5 lutego 2025 r. w siedzibie Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowym Instytucie Badawczym odbyły się warsztaty szkoleniowe dla operatorów statków powietrznych objętych systemem handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (EU ETS) oraz mechanizmem kompensacji i redukcji emisji CO2 z lotnictwa międzynarodowego (CORSIA). Podczas przemowy otwierającej spotkanie Robert Jeszke, Z-ca Syrektora IOŚ-PIB ds. Zarządzania emisjami, Kierownik KOBIZE, omówił krótko sytuację sektora lotniczego w kontekście zmian klimatycznych oraz dokonał wstępu do zakresu zagadnień, które były przedmiotem dalszych dyskusji.
W debacie uczestniczyli operatorzy statków powietrznych administrowani przez Polskę w ramach EU ETS. Gośćmi warsztatów byli również przedstawiciele Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Warsztaty skupiły się na kliku najważniejszych zagadnieniach związanych z funkcjonowaniem operatorów statków powietrznych w EU ETS oraz mechanizmie CORSIA. Z uwagi na bardzo szybki rozwój sektora, zwłaszcza w krótko i średnioterminowej perspektywie, w ramach pakietu Fit for 55, w dyrektywie 2003/87/WE zaproponowano kilka istotnych zmian, których celem jest ograniczenie wpływu sektora na zmiany klimatyczne spowodowane rosnącą emisją gazów cieplarnianych spowodowanych prowadzeniem działań lotniczych, zarówno w ujęciu globalnym, jak i lokalnym w ramach Unii Europejskiej.
W trakcie warsztatów omówiono kwestie związane m. in. z:
- Zmianami w zakresie operacji lotniczych objętych dyrektywą 2003/87/WE,
- Rezygnacją z nieodpłatnych uprawnień do emisji dla sektora,
- Wprowadzeniem nowych przepisów dotyczących stosowania paliwa alternatywnych,
- Objęciem sektora obowiązkowym monitorowaniem i raportowaniem skutków emisji innych niż emisje CO2,
- Uwzględnieniem w dyrektywie wytycznych do ustanowienia szczegółowych przepisów dotyczących mechanizmu CORSIA.
Źródło: Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami