Spółka ORLEN Paliwa zakończyła inwestycję w Terminalu Gazu Płynnego w Szczecinie. Po rozbudowie obiekt zwiększył pojemność magazynową dwukrotnie i możliwości przeładunkowe o blisko 65%, do 400 tys. ton LPG rocznie. Warta ponad 150 mln zł inwestycja wzmocni bezpieczeństwo łańcucha dostaw LPG do klientów i sieci ORLEN. Projekt w całości został zrealizowany przez konsorcjum polskich firm.
– Rozbudowa Terminalu Gazu Płynnego w Szczecinie to wzmocnienie pozycji rynkowej ORLENU poprzez znaczące zwiększenie możliwości odbioru LPG w tej instalacji do 400 tys. ton rocznie, to prawie 65% więcej niż dotychczas. Taka konfiguracja poszerza możliwości dalszej dywersyfikacji źródeł pozyskiwania LPG i jest elementem realizacji strategicznego planu integracji i wzmacniania aktywów logistycznych, wspierającym między innymi bezpieczeństwo dostaw na stacje paliw ORLEN, a co za tym idzie poprawiającym efektywności segmentu Consumers&Products – mówi Marek Balawejder, Członek Zarządu ds. Sprzedaży Detalicznej w ORLEN.
Rozbudowa terminalu w Szczecinie to nie tylko większe zdolności magazynowe i przeładunkowe LPG, ale przede wszystkim odpowiedź na rosnące potrzeby importu drogą morską – obecnie do Polski ponad 35% gazu płynnego dostarczane jest do terminali morskich. Podstawową formą pozostaje transport drogą kolejową, dlatego rozbudowana została także infrastruktura kolejowa na terenie terminalu – bocznica zyskała trzy dodatkowe tory, powstało nowe stanowisko przeładunkowe cystern kolejowych wraz z wagą oraz nowa pompownia LPG. Projekt rozpoczął się w 2022 r., a sama rozbudowa trwała dwa lata. Za jej realizację odpowiadało konsorcjum polskich firm, z generalnym wykonawcą, firmą AGAT S.A.
– Kluczowym elementem nowej infrastruktury są dwa, wyprodukowane w gdyńskiej stoczni 75-metrowe zbiorniki LPG, każdy o pojemności 2100 m3 i wadze 400 ton. Dzięki temu potencjał magazynowania terminalu w Szczecinie wzrósł do 8,7 tys. m3. Transport i montaż zbiorników były bez wątpienia największym wyzwaniem logistycznym projektu. Cieszę się, że prace zakończyły się zgodnie z harmonogramem, tym bardziej, że nowe możliwości magazynowania LPG nie tylko wzmocnią naszą konkurencyjność, ale także istotnie zwiększają potencjał importowy gazu płynnego, który pozwoli nam jeszcze lepiej odpowiedzieć na rosnące oczekiwania klientów – mówi Marcin Zawisza, Prezes Zarządu ORLEN Paliwa.
Inwestycja pozwoliła na zwiększenie możliwości importowych propanu zarówno do celów grzewczych jak i wytwarzania autogazu. LPG do celów transportowych stanowiło niemal 75% całkowitej konsumpcji tego produktu w Polsce w 2024 r. Pozostała część sprzedaży przeznaczona była m.in. na cele grzewcze (sektor komunalny, przemysłowy, rolnictwo).
ORLEN Paliwa odpowiada za ponad 30% krajowego rynku LPG. Od 2022 r. spółka nie importuje gazu z Rosji, zdecydowana większość LPG sprzedawanego przez koncern pochodzi z produkcji własnej w rafineriach w Polsce i na Litwie oraz importu z krajów Europy Zachodniej i Północnej.
ORLEN Paliwa jako integralna część Grupy ORLEN, jest liderem na rynku hurtowej sprzedaży paliw. Spółka posiada infrastrukturę magazynową LPG, oraz współpracuje największymi bazami paliwowymi w kraju zapewniając kompleksową ofertę najwyższej jakości paliw i nośników energii: benzyn, oleju napędowego, gazu płynnego, oleju grzewczego oraz energii elektrycznej. ORLEN Paliwa dostarcza produkty na terenie całej Polski, posiada sieć Terminali Gazu Płynnego w siedmiu lokalizacjach na terenie całego kraju: w Hrubieszowie, w Krośnie Odrzańskim, w Nowej Brzeźnicy, w Płocku (ul. Chemików oraz ul. Długa), w Sokółce oraz w Szczecinie.
Źródło: ORLEN SA