URE przypomina operatorom systemów gazowych, że do 15 listopada mają czas na złożenie do Urzędu planów wprowadzania ograniczeń.
Na stronie Urzędu opublikowany został zaktualizowany przykładowy wzór treści planu wprowadzania ograniczeń w poborze gazu ziemnego. Aktualizacja ma charakter porządkowy i wynika wyłącznie ze zmian przepisów ustawy o zapasach, które dotyczą trybu wydania rozporządzenia o wprowadzeniu ograniczeń w poborze gazu ziemnego.
Więcej szczegółowych informacji dotyczących sporządzania planów wprowadzania ograniczeń w poborze gazu ziemnego dostępne jest na stronie URE w zakładce: Paliwa gazowe – plany wprowadzania ograniczeń.
Po co przygotowujemy plany wprowadzania ograniczeń?
Przygotowywanie planów wprowadzania ograniczeń jest działaniem rutynowym, odbywającym się corocznie. Opracowane przez operatorów dokumenty pozwalają – na wypadek wystąpienia sytuacji kryzysowej – na zapewnienie ciągłej i bezpiecznej pracy systemu gazowego, a co za tym idzie na dostarczenie gazu ziemnego do możliwie dużego grona odbiorców oraz zabezpieczenie dostaw do odbiorców chronionych przed ograniczeniem dostaw gazu w sytuacji ewentualnego jego deficytu.
Każdy operator systemu przesyłowego lub dystrybucyjnego gazowego, w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji Prezesa URE o zatwierdzeniu planu ograniczeń, przekazuje swoim odbiorcom informacje o maksymalnych godzinowych i dobowych ilościach poboru gazu ziemnego w poszczególnych stopniach zasilania. Wielkości te stają się integralną częścią umów sprzedaży, umów o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji gazu ziemnego oraz umów kompleksowych.
***
- W przypadku ogłoszenia stanu nadzwyczajnego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub jego części mogą być wprowadzone, na określony czas, ograniczenia w poborze gazu.
- Zgodnie z ustawą o zapasach[1] stan nadzwyczajny ogłaszany jest przez ministra właściwego do spraw energii w drodze rozporządzenia, po otrzymaniu informacji od operatora systemu gazowego lub operatora systemu połączonego gazowego o wystąpieniu co najmniej jednej z poniższych sytuacji:
- zagrożenia bezpieczeństwa gazowego państwa,
- zakłóceń w dostarczaniu gazu ziemnego do systemu gazowego,
- gwałtownego, nieprzewidzianego uszkodzenia lub zniszczenia urządzeń, instalacji lub sieci, powodującego przerwę w ich używaniu lub utratę ich właściwości zagrażającą bezpieczeństwu funkcjonowania systemu gazowego,
- nieprzewidzianego wzrostu zużycia gazu ziemnego
- Z ograniczeń wyłączona została kategoria „odbiorców chronionych”[2]. Część z nich w ogóle nie podlega ograniczeniom, część podlega ograniczeniom wyłącznie w przypadku 12 stopnia zasilania, a pozostali podlegają ograniczeniom tylko w części prowadzonej działalności.
- Do kategorii odbiorców chronionych zaliczani są m.in. odbiorcy w gospodarstwach domowych, rolnicy, zakłady opieki zdrowotnej, pomocy społecznej oraz instytucje oświatowe.
- Mamy dwanaście stopni zasilania, które wyrażone są w jednostkach energii. Najmniejsze ograniczenia występują w stopniu pierwszym, największe – przy dwunastym.
Podstawy prawne:
- art. 58 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1537 i 1723).
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 lutego 2021 r. w sprawie sposobu i trybu wprowadzania ograniczeń w poborze gazu ziemnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 549).
[1] Art. 49a ust. 2 ustawy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1537 i 1723).
[2] Art. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 lutego 2021 r. w sprawie sposobu i trybu wprowadzania ograniczeń w poborze gazu ziemnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 549).
Źródło: Urząd Regulacji Energetyki