Paliwa dla energetyki

Jak regulować sieci wodorowe i transport wodoru? ACER i CEER przedstawiają rekomendacje

9 lutego 2021 r. europejscy regulatorzy ds. energii w ramach ACER i CEER opublikowali pierwszy z serii dokumentów odnoszących się do wybranych zagadnień objętych Europejskim Zielonym Ładem.

Wodór to źródło niskoemisyjnej energii, które może wspierać transformację energetyczną w Europie. Polska, w ramach realizacji założeń Europejskiego Zielonego Ładu, również planuje wykorzystywać na szeroką skalę energię produkowaną z wodoru.
Rząd w konsultowanym obecnie projekcie Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030 z perspektywą do 2040 r. przewiduje, że w 2030 r. do produkcji wodoru będziemy wykorzystywać 2 GW energii z elektrolizerów opartych na źródłach odnawialnych. W tym czasie powinny pojawić się też w Polsce średniej wielkości elektrownie i elektrociepłownie o mocy do 50 MW, wykorzystujące głównie wodór na bazie energii z gazu lub technologii ciekłej.

Wodór, zastępując paliwa kopalne, może sprzyjać środowisku. Jednak aby mógł być źródłem „zielonej energii” do procesu jego wytworzenia powinny zostać zastosowane odpowiednie technologie, jak np. energia z OZE. Wyzwaniem pozostaje również jego magazynowanie i transport. Obecnie transport wodoru odbywa się zarówno rurociągami jak i transportem drogowym oraz kolejowym (w perspektywie jest również wykorzystanie transportu oceanicznego).

Wyzwania inwestycyjne związane z nową infrastrukturą i transportem wodoru wymagają regulacji. Stanowisko w tej sprawie przedstawili 9 lutego 2021 r.: Rada Europejskich Regulatorów Energii (The Council of European Energy Regulators, CEER) i Rada Regulatorów Agencji UE ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (Agency for Cooperation of Energy Regulators, ACER) w White Paper „When and How to Regulate Hydrogen Networks”. Dokument jest pierwszym z serii opinii europejskich regulatorów dotyczących zagadnień składających się na Europejski Zielony Ład (European Green Deal).

Autorzy przedstawili w nim rekomendacje dotyczące m.in. okoliczności, w jakich konieczna jest regulacja sieci wodorowych, jak traktować istniejącą infrastrukturę sieci wodorowej oraz jak sprostać wyzwaniom regulacyjnym związanym z transformacją infrastruktury gazu ziemnego na potrzeby transportu wodoru.

Regulatorzy wskazali sześć wytycznych, które należy brać pod uwagę przy projektowaniu regulacji dotyczących sieci wodorowych:

  • stopniowe wdrażanie regulacji sieci wodorowych w zależności od stopnia rozwoju rynku i infrastruktury wodoru,
  • dynamiczne podejście regulacyjne oparte na okresowej analizie i monitorowaniu rynku,
  • określenie już na wstępie jasnych zasad wprowadzania regulacji rynku wodoru,
  • uwzględnienie możliwości stosowania tymczasowego odstępstwa od regulacji dla istniejącej i nowej infrastruktury wodorowej rozwijanej jako sieci lokalne,
  • uwzględnienie korzyści wynikających z ponownego wykorzystania aktywów gazowych do transportu wodoru,
  • uwzględnienie zasady odzwierciedlania kosztów, aby uniknąć subsydiowania skrośnego między sieciami gazowymi i wodorowymi w przypadku zmiany przeznaczenia aktywów gazowych.

***

  • ACER – Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER, Agency for Cooperation of Energy Regulators) jest unijną agencją z siedzibą w Lublanie. Działa od 2011 r. Celem działań Agencji jest koordynacja i wspieranie współpracy krajowych organów regulacyjnych. Działania Agencji ukierunkowane są przede wszystkim na integrację rynków krajowych w jeden wspólny unijny rynek energii
  • CEER – Rada Europejskich Regulatorów Energii (The Council of European Energy Regulators) jest niezależnym, dobrowolnym stowarzyszeniem zrzeszającym regulatorów energetyki z krajów UE. CEER wspiera rozwój konkurencyjnego jednolitego rynku energii i gazu w Europie stanowiąc platformę współpracy oraz wymiany informacji i najlepszych praktyk pomiędzy europejskimi regulatorami. W sprawach wspólnotowej polityki energetycznej, CEER ściśle współpracuje z ACER.
  • Polski regulator jest członkiem obu organizacji i aktywnie uczestniczy w ich pracach.

Źródło: Urząd Regulacji Energetyki

Działy

Reklama