W ciągu najbliższych dekad morska energetyka wiatrowa znacznie przyśpieszy. Będzie to jeden z najszybciej rozwijających się źródeł energii odnawialnej, także w Polsce. Globalnie zainstalowana moc ma wzrosnąć ponad 5-krotnie do 316 GW do 2030 r. Perspektywy rozwoju MEW na Morzu Bałtyckim, jak i w skali ogólnoeuropejskiej analizuje nowy raport o dostępności statków instalacyjnych, od której w istotny sposób zależy tempo rozwoju sektora offshore. Premiera publikacji odbyła się podczas corocznej Konferencji PSEW 2022.
Morska energetyka wiatrowa to kluczowa technologia, która przyczyni się do budowy zeroemisyjnego systemu energetycznego nie tylko w Polsce, ale również w całej Europie. Kolejne państwa europejskie zwiększają swoje ambicje w sektorze offshore wind, co każe stawiać pytania odnośnie barier dla rozwoju tej technologii oraz możliwości produkcyjnych niezbędnych do realizacji rosnących ambicji w tym względzie.
Polska może stać się największym rynkiem morskiej energetyki wiatrowej na Morzu Bałtyckim. Zgodnie z analizą przygotowaną przez Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej wspólnie z WindEurope wynika, iż z ogólnego potencjału Morza Bałtyckiego szacowanego na poziomie 83 GW w 2050 r., aż 28 GW przypada na obszar będący w gestii państwa polskiego. Centralne położenie Polski oraz wskazany potencjał oznaczają, iż jako kraj mamy szansę zostać hubem morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku zarówno w obszarze produkcji komponentów, jak również obsługi funkcjonujących farm wiatrowych.
– Ważnym elementem w dyskusji o polskim sektorze morskiej energetyki wiatrowej jest wzrost tzw. local content czyli polskiego przemysłu. Należy podkreślić, że do budowy silnej branży offshore niezbędne jest posiadanie portu instalacyjnego, dlatego tak ważna jest jego budowa na polskim wybrzeżu. Jednak tuż obok local content coraz większe znaczenie zyskuje temat jednostek pływających. Właściwa informacja o dostępności statków potrzebnych sektorowi morskiej energetyki wiatrowej jest niezbędna dla deweloperów i operatorów statków, aby przygotować się na nowe wyzwania – podkreśla Piotr Czopek, Dyrektor ds. Regulacji z Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej.
Obecny, i tak już wysoki wzrost rynku morskiej energetyki wiatrowej ulegnie znacznemu przyspieszeniu, zwłaszcza pod koniec dekady. Globalnie zainstalowana moc 57 GW w 2021 r. ma wzrosnąć ponad 5-krotnie do 316 GW do 2030 r. Wzrosty te będą w dużej mierze generowane w Europie, gdzie w 2030 r. zainstalowane będzie prawie 50% światowej mocy morskiej energetyki wiatrowej.
Dostępność floty instalacyjnej oraz serwisowej jest jednym z istotnych wyzwań w drodze do budowy silnego i stabilnego sektora morskiej energetyki wiatrowej zarówno w Polsce i na Morzu Bałtyckim. Raport: Dostępność statków instalacyjnych dla sektora morskiej energetyki wiatrowej do 2030 r. Perspektywa Polski i Morza Bałtyckiego to szczegółowa analiza popytu i podaży statków instalacyjnych i innych typów statków potrzebnych do realizacji projektów morskich farm wiatrowych.
Publikacja, której premiera odbyła się podczas Konferencji PSEW 2022 w Serokcu, jest punktem startowym do dalszej dyskusji na temat potrzeby budowy silnego, europejskiego przemysłu, niezbędnego dla skutecznej realizacji wyznaczonych celów w sektorze offshore wind.
By spełnić niedawno ogłoszone, europejskie cele rządowe nastąpi bezprecedensowy wzrost liczby nowych instalacji, gdzie kumulacja oddawania nowych mocy nastąpi pod koniec bieżącej dekady. Przewidywana moc, która ma zostać oddana do użytku w 2029 r., może przekroczyć całkowity wolumen zainstalowany do 2021 r. (28 GW). Również na Morzu Bałtyckim tempo rozwoju nowych instalacji będzie bardzo szybkie. Do 2030 r. całkowity wolumen ma wynieść ok. 35 GW (wzrost z 2,8 GW w 2021 r.), z gwałtownym przyspieszeniem w latach 2026-2030.
Przedstawione w Raporcie PSEW i WindEurope wyzwania oraz wąskie gardła, w zakresie braku wystarczającej liczby statków instalacyjnych powinny stanowić element integrujący wszystkie podmioty zaangażowane w rozwój morskiej energetyki wiatrowej na poziomie europejskim, a w skali krajowej powinny stanowić punkt do dalszej dyskusji na temat potrzeby budowy polskiej floty instalacyjne.
Źródło: Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej