Do Katowic dostarczono 5 nowych autobusów elektrycznych, które obecnie są rejestrowane i w najbliższych tygodniach wyjadą w trasę.
– Sukcesywna wymiana taboru PKM Katowice wpisuje się w nasze kompleksowe myślenie o transporcie zrównoważonym – ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji publicznej. Wzrost komfortu podróży, w połączeniu z naszymi innymi działaniami, jak np. budowa centrów przesiadkowych, będzie kolejnym czynnikiem, który ma zachęcać mieszkańców do przesiadania się z własnego samochodu do autobusu. Po drugie zakup autobusów elektrycznych jest dla nas także elementem systemowych działań, których celem jest ograniczanie niskiej emisji – mówi Marcin Krupa, Prezydent Katowic. – Dostawa tych pięciu nowych ekologicznych autobusów miejskich zamyka projekt zakupu 100 autobusów – w tym 10 o napędzie elektrycznym. Natomiast to nie jest nasze ostatnie słowo – w ramach kolejnych projektów już w przyszłym roku na ulice Katowic wyjedzie kolejnych 10 pojazdów o napędzie elektrycznym – dodaje prezydent.
Pojazdy już są na terenie bazy PKM Katowice. Po podpisaniu protokołów zdawczo-odbiorczych czeka je rejestracja, oznakowanie oraz instalacja niezbędnego wyposażenia, a formalności te potrwają około miesiąca. Nowymi autobusami pojedziemy na linii 9, 10 i 632.
ostępowanie przetargowe na dostawę autobusów elektrycznych zostało ogłoszone 30 kwietnia 2019 r. Przetarg wygrała firma Solaris Bus & Coach S.A., a umowa została podpisana 12 sierpnia 2019 r. Całkowity koszt zakupu 5 pojazdów to 12,5 mln zł netto, z czego 10,6 mln zł to kwota dofinansowania z Unii Europejskiej. – Dzięki środkom finansowym z Unii Europejskiej PKM Katowice może systematycznie realizować wymianę taboru na nowoczesny technologicznie i przyjazny środowisku. Zakup nowych, niskoemisyjnych pojazdów pozwala na znaczącą poprawę komfortu podróży, ograniczenie emisji spalin oraz dbałość o rozwój zrównoważonego transportu. Te wszystkie działania mają pozytywny wpływ na wzrost popularności komunikacji miejskiej wśród mieszkańców, co korzystnie wpływa na jakość życia w mieście – podkreśla Helena Ulanowska, Prezes PKM Katowice.
Autobusy Solaris Urbino 12 electric są napędzane centralnym silnikiem trakcyjnym o mocy 160 kW. Magazynowanie energii potrzebnej do napędzania pojazdów odbywa się za pomocą zestawu baterii najnowszej generacji Solaris High Energy+, a ich całkowita pojemność to 253,90 kWh. Ładowanie odbywa się przez złącze plug-in oraz tzw. pantograf odwrócony – podczas ładowania na znajdujące się na dachu odbieraki mocy opuszczany będzie pantograf na stałe zamontowany na maszcie ładowarki stacjonarnej. Autobusy jednorazowo mogą przewieźć 80 pasażerów, a liczba ta obejmuje 26 miejsc siedzących. Drzwi wejściowe w układzie 2+2+2 zapewnią efektywną wymianę pasażerską, a wnętrze pojazdów zaprojektowano z troską o zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa i komfortu. W skład wyposażenia Solarisów Urbino 12 electric wchodzi m.in. ogrzewanie oraz dwustrefowa klimatyzacja, która automatycznie dostosowuje temperaturę wewnątrz przestrzeni pasażerskiej w zależności od temperatury zewnętrznej, duży i czytelny wyświetlacz wewnątrz pojazdu z dynamiczną informacją pasażerską (pokazującą m.in. informacje o trasie przejazdu, nazwę kolejnego przystanku, datę i godzinę), głosowe zapowiedzi przystanków z przyciskami oznaczonymi alfabetem Braille’a, monitoring obejmujący kamery przestrzeni pasażerskiej oraz kamerę cofania i osobną kamerę w miejscu pracy kierowcy. Wyposażenie obejmuje także dodatkowe oświetlenie pomostów wejściowych oraz tzw. „przyklęk” i platformę dla wózków inwalidzkich, ładowarki USB pozwalające pasażerom doładować urządzenia mobilne oraz darmową sieć Wi-Fi dla Pasażerów.
Źródło: www.katowice.eu