Listopad to miesiąc obfitujący w liczne spotkania i konferencje organizowane przez przedstawicieli sektora kolejowego. Stanowiły one doskonałą okazję do wymiany poglądów i doświadczeń na temat kierunków rozwoju kolei oraz prezentacji innowacyjnych produktów i usług wspierających ten rozwój. PGE Energetyka Kolejowa pojawiła się na dwóch wydarzeniach, prezentując nowoczesne rozwiązanie do eco-drivingu na kolei – SENSUM.
Podczas XIII Konferencji „Energetyka na kolei”, przygotowanej przez Polską Izbę Kolei, Paweł Majka, Dyrektor Oddziału Obrót i Zielona Kolej w PGE EK oraz Piotr Stefańczyk, przedstawiciel spółki REDS, partnera technologicznego SENSUM, zaprezentowali szczegóły techniczne tego innowacyjnego rozwiązania. System pomaga optymalizować sposób prowadzenia pociągów i oszczędzać energię niezbędną do ich napędzania. Dzięki SENSUM można znacząco obniżyć koszty operacyjne i ślad węglowy ruchu kolejowego.
– W trakcie kilku tysięcy godzin przejazdów testowych, które przeprowadziliśmy we współpracy z przewoźnikami kolejowymi, osiągnęliśmy średnią oszczędność energii na poziomie 8,5%. Według obliczeń, wykorzystanie systemu na kolei w ciągu dekady pozwoli zaoszczędzić 800 GWh energii trakcyjnej i zredukować emisję CO2 o 500 000 ton – tłumaczy Paweł Majka. SENSUM doskonale wpisuje się więc w założenia związane z transformacją energetyczną sektora kolejowego.
Dodatkowe korzyści, o których wspominali prelegenci podczas wystąpienia, to m.in. podwyższenie poziomu bezpieczeństwa przejazdów poprzez poprawę świadomości sytuacyjnej maszynistów, zwiększenie płynności przejazdów oraz poprawa punktualności.
– SENSUM to pierwszy dynamiczny system klasy DAS do optymalizacji jazdy pojazdów kolejowych na rynku polskim. System, przetwarza dane wejściowe oraz parametry ruchu w czasie rzeczywistym, a następnie przekazuje maszyniście bieżące wskazówki dotyczące ekonomicznego prowadzenia pociągu – dodaje Piotr Stefańczyk.
W drugiej części konferencji, Tomasz Besztak, Wiceprezes Zarządu PGE Energetyka Kolejowa, wziął udział w debacie na temat rozwoju kolei w Polsce. Podczas dyskusji poruszył tematy dotyczące m.in. projektowania rozwiązań zwiększających potencjał efektywności energetycznej kolei, ecodrivingu w transporcie szynowym czy rozwoju infrastruktury energetyki kolejowej w najbliższych pięciu latach.
PGE Energetyka Kolejowa gościła także na XIV Kongresie Kolejowym. Podczas wystąpień i paneli dyskusyjnych rozmawiano m.in. o roli infrastruktury krytycznej w rozwoju kraju czy transformacji energetycznej kolei. W tę tematykę doskonale wpisało się, bardzo licznie odwiedzane przez gości, stoisko PGE EK, na którym również zaprezentowany został system SENSUM.
W ramach promowania zagadnień związanych z obniżaniem emisji CO2 na kolei, reprezentujący spółkę Paweł Majka, podczas wystąpienia w sesji plenarnej, przedstawił dane dotyczące ekologii i efektywności energetycznej w transporcie szynowym, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań w zakresie ecodrivingu, rekuperacji i magazynowaniu odzyskanej energii.
Z kolei Maciej Kiersnowski wziął udział w debacie poświęconej zielonej kolei. Dyrektor Oddziału Paliwa w PGE Energetyka Kolejowa opowiedział o przyszłości alternatywnych paliw stosowanych na niezelektryfikowanych trasach kolejowych w Polsce. Kiersnowski zwrócił uwagę, że w kilkuletniej perspektywie realną alternatywą dla oleju napędowego będzie paliwo syntetyczne HVO do nietrakcyjnych przewozów dalekobieżnych oraz wodór do obsługi lokomotyw manewrowych. Uczestnicy debaty zgodzili się, że kluczowa, w kontekście obniżania emisji CO2 na kolei, jest dalsza elektryfikacja nietrakcyjnych linii kolejowych.
Goście obydwu wydarzeń mieli okazję wypróbować jazdę pociągiem z wykorzystaniem SENSUM na specjalnych symulatorach dostępnych na stoiskach PGE Energetyka Kolejowa. Na miejscu można było również uzyskać szczegółowe informacje na temat systemu oraz możliwości pozyskania dla niego tzw. białych certyfikatów.
Źródło: PGE Energetyka Kolejowa S.A.