Elektroenergetyka

Aktualizacja Strategii Monitorowania Rynku Bilansującego

30 czerwca 2023 r. Biuro Monitorowania Rynku Bilansującego Polskich Sieci Elektroenergetycznych S.A. przyjęło zaktualizowaną strategię monitorowania RB w celu identyfikacji podejrzeń Naruszeń REMIT.

Aktualizacja strategii uwzględnia zmiany w zasadach funkcjonowania RB wprowadzone Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 27 września 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego (zwane dalej „Rozporządzeniem zmieniającym z 27.09.2022”) oraz zmianami w WDB nr 8/2022 zatwierdzonymi przez Prezesa URE decyzjami z 03.02.2023 i 13.04.2023 (zwane dalej „Zmianami WDB 8/2022″) w zakresie:

  • Wprowadzenie monitorowania bieżącego cen w ofertach bilansujących w odniesieniu do jednostkowych kosztów zmiennych wytwarzania energii elektrycznej w celu identyfikacji przypadków oferowania na RB niezakontraktowanej energii po cenach nieodpowiadających jednostkowym kosztom zmiennym wytwarzania (w szczególności powyżej tych kosztów).
  • Zaprzestanie monitorowania wpływu zmiany poziomu kontraktacji Jednostek aktywnych na RB w ramach Rynku Dnia Bieżącego na stan zakontraktowania KSE, ze względu na fakt, że zgodnie Rozporządzeniem zmieniającym z 27.09.2022 oraz Zmianami WDB 8/2022, stan zakontraktowania KSE nie wpływa na sposób kalkulacji CROS i CROZ.
  • Odzwierciedlenie wpływu zmian na prawdopodobieństwo wystąpienia oraz skutki materializacji poszczególnych typów naruszeń REMIT mogących wystąpić na RB.

Oprócz powyższych zmian, dostosowano monitorowanie transmission capacity hoarding do rozpoczęcia udostępniania przez PSE zdolności przesyłowych linii Rzeszów‑Chmielnicka (połączenia międzysystemowego PSE S.A. i NEK UKRENERGO).

Aktualna lista obszarów monitorowania bieżącego

Strategia monitorowania Biura Monitorowania RB Polskich Sieci Elektroenergetycznych S.A. definiuje listę obszarów objętych bieżącym monitorowaniem, którą przedstawiono poniżej.

  • Monitorowanie wykorzystania informacji wewnętrznej – ma na celu wykrywanie nadużyć polegających na zawieraniu transakcji na RB z wykorzystaniem informacji wewnętrznej, w szczególności w zakresie przedłużenia lub skrócenia czasu remontu jednostki wytwórczej oraz zgłaszanych, z celowym opóźnieniem, komunikatów UMM (ang. Urgent Market Messages);
  • Monitorowanie poprawności składników cen CWD i CWO oraz cen za uruchomienie jednostek wytwórczych centralnie dysponowanych – ma na celu wykrywanie potencjalnych manipulacji polegających na:
    • ustaleniu składników ceny CWD, CWO i/lub CU na sztucznym poziomie poprzez nieodzwierciedlanie przez Wytwórcę faktycznie ponoszonych kosztów pracy wymuszonej jednostek wytwórczych,
    • bezzasadnym odrzuceniu zgłoszenia aktualizacji przez OSP.
  • Monitorowanie zabezpieczeń finansowych na rynku bilansującym, tj. monitorowanie nadużyć polegających na wykorzystaniu zasad uzupełniania zabezpieczeń na RB do osiągnięcia nieuzasadnionych korzyści przez URB;
  • Monitorowanie dotrzymania dyscypliny ruchowej jednostek wytwórczych aktywnych (JGWa) ma na celu identyfikację potencjalnych manipulacji, w których jednostki wytwórcze uzyskują korzyści finansowe z niedotrzymania dyscypliny ruchowej, tj. produkcji energii na poziomie odbiegającym od poleceń OSP, np. zwiększanie produkcji powyżej poleceń OSP w sytuacji, gdy koszty zmienne wytwarzania jednostki są niższe od ceny, po której energia jest sprzedawana;
  • Monitorowanie nietypowych transakcji na RB, tj. monitorowanie nadużyć polegających na zastosowaniu praktyki manipulacji o charakterze wash-trade oraz wykorzystania mechanizmów RB do zawierania transakcji sprzecznych z podstawową funkcją RB jako rynku technicznego;
  • Monitorowanie wycofania fizycznego, tj. monitorowanie nadużyć polegających na ustalaniu cen na RB na nieuzasadnionym poziomie poprzez zgłoszenie niedyspozycyjności mocy wytwórczych w krótkim i długim horyzoncie czasowym;
  • Transmission capacity hoarding, tj. niewykorzystanie zaalokowanych zdolności przesyłowych na połączeniach międzysystemowych, na których PSE S.A. prowadzi przetargi na zdolności przesyłowe, czyli na połączeniach PSE S.A. i NEK UKRENERGO;
  • Monitorowanie poprawności publikacji danych przez Operatora Systemu Przesyłowego, tj. potencjalnego wysyłania fałszywych lub wprowadzających w błąd sygnałów dot. rynku bilansującego poprzez błędne publikacje informacji rynkowych przez PSE S.A;
  • Monitorowanie zakupu energii elektrycznej przez PSE S.A. na pokrycie strat w sieci przesyłowej ma na celu wykrywanie potencjalnych naruszeń polegających na wysyłaniu fałszywych lub wprowadzających w błąd sygnałów dotyczących popytu na hurtowym rynku energii elektrycznej poprzez zakup energii niezgodny z zapotrzebowaniem jednostki odpowiadającej za pokrycie strat sieciowych;
  • Monitorowanie cen w ofertach bilansujących w odniesieniu do jednostkowych kosztów zmiennych wytwarzania energii elektrycznej w celu identyfikacji przypadków oferowania na RB niezakontraktowanej energii, po cenach nieodpowiadających jednostkowym kosztom zmiennym wytwarzania (w szczególności powyżej tych kosztów).

Jednocześnie informujemy, że powyższa lista nie wyczerpuje katalogu wszystkich możliwych naruszeń art. 3 i 5 REMIT w odniesieniu do rynku bilansującego. Biuro Monitorowania Rynku Bilansującego prowadzi również analizy w innych obszarach nieujętych w powyższym wykazie, a które mogą stanowić potencjalne Naruszenie REMIT.

Dodatkowe informacje na temat monitorowania rynku bilansującego są dostępne na stronie internetowej PSE https://www.pse.pl/obszary-dzialalnosci/rynek-energii/monitorowanie-rynku-bilansujacego.

W przypadku pytań dotyczących kwestii monitorowania rynku bilansującego lub obserwacji dotyczących podejrzanych zachowań rynkowych zachęcamy do kontaktu mailowego z Biurem Monitorowania: bm@pse.pl.

Źródło: Polskie Sieci Elektroenergetyczne

Działy

Reklama