PGE Energetyka Kolejowa, spółka z Grupy PGE, wprowadziła do sprzedaży wodny roztwór mocznika (32,5%) powszechnie znany jako AdBlue. Jest to dodatek katalityczny, który przyczynia się do redukcji emisji szkodliwych substancji przez lokomotywy napędzane silnikami wysokoprężnymi.
Produkt dostępny jest obecnie na pięciu kolejowych stacjach paliw należących do spółki. Docelowo PGE Energetyka Kolejowa planuje rozszerzyć sprzedaż płynu na wszystkie swoje 20 stacji paliw.
W Polsce zelektryfikowane linie kolejowe stanowią ok. 2/3 wszystkich tras. Na pozostałych liniach w zdecydowanej większości odbywa się transport z wykorzystaniem pojazdów spalinowych lub dwusystemowych. Składy tego typu mogą zaopatrywać się w olej napędowy w sieci 20 kolejowych stacji paliw PGE Energetyka Kolejowa.
Pięć placówek spółki, w Szczecinie, Gdyni, Poznaniu, Wrocławiu oraz Białymstoku zostało wyposażonych w instalacje pozwalające na tankowanie dodatku katalitycznego. Sprzedaż produktu odbywa się w oparciu o obecnie istniejący system dostępu do bezobsługowych stacji paliw, dzięki czemu maszyniści mogą w prosty sposób zatankować jednocześnie olej napędowy i dodatek. Możliwość uzupełnienia płynu na stacji paliw pomoże przewoźnikom kolejowym zoptymalizować logistykę i ułatwi zarządzanie taborem.
Przewoźnicy kolejowi systematycznie inwestują w nowoczesny, niskoemisyjny tabor. Lokomotywy spalinowe nowego typu wyposażone są w silniki wysokoprężne, które dzięki roztworowi mocznika rozkładają emitowane spaliny na związki mniej szkodliwe dla środowiska.
PGE Energetyka Kolejowa równolegle rozwija inicjatywy mające na celu ograniczanie emisji CO₂ na kolei. Jednym z takich programów jest Zielona Kolej, którego celem jest zasilanie sektora kolejowego w pełni czystą energią, pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Najbliższy kamień milowy zakłada osiągnięcie 85% udziału energii odnawialnej w całości wolumenu energii wykorzystywanej na kolei w 2030 r.
Źródło: PGE Energetyka Kolejowa S.A.