EkoMobility

Licznik Elektromobilności: znaczny wzrost na rynku samochodów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania

Według danych z końca lipca 2025 r. w Polsce były zarejestrowane łącznie 103 503 osobowe i użytkowe samochody całkowicie elektryczne (BEV). Przez siedem miesięcy b.r. ich liczba zwiększyła się o 23 243 szt., czyli o 65% więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM.

Pod koniec lipca 2025 r. po polskich drogach jeździło 186 590 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 94 017 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 92 573 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 9 630 szt. Stale rośnie flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec lipca składała się z 26 236 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 1 147 708 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów zeroemisyjnych w Polsce wzrósł do 1613 szt. (z czego pojazdy całkowicie elektryczne stanowiły 1507 szt., zaś wodorowe – 106 szt.). 

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się infrastruktura ładowania. Pod koniec lipca 2025 r. w Polsce funkcjonowało 10 730 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. 34% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 66% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.  

– Lipiec 2025 roku to moment historyczny – po raz pierwszy w Polsce przekroczyliśmy liczbę 100 tys. zarejestrowanych pojazdów zeroemisyjnych. Warto również zaznaczyć, że w tym samym czasie w kraju działa już ponad 10 tys. publicznych punktów ładowania. Wkrótce na naszych drogach pojawi się 100 tys. samochodów osobowych elektrycznych oraz 10 tys. pojazdów dostawczych i ciężarowych tego typu. Liczymy, że zapowiadane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska rozszerzenie programu „NaszEauto” o możliwość dofinansowania zakupu samochodów dostawczych, a także wydłużenie okresu przyjmowania wniosków o kolejne miesiące, pozwolą utrzymać wysoką dynamikę wzrostu, taką, jaką obserwujemy w ostatnich kilku miesiącach. Warto podkreślić, że w pierwszym półroczu 2025 r. liczba rejestracji samochodów elektrycznych i hybryd plug-in zwiększyła się o 80% z porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.– mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

– Bieżący rok upływa nie tylko pod znakiem bardzo wyraźnych wzrostów w segmencie pojazdów elektrycznych, ale również punktów ładowania. Polska branża e-mobility zdecydowanie stawia na rozbudowę szybkiej infrastruktury prądem stałym. Liczba nowo uruchomionych w 2025 r. punktów DC jest bardzo zbliżona do liczby nowo zainstalowanych punktów AC. Ultraszybkie punkty o mocy co najmniej 150 kW funkcjonują już w prawie 350 lokalizacjach w całej Polsce. Ponadto, od stycznia udział infrastruktury DC wzrósł z 31% do 34%. To lepszy wynik niż np. w Niemczech, gdzie szybka infrastruktura stanowi 25% całej sieci. Warto jednak pamiętać, że z uwagi na bardzo długi proces instalowania nowych stacji w Polsce, obecnie obserwowane wzrosty to rezultat inwestycji, których realizacja zaczęła się wiele miesięcy wcześniej. W dalszym okresie tempo rozbudowy infrastruktury będzie w coraz większym zakresie uzależnione od popytu na usługi ładowania, zwłaszcza że unijne i krajowe programy dofinansowania mają być stopniowo wygaszane – mówi Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.

Źródło: Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności

Działy

Reklama