Globalne zapotrzebowanie na energię systematycznie rośnie, czego efektem jest rozwój stacjonarnych silników gazowych jako elastycznych źródeł energii. Konsekwencją zwiększania ich mocy są coraz bardziej ekstremalne warunki pracy oleju smarującego jednostkę. Dlatego coraz większe znaczenie ma stosowanie wysokiej jakości środków smarnych. Oleje Shell Mysella, zostały stworzone specjalnie z myślą o silnikach na gaz ziemny, zapewniając ochronę przed zużyciem i dłuższy okres eksploatacji.
Nieprzerwany wzrost populacji świata prowadzi do zwiększenia zapotrzebowania na energię. Szacuje się, że do 2060 r. liczba ludzi na świecie może przekroczyć nawet 10 mld [1]. Rosnąca liczba ludności napędza ciągłą ewolucję silników gazowych, które odgrywają kluczową rolę w spełnianiu współczesnych potrzeb energetycznych. Gaz ziemny jest powszechnie dostępny, jego spalanie charakteryzuje się niższym poziomem emisji spalin niż w przypadku innych paliw kopalnych, a silniki gazowe są dobrym uzupełnieniem odnawialnych źródeł energii.
Ekstremalne warunki pracy oleju
Najnowsze stacjonarne silniki na gaz ziemny generują wyższe moce i ciśnienia, mają mniejsze miski olejowe i charakteryzują się niższym zużyciem oleju. Wszystkie te czynniki sprawiają, że olej jest bardziej obciążony, powodują szybszy spadek liczby zasadowej (BN) i jego szybsze utlenianie. Ostatecznie taka degradacja może prowadzić do zwiększenia częstotliwości wymiany środka smarnego, większej ilości osadów, zwłaszcza w rowkach pierścieniowych i na koronie tłoka, a w konsekwencji do obniżenia niezawodności, częstych przestojów w pracy silnika i wyższych kosztów użytkowania.
Optymalne rozwiązanie do silników gazowych
By spełnić potrzeby silników gazowych nowej generacji oraz zapewnić im optymalną wydajność i odporność na wysokie obciążenia w ekstremalnych warunkach pracy, należy zwrócić uwagę na wybór odpowiedniego oleju. Profilaktyka serwisowa i wysokiej jakości środki smarne powinny być priorytetem. Z przeprowadzonych badań wynika, że operatorzy w sektorze energetycznym nie wykorzystują szans, by minimalizować zakłócenia pracy urządzeń, czy unikać nieprzewidzianych kosztów. 44% spółek energetycznych potwierdziło, że utrzymanie nie stanowi dla nich priorytetu do momentu wystąpienia awarii sprzętu. Natomiast 72% twierdzi, że zawodny sprzęt doprowadził do powstania nieoczekiwanych kosztów[2]. Oleje Shell Mysella to wysokowydajne oleje do silników gazowych, opracowane z myślą o większej czystości, ochronie przed osadami oraz mniejszym zużyciu. Zostały stworzone w celu zwiększenia wydajności i niezawodności silnika, w tym silników generujących wysokie poziomy średniego ciśnienia użytecznego i silników wyposażonych w stalowe tłoki.
Boroskopowe zdjęcie zaworu wraz z gniazdem zaworowym. Dzięki stosowaniu w silniku oleju Shell Mysella, zarówno gniazdo, jak i zawór są w bardzo dobrej kondycji – optymalna ilość popiołów siarczanowych w oleju Shell Mysella zapewnia kontrolę zużycia zaworów oraz ich gniazd i chroni przed zjawiskiem recesji. Popioły pełnią również funkcję smarną
Doskonałe właściwości w każdych okolicznościach
Gama olejów do silników gazowych Shell Mysella została opracowana tak, aby umożliwić operatorom wybór oleju, który jest dostosowany do ich specyficznych wymagań i zapewni im optymalne korzyści. Oprócz uniwersalnego i najbardziej popularnego oleju Mysella S5 N 40, oferta Shell obejmuje również bardziej zaawansowane produkty Mysella S6 N 40 i S7 N Ultra 40. Oba produkty, oprócz doskonałej ochrony przed osadami czy korozją, charakteryzują się wydłużonym okresem eksploatacji w zastosowaniach przemysłowych. Interwał wymiany Shell Mysella S7 N Ultra – najnowszego oleju w rodzinie Mysella – wynosi ponad 4000 godz., podczas gdy typowy interwał to ok. 2000 godz.
– Właściwe smarowanie i odpowiednie utrzymanie mają kluczowe znaczenie dla najnowszych stacjonarnych silników gazowych. Eksploatacja tych silników niesie ze sobą wyjątkowe wyzwania, które wymagają innego podejścia do smarowania. Przeprowadzone przez nas testy polowe wykazały, że olej Shell Mysella S7 N Ultra dłużej zachowuje prawidłowe parametry eksploatacyjne i przez to charakteryzuje się wydłużonym okresem eksploatacji. Jest on nawet dwukrotnie dłuższy niż w przypadku olejów starszej generacji [3]. Równocześnie olej ten charakteryzuje się odpornością na ekstremalne temperatury i obciążenia, co pomaga zapewnić niezawodną pracę silnika i zwiększone osiągi. To z kolei przyczynia się do obniżenia całkowitych kosztów użytkowania ponoszonych przez właścicieli i operatorów elektrowni gazowych – powiedział Mateusz Jarosz, Ekspert Techniczny w Dziale Olejów i Smarów Shell Polska.
Potwierdzona skuteczność i niższe koszty dzięki Shell Mysella
Stosowanie wysokiej jakości olejów Shell Mysella w połączeniu z usługami takimi, jak Shell LubeAnalyst, może pomóc obniżyć całkowity koszt użytkowania silników gazowych, przedłużając okres eksploatacji oleju, obniżając koszty utrzymania i zwiększając ciągłość pracy silnika. Przykładem może być przedsiębiorstwo energetyczne z Polski, które korzystające z silników gazowych Jenbacher typu 3. Firma chciała wydłużyć okres eksploatacji stosowanego oleju i ograniczyć powstawanie osadów z biogazu. Zespół Shell Lubricants zaoferował usługę Shell LubeAnalyst, polegającą na badaniu stanu pracującego w urządzeniu oleju, oraz przeprowadził boroskopię silnika w celu sprawdzenia stanu komór spalania. Okazało się, że najlepszym rozwiązaniem w przypadku gazu o zawartości siarki 50 ppm będzie olej Shell Mysella S5 S 40. Dzięki zmianie na nowy olej, użytkownik zmniejszył częstotliwość wymiany środka smarnego z 2200 do 3800 godz. i skrócił czas przestojów związanych z pracami konserwacyjnymi, zmniejszając przy tym koszty operacyjne. Przedsiębiorstwo odnotowało szacunkowe roczne oszczędności w wysokości 92 000 USD (około 330 000 zł).
Inspekcyjne zdjęcie pokazujące bardzo dobry stan korony tłoka w silniku z olejem Shell Mysella. Widoczna jest optymalna ilość popiołu, gwarantująca odpowiednią ochronę. Tuleja cylindra eksploatowanego silnika jest w stanie nienaruszonym, z wyraźnie widocznymi śladami po honowaniu
STOSOWANIE OLEJU SHELL MYSELLA S7 N ULTRA W SILNIKACH GAZOWYCH NOWEJ GENERACJI
[1] Raport: United Nations, World Population Prospects, New York, 2019.
[2] Shell Lubricant Solutions, badanie „Powering Peak Performance”, 2018 r.
[3] Próby terenowe z wykorzystaniem ponad 10 silników Jenbacher typu 6.
Źródło: Shell Polska