XXV Forum Ciepłowników Polskich w Międzyzdrojach to jedno z najważniejszych wydarzeń branży ciepłowniczej. Tematem przewodnim tegorocznej edycji Forum jest „Transformacja”. Co oznacza w branży ciepłowniczej? Jakie zmiany planują wdrażać przedsiębiorstwa ciepłownicze?
– Transformacja jest wpisana w DNA Fortum. Podstawa naszej strategii to „dążenie do czystszego świata”, który jest możliwy do osiągnięcia tylko dzięki transformacji – tak naszej gospodarki, jak i świadomości ludzi. Musimy zmienić sposób, w jaki myślimy o energii i o tym jak ją produkujemy i konsumujemy. Ciepłownictwo ma w tym obszarze duże pole do działania, a my chcemy tę transformację umożliwić – mówi Arkadiusz Kosiel, Dyrektor ds. Regulacji i Zarządzania Taryfami w Fortum, europejskiej firmie energetycznej, która jest właścicielem sieci ciepłowniczych we Wrocławiu, Częstochowie i Płocku oraz partnerem XXV Forum Ciepłowników Polskich w Międzyzdrojach.
„Zielona” transformacja
Obecnie pojęcie „transformacji” najczęściej pojawia się razem z określeniem „zielona” – wszystko za sprawą inicjatywy związanej z nową strategią UE – Europejskim Zielonym Ładem, czyli planem działania na rzecz zrównoważonej gospodarki UE. Transformacja w ciepłownictwie oznacza przede wszystkim proces dekarbonizacji.
– Zgodnie z raportem za ubiegły rok, udział OZE w naszej produkcji wynosi 29%. Wydaje się, że to dużo, ale naszym celem jest całkowite wyjście z węgla. Obecnie mamy dwie nowe elektrociepłownie działające w kogeneracji. Elektrociepłownia w Częstochowie uruchomiona w 2010 r. funkcjonuje w oparciu o węgiel i biomasę, z kolei w Zabrzu, działa elektrociepłownia spalająca węgiel i RDF. Mamy już opracowany program, który pozwoli nam w obu źródłach odejść od spalania węgla. – mówi Piotr Górnik, Prezes Fortum Power and Heat Polska,
Transformacja cyfrowa
Zmiany w ciepłownictwie postępują nie tylko w zakresie produkcji, ale także obsługi klienta. Aby odpowiedzieć na rosnące wymagania klientów, przedsiębiorstwa ciepłownicze wdrażają rozwiązania cyfrowe – tak w obszarze eksploatacji sieci ciepłowniczej, jak i bieżącej obsługi klientów.
– W tej chwili miesięcznie wystawiamy 11,5 tys. faktur i robimy to bez konieczności bezpośredniej wizyty u klientów. Poprzez rozwiązania cyfrowe pomagamy klientom optymalizować zużycie ciepła, a tym samym oszczędzać pieniądze. Wszystkie nasze węzły wyposażone są w systemy automatyki pogodowej i dwustronnej komunikacji dzięki czemu klienci mogą zawsze otrzymywać ciepło zgodnie z wybranymi przez siebie paramentami i na bieżąco je monitorować. – dodaje Piotr Górnik.
O rosnących wymaganiach klientów w branży ciepłowniczej eksperci dyskutowali w trakcie panelu dyskusyjnego organizowanego przez Fortum „Czy ciepło sieciowe to z perspektywy klienta jedynie bezpieczeństwo i wygoda dostaw? Jakie oczekiwania kierowane są w stronę branży przez odbiorców ciepła?”. Więcej informacji o wydarzeniach w ramach XXV Forum Ciepłowników Polskich znajduje się na stronie organizatora: http://www.fcp.org.pl
Źródło: Fortum