97% użytkowników samochodów elektrycznych w Polsce nie zamierza wracać do motoryzacji spalinowej, a w przypadku już 31% kierowców EV auto zeroemisyjne jest jedynym pojazdem w rodzinie – wynika z największego w Polsce badania kierowców „elektryków”, przeprowadzonego przez EV Klub Polska. Zdaniem 94% respondentów, samochody elektryczne spełniają ich oczekiwania, m.in. dzięki niższym kosztom utrzymania.
EV Klub Polska to największy, ogólnopolski klub zrzeszający właścicieli i użytkowników samochodów elektrycznych, liczący już ponad 1500 członków. Klub przeprowadził wśród zarejestrowanych użytkowników kompleksowe badanie sondażowe na temat doświadczeń wynikających z użytkowania i eksploatacji EV w Polsce. Jak wynika z sondażu, 97% kierowców samochodów elektrycznych w Polsce jest z nich na tyle zadowolona, że nie zamierza wracać do motoryzacji spalinowej, a 91% właścicieli „elektryków” szczerze poleciłaby samochód elektryczny swojej rodzinie. 86% członków EV Klub Polska uważa, że utrzymanie pojazdu zeroemisyjnego jest tańsze niż samochodu konwencjonalnego. W połączeniu z rządowym programem dopłat „Mój elektryk”, w wielu przypadkach oznacza to niższy całkowity koszt użytkowania (TCO) i w rezultacie – większą opłacalność inwestycji w dany pojazd.
– W pierwszym tak kompleksowym badaniu opinii, kierowcy samochodów elektrycznych potwierdzili, że elektromobilność stanowi dziś nie tyle alternatywę, co lepszy wybór od motoryzacji konwencjonalnej. Aż 72% obecnych użytkowników EV stwierdziło, że zdecydowanie nie zamieniłoby ich na pojazd spalinowy, kolejne 25% zadeklarowało, że raczej nie zamierza już wracać do benzyny lub Diesla – mówi Łukasz Lewandowski, Koordynator EV Klub Polska. – Raport obala także wiele mitów na temat elektromobilności. Praktycy potwierdzają (81%), że bez problemu pokonują dystanse większe niż zasięg ich EV, mając do dyspozycji coraz większą liczbę ładowarek.
Rośnie grupa świadomych użytkowników EV, którzy podkreślają ogół pozytywnych czynników ekologicznych związanych z elektromobilnością. 15% kierowców wskazuje możliwość zasilania pojazdu zieloną energią jako najważniejszy czynnik ekologiczny. Natomiast niemal co drugi użytkownik (46%) zamieszkający dom jednorodzinny, faktycznie wykorzystuje do ładowania swojego pojazdu energię pochodzącą z instalacji fotowoltaicznych.
Z badania wynika także, że dzięki coraz większym zasięgom oraz coraz wyższym mocom ładowania, samochody elektryczne stają się coraz bardziej praktyczne w codziennym użytkowaniu. Niemal co trzeci ankietowany (31 proc.) używa pojazdu elektrycznego jako jedynego w gospodarstwie domowym. 32% użytkowników regularnie korzysta ze stacji ogólnodostępnych, a 83% kierowców EV w Polsce preferuje ładowanie swoich pojazdów w domu. 50% ankietowanych uzupełnia energię w akumulatorze samochodu w nocy, 27% podczas dnia. 45% posiada wallboxa, czyli naścienną ładowarkę, a 32% zamierza nabyć takie urządzenie w przyszłości.
– Połowa ankietowanych ładuje samochody elektryczne w nocy. Takie rozwiązanie ma kilka zalet. Przede wszystkim, dzięki wykorzystaniu taryfy nocnej jest to zdecydowanie najtańsza opcja – przejechanie 100 km może kosztować od 8 do 10 zł. Na dodatek odpoczywają, gdy ich auto uzupełnia energię. Jest to również korzystne dla systemu elektroenergetycznego, ponieważ wieczorem i w nocy sieć jest obciążona w znacznie mniejszym stopniu niż za dnia – mówi Łukasz Lewandowski.
Aż 57% ankietowanych nie korzysta z ogólnodostępnej infrastruktury ładowania lub skorzystało z niej zaledwie kilka razy. Co trzeci użytkownik EV (32%) nie posiada w okolicy żadnej publicznej stacji ładowania. Świadczy to o niedostatecznie rozbudowanej infrastrukturze, która wciąż stanowi jeden z głównych czynników hamujących wzrost liczby samochodów elektrycznych poruszających się po polskich drogach.
– Elektromobilność to także nowy, kreujący się rynek. Większość respondentów posiada samochód elektryczny nie dłużej niż rok (61 proc.), a 23 proc. od roku do dwóch. To konsekwencja szczególnie dynamicznego rozwoju rynku BEV w Polsce w ostatnich miesiącach. Jak wynika z „Licznika Elektromobilności” prowadzonego przez PSPA i PZPM od sierpnia 2019 do sierpnia 2021 polski park całkowicie elektrycznych samochodów osobowych powiększył się aż o 241%. W roku 2022 r. oczekujmy dalszej dynamizacji rynku BEV w Polsce – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Badanie zostało zrealizowane w terminie 1.04-30.06.2021 r. Wzięło w nim udział ponad 600 członków EV Klub Polska, którzy wypełnili kwestionariusz on-line za pośrednictwem strony www.evklub.pl. Raport zostanie szczegółowo omówiony podczas Kongresu Nowej Mobilności 2021, który odbędzie się w dniach 6-8 października br. w kompleksie EC1 w Łodzi. To najważniejsza w Polsce konferencja w całości poświęcona elektromobilności. Sesja „Budowa społeczności użytkowników EV” odbędzie się 8 października br. w godz. 14.15 – 15.45. Rejestracja jest możliwa poprzez stronę internetową Kongresu www.kongresnowejmobilnosci.pl. W tym roku organizatorzy KNM 2021, PSPA oraz Miasto Łódź, rozszerzają formułę wydarzenia o wyjątkowe wydarzenie towarzyszące – Manufakturę Elektromobilności, która odbędzie się w dniach 8-9 października br. na rynku łódzkiej Manufaktury, a także Zlot członków EV Klubu Polska, który przejedzie ulicami Łodzi już w sobotę 9 października br. Informacje na temat Zlotu są dostępne na fanpage’u EV Klub Polska na Facebooku.
EV Klub Polska został uruchomiony w 2020 roku w ramach społeczno-edukacyjnej kampanii elektromobilni.pl, prowadzonej przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu (KOZK). Celem kampanii jest promocja elektromobilności i zrównoważonego transportu. W inicjatywę zaangażowało się kilkadziesiąt podmiotów i instytucji aktywnych w obszarze zrównoważonego transportu w Polsce. Do partnerów strategicznych elektromobilnych.pl należą: ABB, BMW, Enelion, Grupa Volkswagen, Hyundai, Mercedes-Benz, Nexity, PKN ORLEN, Renault i Toyota, a do partnerów branżowych Alphabet, EFL, Garo, GO+EAuto, GreenWay, LeasePlan, LOTOS, Nissan, PKO Leasing, PRE Biel, Shell oraz Volvo. Kampania została objęta patronatem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury. Patronat nad kampanią objęły także liczne ambasady, m.in. Niderlandów, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Izraela, Niemiec oraz izby handlowe i kilkadziesiąt polskich samorządów.
– Celem EV Klub Polska jest integracja, pomoc i realne wsparcie obecnych i przyszłych kierowców samochodów elektrycznych w Polsce, zabieganie o ich interesy, a także kształtowanie jak najlepszego otoczenia prawnego i gospodarczego dla użytkowania pojazdów zeroemisyjnych – dodaje Łukasz Lewandowski. – Członkostwo w EV Klub Polska jest darmowe i oznacza szereg korzyści, m.in. zniżki na usługi ładowania w ramach największej sieci szybkiego ładowania w Europie Środkowej i Wschodniej – GreenWay Polska, a także darmowe przejazdy płatnymi odcinkami autostrad A1 i A4. Wkrótce zaoferujemy kolejne benefity dla elektromobilnych kierowców.
EV Klub Polska jest jednym z współzałożycieli Global EV Drivers Alliance, organizacji zrzeszającej kluby użytkowników samochodów elektrycznych z całego świata – oprócz Polski, m.in. z USA, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii, Szkocji i Kanady.
Źródło: Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych