EkoMobility

PSG podzieliła się doświadczeniami z budowy stacji CNG i LNG

Podczas IX konferencji Energas przedstawiciel Polskiej Spółki Gazownictwa przedstawił wnioski płynące z realizacji programu budowy stacji tankowania pojazdów CNG i LNG oraz opowiedział o możliwościach wykorzystania biometanu w tego typu instalacjach.

Andrzej Żero, Ekspert Ds. Wsparcia Rozwoju LNG w Departamencie Rozwoju Polskiej Spółki Gazownictwa zaprezentował uczestnikom konferencji realizowany przez PSG Program budowy stacji tankowania pojazdów sprężonym (CNG) i skroplonym (LNG) gazem ziemnym. Program został zrealizowany w odpowiedzi na zapisy ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która nałożyła na operatorów systemu dystrybucyjnego gazu ten obowiązek. Polska Spółka Gazownictwa, jako operator systemu dystrybucyjnego, w efekcie zapisów ustawy zobowiązana została do wybudowania 23 nowych stacji tankowania CNG w całej Polsce. W związku z tym, że PSG nie może łączyć roli OSD z prowadzeniem stacji, operatorem obsługującym działanie stacji zostało PGNiG OD. 

Z czego wynika decyzja o budowie 23 stacji? Kryteria programu budowy stacji gazu ziemnego uwzględniały gminy położone w obszarze działania OSD i wskazywały, że liczba mieszkańców gminy musi wynosić co najmniej 100 tys., zarejestrowanych jest w niej co najmniej 60 tys. samochodów, a na 1000 mieszkańców musi przypadać co najmniej 400 pojazdów samochodowych. Stacje powstały we wszystkich spełniających te wymagania lokalizacjach, w których do tej pory nie były dostępne publicznie stacje tego typu. Wykorzystanie gazu ziemnego w transporcie jest szczególnie atrakcyjne dla włodarzy miast, którzy zyskują możliwość wprowadzenia zasilanych gazem pojazdów do taboru transportu miejskiego i floty pojazdów technicznych obsługujących miasto. To pozwala na zmniejszenie emisji szkodliwych substancji w mieście. 

Co ciekawe, ze względu na niedostępność gazu typu E (wysokometanowego) w sieci dystrybucyjnej w Koszalinie i Zielonej Górze zbudowano stacje CNG/LNG. Wynika to m.in. z tego, że wykorzystywany tam gaz zaazotowany nie jest odpowiedni do zastosowania w pojazdach. Z tego względu zdecydowano się na inne rozwiązanie – do tych stacji gaz typu E dostarczany jest za pomocą cystern, a instalacja na miejscu spręża gaz, by mógł być wykorzystany przez pojazdy z instalacją CNG. Warto również podkreślić, że stacje te poza możliwością tankowania CNG umożliwiają tankowanie gazu w formie LNG.

Popularyzacja alternatywnych paliw w transporcie samochodowym jest jednym z elementów długofalowej strategii zmniejszania emisji gospodarki. Wykorzystanie gazu ziemnego, szczególnie w transporcie publicznym i ciężkim, pozwala na ograniczenie emisji szkodliwych substancji, cechuje się mniejszym śladem węglowym w porównaniu z tradycyjnymi paliwami, a także jest ekonomiczne w użyciu. Na większe korzyści środowiskowe w przyszłości może pozwolić wykorzystanie biometanu. Na to jednak pozwoli dopiero upowszechnienie się biometanowni w Polsce i włączenie ich do krajowego systemu energetycznego.

Źródło: Polska Spółka Gazownictwa sp. z o.o.

Działy

Reklama