- Na koniec listopada 2024 r. łączna liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) wynosiła 77 873 szt.
- Liczba ogólnodostępnych punktów ładowania w ubiegłym miesiącu wzrosła do 8331, z czego 2534 stanowiły punkty DC
- W listopadzie 2024 r. udział ogłoszeń BEV w łącznej liczbie ofert pojazdów używanych na portalu OTOMOTO wyniósł 1,1%
- Polish EV Outlook Index (PEVO Index) to comiesięczne zestawienie kluczowych danych i statystyk sektora e-mobility w Polsce
Samochody elektryczne
Na koniec listopada 2024 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 77 873 szt. Park osobowych BEV składał się z 70 121 szt. (+44% r/r), a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu wyniosła 1181 szt. (spadła o 37% rok do roku). Na koniec listopada 2024 r. flota całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych zwiększyła się do 7 752 szt. (+40% r/r). Park osobowych, wodorowych FCEV liczył 270 szt. (+36% r/r). Najpopularniejszymi, nowymi osobowymi modelami BEV w listopadzie 2024 r. były Tesla Model Y (124 sprzedane szt.), Tesla Model 3 (101 szt.) oraz Dacia Spring (80 szt.). Na podium wśród marek znalazły się Tesla, Mercedes-Benz oraz KIA. Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych w listopadzie 2024 r. wyniósł 2,4%.
Infrastruktura ładowania
W Polsce na koniec listopada 2024 r. funkcjonowało 8331 (+43% r/r) ogólnodostępnych punktów ładowania, w tym 5 797 AC (+33% r/r) oraz 2 534 DC (+73% r/r). Wzdłuż sieci TEN-T funkcjonuje 837 punktów ładowania, czyli o 37% więcej niż w listopadzie 2023 r. „PEVO Index” zawiera także informacje na temat miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych. Pierwsza jest Warszawa (660 punktów w listopadzie 2024 r.), a kolejne miejsca zajmują Gdańsk (319), Szczecin (270), Kraków (240) oraz Poznań (235).
Rynek zeroemisyjnych pojazdów używanych
„PEVO Index” zawiera również dane na temat oferty na rynku wtórnym elektromobilności w Polsce. Pod koniec listopada 2024 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu OTOMOTO wynosiła 4475. To wzrost o 20% r/r. Udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych to 1,1%. Takie oferty odpowiadały za 1,0% wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu OTOMOTO. Najpopularniejszymi pod względem podaży modelami BEV na wtórnym rynku e-mobility w Polsce były Nissan Leaf (323 ogłoszenia w listopadzie 2024 r. ze średnią ceną 58 007 PLN), BMW i3 (222 ogłoszenia ze średnią ceną 76 552 PLN) oraz Tesla Model 3 (214 ogłoszeń ze średnią ceną 128 293 PLN).
„Polish EV Outlook” to najważniejsza, najbardziej kompleksowa analiza rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce. PSNM od 5 lat prezentuje w swoim raporcie przekrojowy obraz rynku osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów elektrycznych, infrastruktury ładowania, struktury nabywców EV, zmian legislacyjnych oraz wpływu e-mobility na sektor elektroenergetyczny. „PEVO Index” to cykliczna, udostępniana co miesiąc wersja „Polish EV Outlook” zawierająca aktualizowane na bieżąco, kluczowe dane zawarte w pełnej wersji raportu, prezentowane w przystępnej, infograficznej formie.
Dane do „PEVO Index” dostarczają: PSNM, IBRM Samar oraz OTOMOTO.
Więcej informacji o pełnej wersji raportu „Polish EV Outlook” dostępnych jest na stronie: https://polishevoutlook.pl/
Źródło: Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności