Prezes URE opublikował nowe wzory wniosków o umorzenie „błękitnych” i „zielonych” świadectw pochodzenia za 2025 r. Świadectwa „błękitne” potwierdzają wytworzenie energii z biogazu rolniczego, a „zielone” – z innych źródeł OZE. Środki ze sprzedaży praw majątkowych związanych ze świadectwami pochodzenia wspierają wytwórców energii ze źródeł odnawialnych.
Jakie podmioty są objęte obowiązkiem umarzania świadectw pochodzenia OZE?
Do umorzenia świadectw pochodzenia OZE zobowiązane są m.in. przedsiębiorstwa energetyczne posiadające koncesję na wytwarzanie i obrót energią[1], towarowe domy maklerskie i domy maklerskie, a także odbiorcy przemysłowi, którzy w poprzednim roku zużyli co najmniej 100 GWh energii elektrycznej.
Kiedy należy umorzyć świadectwa pochodzenia OZE za 2025 r.?
Obowiązek umorzenia świadectw pochodzenia za 2025 r. można zrealizować od 1 lipca br. do 30 czerwca przyszłego roku.
Jak złożyć wniosek o umorzenie świadectwa pochodzenia?
- Wniosek wraz z kompletem dokumentów należy złożyć do Urzędu Regulacji Energetyki.
- Dokument stwierdzający prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia można uzyskać na Towarowej Giełdzie Energii, która prowadzi rejestr świadectw.
- Do wniosku należy dołączyć dowód wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 10 zł.
- W przypadku, gdy podmiot jest reprezentowany przez pełnomocnika, do wniosku należy załączyć oryginał pełnomocnictwa wraz z dowodem wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł.
Opłatę skarbową należy uiścić na rachunek bankowy:
Centrum Obsługi Podatnika Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy
ul. Obozowa 57
01-161 Warszawa
nr rachunku: 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
Kary za brak przedstawienia do umorzenia świadectwa pochodzenia
Podmiot zobowiązany do umorzenia świadectwa pochodzenia, który nie wywiąże się z tego obowiązku do 30 czerwca roku następującego po roku, którego ów obowiązek dotyczył, jest zagrożony karą finansową. Jej wysokość nie może być wyższa niż 15% przychodu ukaranego podmiotu, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.
****
- W określonych sytuacjach zamiast przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia OZE, podmioty zobowiązane mogą wnieść opłatę zastępczą. Możliwość zastosowania tego rozwiązania zależy m.in. od średnioważonej ceny rocznej i miesięcznej praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia.
- W przypadku odbiorców przemysłowych przewidziano preferencyjne warunki umarzania „błękitnych” i „zielonych” świadectw pochodzenia. Pod koniec ubiegłego roku zmieniły się zasady preferencyjnego umarzania świadectw OZE dla tej grupy podmiotów zobowiązanych.
[1] Obowiązek dotyczy przedsiębiorstw, które sprzedają energię elektryczną odbiorcom końcowym innym niż odbiorcy przemysłowi, którzy w poprzednim roku zużyli co najmniej 100 GWh energii elektrycznej.
Źródło: Urząd Regulacji Energetyki