Rada Ministrów 13 listopada 2024 r. przyjęła przedłożone przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska dwa projekty ustaw. To nowelizacja ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (UD159) oraz ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (UD120).
Ustawa o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych
Projekt pozwoli Ministrowi Klimatu i Środowiska wydać rozporządzenie, w którym będą mogły zostać ustalone odmienne ceny maksymalne dla różnych obszarów, grupy obszarów lub grup obszarów morskich farm wiatrowych.
Najważniejsze rozwiązania
- Obszary wyznaczone pod morskie farmy wiatrowe są zróżnicowane m.in. pod względem geofizycznym czy oddalenia od brzegu. Ma to istotne znaczenie z punktu widzenia kosztów budowy i późniejszej eksploatacji tych inwestycji.
- Dlatego konieczne jest wprowadzenie rozwiązania, które da możliwość ustalenia odmiennych maksymalnych cen dla różnych obszarów, grupy obszarów lub grup obszarów pod morskie farmy wiatrowe.
- Chodzi o maksymalną cenę za energię elektryczną wytworzoną w morskiej farmie wiatrowej i wprowadzoną do sieci, wyrażoną w złotych za 1 MWh, jaka może być wskazana w ofertach złożonych w aukcji przez wytwórców.
- Rozwiązanie pozwoli na dokładniejsze odzwierciedlenie charakterystyki poszczególnych projektów lub ich grup i zminimalizuje jednocześnie koszty dla odbiorców końcowych.
- Wydanie rozporządzenia będzie poprzedzone zasięgnięciem opinii ministra właściwego do spraw aktywów państwowych oraz ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Ustawa o odpadach oraz niektórych innych ustaw
Najważniejszym celem regulacji jest zapewnienie zagrożonej ciągłości funkcjonowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) poprzez przeznaczenie niezbędnego poziomu finansowania BDO w latach 2025-2027 oraz przesunięcie terminu uruchomienia Modułu Potwierdzeń w BDO. Chodzi m.in. o zapewnienie odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa oraz wymianę zamortyzowanej infrastruktury technicznej BDO w 2025 r.
Brak wystarczających nakładów na BDO w latach 2025-2027 może spowodować komplikacje w realizacji ustawowych obowiązków przez ponad 600 tys. podmiotów wpisanych do Rejestru BDO, jeśli chodzi o prowadzenie ewidencji odpadów i składanie sprawozdań. Natomiast przesunięcie terminu uruchomienia Modułu Potwierdzeń w BDO wynika z trwającego obecnie procesu legislacyjnego nowych przepisów UE, w związku z którym w 2025 r. w prawie krajowym trzeba będzie na nowo uregulować kwestie związane z wystawianiem dokumentów „potwierdzeń”. Termin uruchomienia Modułu w BDO przesunięto zatem, aby uniknąć nieracjonalnego gospodarowania środkami publicznymi.
Najważniejsze rozwiązania
- W latach 2025-2027 zwiększone zostaną środki na finansowanie BDO.
- Rozwiązanie będzie możliwe dzięki zwiększeniu maksymalnego limitu wydatków ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) na cele związane z BDO.
- W latach 2025-2027 wpływy do budżetu państwa (64,35%) z tytułu opłat rejestrowych i rocznych wnoszone zgodnie z ustawą o odpadach, będą stanowiły bezpośredni przychód NFOŚiGW. Dzięki temu NFOŚiGW będzie mógł dofinansować BDO.
- Szacuje się, że w latach 2025-2027 będzie to ok. 94 mln zł.
- Jednocześnie projekt zakłada dodanie możliwości finansowania BDO ze środków (np. funduszy) przeznaczonych na rozwój projektów cyfrowych i teleinformatycznych.
- Przesunięcie terminu uruchomienia Modułu Potwierdzeń w BDO, w ramach którego możliwe będzie wystawianie wyłącznie za pośrednictwem BDO następujących dokumentów (które obecnie funkcjonują w papierze):
- dokumentów potwierdzających recykling dla odpadów opakowaniowych (tzw. DPR, EDPR) – uruchomienie od 2026 r.,
- zaświadczeń (dla odpadów ze sprzętu elektrycznego i elektronicznego, odpadów ze zużytych baterii i akumulatorów), dokumentów potwierdzających recykling dla odpadów z takich produktów jak oleje i opony – uruchomienie od 2027 r.
- Tym samym zakłada się sporządzanie ww. dokumentów w dotychczasowej papierowej formie odpowiednio do końca 2026 r. i 2027 r.
Nowe przepisy mają wejść w życie zasadniczo 1 stycznia 2025 r.
Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska