Elektroenergetyka

Pierwszy dzień Szczytu Klimatycznego Togetair

Transformacja energetyczna oraz kwestie dotyczące granicznego podatku węglowego to główne tematy podczas pierwszego dnia II Szczytu Klimatycznego Togetair. W wydarzeniu, które odbyło się 21 kwietnia 2021 r., udział wzięli Minister Klimatu i Środowiska – Michał Kurtyka oraz Wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński.

„Przyszłość zaczyna się dziś. Polityka energetyczna Polski 2040”

W debacie „Przyszłość zaczyna się dziś. Polityka energetyczna Polski 2040” udział wziął Szef Resortu Klimatu i Środowiska – Michał Kurtyka. W trakcie spotkania Minister przypomniał, że w lutym Rząd RP przyjął Politykę energetyczną Polski do 2040 r.

– PEP2040 zakłada ramy, w jakich chcielibyśmy budować moce energetyczne w naszym kraju i ukazuje strategiczne inwestycje. Nasze aktywa energetyczne się starzeją, pochodzą one często z lat 60-tych i 70-tych. Dlatego transformacja energetyczna jest niezwykle istotna dla zachowania bezpieczeństwa energetycznego i ciągłości zaopatrzenia w energię – podkreślił.

Jak wskazał Minister Kurtyka, transformacja energetyczno-klimatyczna jest także dla Polski szansą na rozwój gospodarczy.

– Chcemy, aby transformacja energetyczna została przeprowadzona w sposób sprawiedliwy i zrównoważony, tak aby uchronić regiony zależne od paliw kopalnych. W Polityce Energetycznej Polski do 2040 r. wskazujemy kierunki rozwoju, które pozwolą na budowę 300 tys. nowych, wysokopłatnych miejsc pracy – powiedział.

Węglowy mechanizm korekcyjny na granicach UE (CBAM)

„Węglowy mechanizm korekcyjny na granicach UE” to kolejna z debat podczas szczytu klimatycznego Togetair, w której udział wziął Wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński.

Jak podkreślił wiceminister, CBAM jest metodą promowania ambicji klimatycznych i zapobiegania importowi produktów, które prowadzą do znacznych emisji za granicą.

– Chcemy opracować węglowy mechanizm korekcyjny, tzw. CBAM, by uniknąć ucieczki emisji do innych krajów. Chodzi o to, aby kraje spoza UE przestawiły się na produkcję w sposób bardziej przyjazny dla środowiska. Wewnątrz Unii Europejskiej za tę funkcję odpowiedzialny jest system EUETS – powiedział.

Jak dodał Wiceminister, wprowadzenie CBAM zapewniłoby to równe szanse dla przemysłu UE i importerów.

Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Działy

Reklama