nie wpływa to na wydajność świeżo zalanego środka smarnego.
[1] Ankieta zlecona przez firmę Shell Lubricants i przeprowadzona przez firmę Edelman Intelligence w oparciu o 121 wywiadów przeprowadzonych z personelem z 8 krajów (Brazylia, Kanada, Chiny, Niemcy, Indie, Rosja, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone) pracującym w sektorze energetycznym, który zakupił, wpłynął na zakup lub użycie środków smarnych/smarów w ramach swoich obowiązków od listopada do grudnia 2015 r.
Źródło: SHELL POLSKA Sp. z o.o.