15 tygodni, 6 samochodów, 10 tys. kilometrów. W ramach projektu „ELAB – Miasto Czystego Transportu”, PSPA wraz z 12 partnerami zbada, czy użytkowanie pojazdów elektrycznych w miastach może być jednocześnie przyjazne dla środowiska i efektywne ekonomicznie. W ramach projektu wykonanych zostanie 20 tys. różnych pomiarów.
5 października PSPA wspólnie z Miastem Łódź, w ramach „Laboratorium Nowej Mobilności”, zainicjowało jeden z największych projektów badawczych związanych z sektorem e-mobility w Europie Środkowo-Wschodniej. Celem badania „ELAB” jest porównanie samochodów elektrycznych i spalinowych w dwóch obszarach: ekonomicznym, poprzez analizę całkowitych kosztów posiadania (TCO) oraz środowiskowym, poprzez sprawdzenie emisyjności na etapie eksploatacji.
– Projekt ELAB to kolejny krok w kierunku elektryfikacji transportu ze szczególnym naciskiem na transport ostatniej mili. Badanie realizujemy we współpracy z szeregiem partnerów branżowych z różnych sektorów biznesu oraz z Miastem Łódź w ramach utworzonego wspólnie „Laboratorium Nowej Mobilności”. To inicjatywa składająca się z wielu projektów, której nadrzędnym celem jest popularyzowanie rozwiązań zeroemisyjnych w przestrzeni miejskiej. ELAB to jeden z takich projektów – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Wyniki badania posłużą do porównania całkowitych kosztów posiadania (TCO) samochodów elektrycznych i spalinowych, oceny ich wpływu na środowisko, a także analizy potencjału elektryfikacji firmowych flot. Projekt pozwoli także ustalić m.in. wpływ masy przewożonych ładunków na zasięg pojazdów, porównać wiele wariantów instalowanej infrastruktury oraz ocenić potencjał wdrożeniowy stacji ładowania zintegrowanych z oświetleniem miejskim.
– Zaledwie przed miesiącem Łódź podpisała z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych, największą w Polsce organizacją kreującą rynek elektromobilności, list intencyjny o współpracy. Dziś zaś rozpoczynamy największy w Polsce projekt, w którym jako miasto będziemy testować auta elektryczne i porównywać je z samochodami spalinowymi – mówi Hanna Zdanowska, Prezydent Miasta Łódź.
Projekt zakłada, że zarówno do floty samochodów jeżdżących dla Urzędu Miasta Łodzi, jak i do miejskich spółek i jednostek, np. do ZWiK czy ZDIT, trafią pojazdy elektryczne, jak i te konwencjonalne. Przez trzy tygodnie każde z nich będzie z osobna „testowane” i porównywane. Dzięki odpowiednim nadajnikom zainstalowanym w pojazdach będzie można monitorować i porównać m.in. zużycie energii czy poziom spalania. W sumie wykonanych zostanie 20 tys. pomiarów. Testowane będą zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze.
– My się elektromobilności nie boimy. W końcu to my, Łódź, jako pierwsi w Polsce wprowadziliśmy specjalne piktogramy informujące, że auta elektryczne mają przywilej jeżdżenia po buspasach. Daliśmy też bardzo atrakcyjne warunki dla firm, które chcą budować 200 punktów ładowania samochodów elektrycznych w całym mieście. Kupujemy też pierwsze 17 autobusów elektrycznych. Elektromobilność wchodzi więc wielkimi krokami do Łodzi – dodaje Hanna Zdanowska.
W badanie ELAB zaangażowało się 12 partnerów branżowych PSPA. Renault Polska dostarczyło samochody elektryczne (osobowe Zoe, a także dostawcze Kangoo Z.E. i Master Z.E.) oraz odpowiadające im modele spalinowe (Clio, Kangoo i Master).
Samochody będą użytkowane w ramach szeregu różnego rodzaju zastosowań. Veolia, IKEA, H&M, DHL Parcel Polska oraz Rhenus Logistics będą użytkować i porównywać pojazdy Renault przy realizacji celów związanych z bieżącą działalnością przedsiębiorstw, w tym m.in. usług serwisowych oraz dostaw ostatniej mili. W projekcie ELAB uczestniczy również Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Łodzi, a Urząd Miasta Łódź wprowadzi testowane samochody osobowe do floty Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa.
Włączenie do floty pojazdów elektrycznych wymaga dostępu do infrastruktury ładowania. Firma EVBox odpowiada za dostawę i montaż naściennych stacji typu wallbox, zaś EV Charge dostarczy ładowarki zintegrowane z oświetleniem ulicznym. Partnerzy infrastrukturalni badania będą ponadto agregować dane dotyczące ilości energii pobieranej przez pojazdy. Wsparcie merytoryczne zapewni ARVAL, którego analizy posłużą do ustalenia całkowitych kosztów posiadania (TCO) testowanych samochodów. Obsługę techniczną pojazdów zapewni lokalny dealer Renault – firma JASZPOL. Samochody biorące udział w badaniu zostały wyposażone w urządzenie telematyczne firmy Webfleet Solutions, które monitorują ich lokalizację oraz parametry pracy w czasie rzeczywistym.
Każdy z partnerów będzie eksploatował każdy z sześciu pojazdów przez okres minimum trzech tygodni. Łączny czas badania wyniesie 15 tygodni. Po zakończeniu fazy testowej, rozpocznie się etap analiz i opracowania raportu zawierającego wnioski ustalone na podstawie zgromadzonych danych. Oficjalne wyniki badania „ELAB – Miasto Czystego Transportu” zostaną zaprezentowane w I kwartale 2021 r. Więcej informacji znajduje się na stronie projektelab.pl.
Źródło: Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA)