EkoMobility

Klimat, mobilność i technologie

W dniach 23-25 września w Katowicach odbywa się Kongres Nowej Mobilności, którego integralnym elementem jest Forum Innowacji. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele Narodowego Centrum Badań i Rozwoju – Dyrektor NCBR, prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski oraz ekspert dr Piotr W. Zawadzki. Obaj aktywnie włączyli się w merytoryczne debaty, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem w zakresie innowacyjnych rozwiązań dla sektora mobilności.

Kongres stanowi centrum wymiany wiedzy, doświadczeń i idei dla kluczowych interesariuszy sektora zeroemisyjnych technologii w europejskim transporcie. Grono znamienitych gości – przedstawicieli administracji państwowej, sektora nauki oraz przedsiębiorców podejmuje najważniejsze, aktualne tematy związane z klimatem, mobilnością i technologiami.

Nauka dla innowacji

Pierwszą dyskusją, w jakiej wziął udział Dyrektor NCBR prof. Jerzy Małachowski był „Panel Rektorów. Symbioza nauki i przemysłu: nowy rozdział dla polskiego ekosystemu innowacyjności”, w formule okrągłego stołu, prowadzony przez Izabelę Najdę-Jędrzejewską, zastępczynię dyrektora Departamentu Innowacji i Rozwoju w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz dr hab. Remigiusza Jasińskiego, kierownika Zakładu Lotnictwa Politechniki Poznańskiej. W dyskusji głos zabrali również dr inż. Marek Bauer, prorektor ds. studenckich Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, Maciej Biskupski, wiceprzewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prof. dr hab. inż. Anna Chrobok, prorektor ds. Studenckich i Kształcenia Politechniki Śląskiej, prof. dr hab. Bogumiła Kaniewska, przewodnicząca KRASP oraz rektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prof. dr hab. Ryszard Koziołek, rektor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, prof. dr hab. n. med. Andrzej Małecki, rektor  Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach, prof. dr hab. Andrzej Myśliwiec, prorektor ds. organizacji i współpracy Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach, prof. dr hab. Maciej Nowak, prorektor ds. Nauki i Rozwoju Kadry Akademickiej Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, dr Katarzyna Strzała – Osuch, rektor Powiślańskiej Szkoły Wyższej, prof. dr hab. inż. Szymon Szewrański, prorektor ds. relacji społeczno-gospodarczych Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, dr hab. Agnieszka Turska-Kawa, prorektor ds. Nauki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, prof. dr hab. n. med. Edward Wylęgała, prorektor ds. Rozwoju i Transferu Technologii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

1

Rektorzy polskich uczelni przedstawili swoją wizję roli nauki w napędzaniu innowacji, wskazując jednocześnie na bariery, które wciąż utrudniają współpracę z biznesem. Wskazywali m.in. na potrzebę reform wspierających transfer technologii, zmiany w finansowaniu badań, a także lepsze przygotowanie nowego pokolenia absolwentów do pracy na styku nauki, technologii i przedsiębiorczości.

Prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski podkreślił znaczenie Funduszy Europejskich dla rozwoju lokalnych ekosystemów wiedzy: Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, które dystrybuujemy do uczelni, odnoszą sukces zwłaszcza wtedy, gdy uczelnie współpracują z lokalnymi społecznościami. Widzimy to chociażby w Centrach wiedzy o dostępności. Dodał również: NCBR jest także beneficjentem Funduszy Europejskich w programie Uczelnie Przyszłości. Mamy 12 uczelni na pokładzie, chcemy rozwijać ten program i stawiać na rozwój studentów.

W dobie sztucznej inteligencji

„AI Disruption: koniec świata, który znamy?” to temat dyskusji, w której wziął dr Piotr W. Zawadzki, Ekspert w Dziale Zarządzania Strategicznego NCBR. W panelu prowadzonym przez Aarona Fishbone’a, dyrektora ds. polityki publicznej w GreenWay, udział wzięli również Michał Ciemiński, CEO Next Digital, Jarosław Homa, dyrektor Centrum Badawczego Cyberbezpieczeństwa Łukasiewicz – AI, Mohit Kumar, Head of Product w OLX oraz Joachim Lohse, założyciel i CEO Ampcontrol. Eksperci zwrócili uwagę na zmiany, jakie się dokonują się pod kątem coraz większej powszechności sztucznej inteligencji – od edukacji, przez rynek pracy, rozwój zawodowy i relacje międzyludzkie, zastanawiając się przy tym nad skutkami rozwoju AI.  Rozmawiali również o tym, jakie szanse rozwoju innowacji i gospodarki kreuje AI.   
– W NCBR realizujemy unijny program STEP, który dotyczy wysokich technologii, technologii zasobooszczędnych i biotechnologii. Prowadzimy go m.in. w celu uniezależnienia Unii od dostawców z rynków zewnętrznych – mówił dr Piotr W. Zawadzki.

2

Rola B+R w transformacji mobilności

Dyrektor NCBR, prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski wziął również udział w otwarciu Forum Innowacji oraz w panelu „Rola badań i rozwoju w transformacji sektora mobilności”, prowadzonym przez redaktora Grzegorza Miśtala. Razem z Posłem na Sejm RP Dariuszem Wieczorkiem, Izabelą Najdą-Jędrzejewską, zastępczynią dyrektora Departamentu Innowacji i Rozwoju w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Hubertem Cichockim, prezesem Sieci Badawczej Łukasiewicz, Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Matropolii, Adamem Simonem, Senior Head of Business Development Motors Professionals Europe w Grupie OLX oraz Maciejem Mazurem z PSNM rozmawiali o znaczeniu innowacji jako strategicznego czynnika rozwoju, roli nauki w transformacji gospodarczej Polski i jej konkurencyjności oraz o znaczeniu działalności B+R jako kluczowego elementu kreowania innowacji. Zwrócono także uwagę na współpracę nauki z przemysłem w celu inicjowania projektów B+R.

– Szeroko pojęta polityka rozwojowa związana z transformacją energetyczną jest jednym z priorytetów NCBR, jaki wskazaliśmy w naszej strategii.  Chcemy budować mosty pomiędzy nauką a biznesem – mówił prof. Jerzy Małachowski.

3

Kongres Nowej Mobilności to nie tylko dyskusje, ale również strefa Expo, w której firmy z sektora mobilności prezentowały swoje osiągnięcia. Wśród nowoczesnych pojazdów znalazł się polskie pojazd elektryczny stworzony w ramach przedsięwzięcia „E-van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1”, realizowanego w ramach środków Funduszy Europejskich, Programu Inteligentny Rozwój.

Źródło: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

Działy

Reklama