Prezes URE przychylił się do wniosku PSE, zgodnie z którym w Europie Środkowej powstaną dwa Regionalne Centra Koordynacyjne z siedzibą w Brukseli i Monachium. Centra rozpoczną swoją działalność 1 lipca 2022 r. i zastąpią obecnie funkcjonujących koordynatorów ds. bezpieczeństwa regionalnego.
Przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej[1] obligują operatorów systemów przesyłowych do utworzenie Regionalnych Centrów Koordynacyjnych, których zadaniem będzie uzupełnienie roli, jaką pełnią operatorzy systemów przesyłowych, poprzez realizację zadań o znaczeniu regionalnym m.in. w odniesieniu do bezpieczeństwa pracy systemów przesyłowych.
2 lipca 2020 r. Polskie Siecie Elektroenergetyczne złożyły do Prezesa URE wniosek o utworzenie Regionalnych Centrów Koordynacyjnych. Stosownie do przepisów ww. rozporządzenia, wniosek złożony przez PSE został przygotowany wspólnie przez wszystkich operatorów systemów przesyłowych regionu zarządzania pracą połączonych systemów Europy Środkowej[2]. Każdy z operatorów składał go do właściwego organu regulacyjnego.
25 lutego 2021 r. Prezes URE przychylił się do wniosku PSE i zatwierdził propozycję[3] dotyczącą utworzenia Regionalnych Centrów Koordynacyjnych. Centra te powstaną w oparciu o dotychczas funkcjonujących koordynatorów ds. bezpieczeństwa regionalnego: Coreso z siedzibą w Brukseli oraz TSCNET z siedzibą w Monachium.
Regionalne Centra Koordynacyjne będą wykonywać m.in. następujące zadania[4]:
- skoordynowane wyznaczanie zdolności przesyłowych,
- przygotowanie skoordynowanej analizy bezpieczeństwa,
- tworzenie wspólnych modeli sieci,
- wsparcie oceny spójności planów obrony przed zagrożeniami i odbudowy systemu,
- przygotowanie prognoz wystarczalności systemu na poziomie regionalnym w horyzoncie czasowym od tygodnia do jednego dnia,
- regionalna koordynacja planowania wyłączeń,
- szkolenie i certyfikacja personelu pracującego dla regionalnych centrów koordynacyjnych,
- przygotowanie analiz i sprawozdawczości poeksploatacyjnej i pozakłóceniowej,
- określanie wielkości rezerw mocy na poziomie regionalnym,
- ułatwianie zakupów rezerw mocy na poziomie regionalnym,
- wyliczania maksymalnych zdolności wymiany międzysystemowej, które mogą zostać wykorzystane na potrzeby udziału zagranicznych dostawców mocy w mechanizmach mocowych,
- wsparcie operatorów systemów przesyłowych w określaniu zapotrzebowania na rozbudowę i modernizację systemów przesyłowych.
Powołanie Regionalnych Centrów Koordynacyjnych przyczyni się do integracji europejskiego rynku energii elektrycznej, niedyskryminacyjnego traktowania jego uczestników oraz skutecznej konkurencji.
[1] Dz. Urz. UE L 158/54 z 14.6.2019
[2] Zgodnie z Decyzją No 10/2020 OF The European Union Agency For the Cooperation Of Energy Regulators of 6 April 2020 on the definition of system operation regions. Annexes to the DECISION OF THE AGENCY FOR THE COOPERATION OF ENERGY REGULATORS No 10-2020 (europa.eu)
[3] opisaną w dokumencie: „Ustanowienie regionalnych centrów koordynacyjnych regionu zarządzania pracą połączonych systemów Europy Środkowej zgodnie z art. 35 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej“
[4] wskazane w art. 37 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L 158/54 z 14.6.2019)
Źródło: Urząd Regulacji Energetyki