OZE

Współpraca i synergia kluczem do sukcesu projektów offshore na Bałtyku

Podczas WINDMission 2023, najważniejszej konferencji poświęconej energetyce wiatrowej w krajach bałtyckich organizowanej w styczniu w Wilnie, eksperci z dziedziny morskiej energetyki wiatrowej dyskutowali o największych wyzwaniach, z jakimi może się zmierzyć Litwa podczas realizacji pierwszych projektów morskich na Morzu Bałtyckim. Za największe z nich uznano stosunkowo niewielki rynek litewski oraz niepewne otoczenie regulacyjne.

Wydarzenie poprzedzające konferencję – warsztat „Rozwój projektu morskiej farmy wiatrowej na nowym rynku – zarządzanie kluczowymi wyzwaniami i szansami“ prowadzony był przez Green Genius i Grupę Polenergia, które wspólnie przygotowują się do udziału w pierwszej aukcji zaplanowanej w 2023 r. przez litewski rząd dla morskiej farmy wiatrowej 700 MW.

– Konkurencja między projektami morskiej energetyki wiatrowej na całym świecie rośnie z każdym dniem. Ważne jest, aby zrozumieć, że planując pierwsze morskie farmy wiatrowe na Litwie, nie jesteśmy odizolowani od zmieniających się warunków i wyzwań rynku międzynarodowego, więc czas na przygotowanie się do nich jest właśnie teraz – dr Darius Biekša, Head of Wind Business w Green Genius

Do dyskusji zaproszono reprezentację znanych firm o globalnym doświadczeniu, inwestujących także w krajach bałtyckich, w tym w Polsce: Siemens Gamesa Renewables Energy, Seaway7, Ramboll, MAG Offshore and TELE-FONICA Kable. Wydarzenie rozpoczęły prezentacje uczestników, podsumowane panelem dyskusyjnym będącym pogłębioną analizą litewskiego rynku.

– Dzięki współpracy z Modus Group realizujemy pierwsze zagraniczne plany Polenergii w zakresie inwestycji w morską energetykę wiatrową w krajach bałtyckich. Kiedy w bieżącym roku wygramy aukcję, zaangażujemy w realizację projektu także partnerów i wykonawców – Jacek Czak, Project Manager litewskiego projektu w Polenergii.

W dyskusji zwracano uwagę na prognozy, które pokazują, że rozwój globalnego rynku morskiej energetyki wiatrowej na świecie nie podwoi się, a nawet potroi. Z tego powodu małe rynki, takie jak kraje bałtyckie czy nawet Polska, mogą stanąć przed wyzwaniem przyciągnięcia międzynarodowych partnerów. Odpowiedzią na to wyzwanie powinna być synergia i współpraca z innymi bałtyckimi projektami. Dzięki takiemu podejściu rozwój infrastruktury będzie bardziej efektywny i atrakcyjny dla dużych korporacji. Firmy o globalnym doświadczeniu, mimo znaczących różnic w zakresie potencjału i otoczenia regulacyjnego, postrzegają Litwę jako integralnego uczestnika rynku regionu bałtyckiego. 

– Rynek morskiej energetyki wiatrowej nie jest lokalny czy regionalny – jest to rynek globalny i konkurujemy na nim globalnie. Współpraca i synergia w regionie są więc ważnym czynnikiem sukcesu projektów na Bałtyku – Paweł Mawduk, Head of Offshore Wind Supply Chain w Polenergii.

Kraje bałtyckie mają już duże doświadczenie w rozwoju lądowych aktywów energetyki odnawialnej, jednak proces rozwoju morskiej energetyki wiatrowej jest 2-3 razy bardziej złożony niż lądowej. Potężne gabaryty komponentów urządzeń, przekraczające często 100 m, czyni transport drogowy praktycznie niemożliwym. W praktyce przekłada się to na konieczność zbudowania odpowiedniej infrastruktury blisko brzegu. Dodatkowo, logistyka morska tych elementów także wymaga specyficznych możliwości portowych i specjalnych maszyn.

Prognozowany wzrost zainteresowania urządzeniami offshore może powodować konieczność priorytetyzowania zadań przez dostawców. Wśród ważnych wyzwań harmonijnego rozwoju rynku wskazywano również nie w pełni zdefiniowane warunki przyłączenia tych inwestycji do sieci a także globalne czynniki związane z rosnącymi i nie w pełni przewidywalnymi kosztami materiałów. Za kluczowe rekomendacje wskazano natomiast wykorzystanie doświadczeń rynków bardziej rozwiniętych i synergizowanie łańcuchów dostaw nie tylko na poziomie krajowym, ale także szukanie potencjalnych interfejsów w obrębie całego regionu bałtyckiego. W spotkaniu zorganizowanym w formule hybrydowej jako pre-event konferencji WINDMission 2023 wzięło udział bezpośrednio i online kilkudziesięciu uczestników.

Źródło: Polenergia

Działy

Reklama