Wakacje to czas wzmożonego ruchu na drogach. Kierowcy samochodów elektrycznych wybierający się w podróż po Polsce, chcąc zaplanować swoją trasę, powinni przeanalizować, u którego operatora ładowanie będzie najbardziej korzystne dla ich portfela. Aktualizowany co miesiąc przez EV Klub Polska i elektromobilni.pl ranking cen ładowania pokazuje, że część firm reaguje na sygnały rynkowe, wprowadzając promocje i nowe modele taryfowe. Inne natomiast konsekwentnie podnoszą swoje stawki za ładowanie. Którego operatora powinni wybrać użytkownicy samochodów elektrycznych, aby ładowanie było jak najtańsze?
Po ogłoszeniu w lipcu wakacyjnych promocji przez wybranych operatorów, kilku z kolejnych jeszcze na koniec miesiąca dokonało zmian w swoich cennikach, dlatego w sierpniowym zestawieniu cen mamy kolejne duże zmiany.
Nowym aktywnym graczem na polskim rynku staje się ChargeIn. Operator oferuje zarówno stacje AC, jak i DC z atrakcyjnymi promocjami czasowymi. Firma posiada atrakcyjny cennik weekendowy oraz nocny (22:00-6:00): 1,69 zł/kWh na stacjach AC (standardowo 1,89 zł/kWh) oraz 1,99 zł/kWh na stacjach DC (standardowo 2,49 zł/kWh). Dodatkowo firma oferuje preferencyjną cenę 1,99 zł/kWh na nowo otwartych stacjach DC przez pierwsze trzy miesiące oraz 20% rabatu dla członków EV Klub Polska.
Enefit Polska wprowadził promocję na wybranych stacjach, obniżając ceny na stacjach DC i HPC do końca wakacji do poziomu 1,69 zł/kWh, co czyni go jednym z najtańszych publicznych operatorów stacji ładowania. Również Eleport zdecydował się na wprowadzenie promocji obowiązującej do końca września. Nowa stawka wynosi 2,39 zł/kWh za ładowanie DC. Oznacza to obniżkę o 4% (0,10 zł/kWh) w przypadku szybkiego ładowania w porównaniu z lipcowymi cenami, podczas gdy stawki AC pozostały na tym samym poziomie (1,99 zł/kWh).
Zupełnie inną politykę przyjął Shell Recharge, który w lipcu wprowadził podwyżkę cen do 3,30 zł/kWh na wszystkich stacjach DC w Polsce. Z kolei w sierpniu zdecydował się na segmentację cenową w zależności od lokalizacji. Nowy model taryfowy przewiduje koszty kilowatogodziny od 2,99 zł (jedna stacja w Polsce) przez przedziały 3,19-3,29-3,39 zł, aż do maksymalnej kwoty 3,59 zł w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach z najwyższą mocą.
Ekoen, jako operator stosujący dynamiczne stawki ładowania, wykorzystuje okresy wysokiej produkcji energii odnawialnej (OZE) w polskim systemie elektroenergetycznym, oferując ceny spadające nawet do 0,99 zł/kWh. Tak atrakcyjna stawka powoduje, że pod hubami Ekoen tworzą się kolejki. Aby usprawnić rotację na swoich stacjach, firma wprowadziła dodatkową opłatę 0,5 zł/min, która naliczana jest do rachunku, gdy sesja ładowania trwa powyżej 50 minut. Co więcej, Ekoen obniżył stałe stawki na Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) z 2,99 na 2,19 zł/kWh, co może nie tylko istotnie zredukować koszty ładowania podczas dalekich podróży, ale również zwiększyć atrakcyjność tych lokalizacji.
Nie można pominąć również sierpniowych zmian w sieci Supercharger (Tesla). Na stacjach do 150 kW minimalna stawka spadła z 1,2 na 1 zł/kWh (w wybranych godzinach pozaszczytowych), jednak standardowa cena wzrosła z 1,5 na 1,6 zł/kWh, a maksymalna z 1,6 na 1,9 zł/kWh. Największa obniżka ceny ma miejsce w Lublinie na stacjach powyżej 150 kW, gdzie w wybranych godzinach koszt kilowatogodziny wynosi zaledwie 0,9 zł za ładowanie mocą do 250 kW. To obecnie najtańsza opcja ultraszybkiego ładowania (HPC) w Polsce, choć dostępna wyłącznie dla użytkowników pojazdów Tesla. Podobnie jak przy stacjach do 150 kW, standardowa cena wzrosła z 1,5 na 1,6 zł/kWh, a maksymalna z 1,8 do 1,9 zł/kWh.
Sierpniowe zmiany w cennikach operatorów potwierdzają, że polski rynek ładowania pojazdów elektrycznych znajduje się w fazie intensywnej konkurencji i różnicowania strategii operacyjnych. Od wprowadzania promocji czasowych i rabatów dla członków EV Klub Polska, przez segmentację geograficzną, po dynamiczne ceny reagujące na warunki w systemie energetycznym – operatorzy testują różne modele biznesowe w poszukiwaniu optymalnej formuły.
– Okres wakacyjny to czas wzmożonych dalekich podróży, a wraz z nimi – zwiększonego ruchu na stacjach ładowania. Większe potencjalne obłożenie sprawia, że operatorzy, aby zwiększyć swoje zyski, muszą jeszcze aktywniej zabiegać o uwagę kierowców, reagując elastycznie na to, co dzieje się na rynku. Sierpniowe korekty cenowe pokazują, że rynek ładowania EV w Polsce zaczyna wchodzić w fazę dojrzałości strategicznej. Operatorzy nie tylko inwestują w rozwój infrastruktury, ale też coraz aktywniej zarządzają polityką cenową, odpowiadając na sygnały płynące od klientów i konkurencji. Coraz częściej pojawiają się modele hybrydowe – od cen dynamicznych po promocje czasowe – co pokazuje, że sektor ewoluuje i może przełożyć się na korzystniejsze stawki ładowania dla użytkowników aut elektrycznych – komentuje Łukasz Lewandowski, CEO EV Klub Polska.
– Brak stabilizacji na rynku cen ładowania bez wątpienia jest problemem. Rozpiętość cenowa od 0,90 zł/kWh do nawet 3,59 zł/kWh to różnica prawie 300%. Dodatkowo rosnąca złożoność modeli taryfowych – ceny dynamiczne, promocje czasowe, segmentacja geograficzna oraz brak jasnych przekazów cenowych na etapie planowania podróży – może skutecznie zniechęcać obecnych oraz przyszłych użytkowników pojazdów elektrycznych. Zamiast transparentności mamy labirynt cenowy, w którym nawet doświadczony kierowca EV może się pogubić. Z tego względu kluczowe jest wprowadzenie standardów przejrzystości cenowej. Takie rozwiązanie pozwoliłoby nie tylko na jasne określenie kosztów, ale też ułatwiłoby planowanie podróży – wskazuje Maciej Gis, Kierownik Kampanii elektromobilni.pl.
Ranking cen ładowania, przygotowany przez Fundację EV Klub Polska oraz portal użytkowników samochodów elektrycznych elektromobilni.pl aktualizowany jest cyklicznie, co miesiąc. Ranking publikowany jest na stronach evklub.pl, elektromobilni.pl, w aplikacji EV Klub Polska oraz na profilach mediów społecznościowych. Przytoczone dane pochodzą od operatorów. W rankingu można znaleźć stawki następujących operatorów: Greenway Polska, Ekoen, Ionity, Tesla, Shell Recharge, ORLEN Charge, Polenergia eMobility, Tauron, Powerdot, Lidl, Eleport, Horyzont EV, GO+EAuto, Budimex Mobility, Enefit, Charge Europa, MOYA energia, NOXO, ChargeIn, Enefit.
Więcej informacji: www.EVklub.pl oraz elektromobilni.pl

Źródło: Centrum Nowej Mobilności Elektromobilni.pl