Unia Europejska, Avere i podmioty komercyjne regularnie opracowują i wdrażają projekty ekologiczne. Część z nich dotyczy bezpośrednio elektromobilności i technologii z nią związanych. Jednym z takich projektów jest SEEv4-City.
Rozszyfrujmy skrót – SEEV4-City to program „Smart, Clean Energy and Electric Vehicles for the City” finansowany w ramach programu unijnego „Interreg North Sea Region”. Jego głównym celem jest wsparcie rozwoju ekologicznych, „zielonych” miast poprzez wykorzystanie pojazdów elektrycznych, odnawialnej energii i rozwiązań teleinformatycznych. W jego skład wchodzą projekty pilotażowe zlokalizowane m.in. w Amsterdamie, Oslo i Leicester.
U podstaw SEEV4-City leży technologia Vehicle to Grid (V2G), o której pisaliśmy już na niebieskiszlak.pl. Autorzy tłumaczą, że ładowanie pojazdów wieczorem i w nocy generuje skok zapotrzebowania na energię w okresie, w którym jej produkcja ze źródeł odnawialnych jest mniejsza. W efekcie ładowanie następuje z wykorzystaniem energii pozyskiwanej z paliw kopalnych i wymagane są kosztowne usprawnienia sieci pozwalające jej wytrzymać czasowy skok popytu.
Technologia V2G może jednak zmienić sytuację rozkładając obciążenie sieci w ciągu dnia, a energia wykorzystywana do ładowania byłaby w tym przypadku produkowana lokalnie. Miasta realizujące projekty pilotażowe zaobserwowały już obniżoną emisję CO2, większą niezależność energetyczną, optymalizacje funkcjonowania sieci energetycznej.
Jak to wygląda w Amsterdamie? W marcu 2017 miasto rozpoczęło razem z partnerami projekt FlexPower. Rozpoczęto od 200 publicznych stacji ładowania, wyposażonych w 2 złącza. Tempo ładowania przy nich zależne jest od aktualnego użycia sieci energetycznej, jednak zwiększa się w godzinach 8:00-17:00 i 20:00-24:00 (poza godzinami szczytowego zapotrzebowania). Ustalono, że takie rozwiązanie sprawia, że więcej kierowców może skorzystać z tego samego punktu ładowania i wymagane jest mniej stacji.
Jeszcze jeden przykład, z Leicester. Miasto zainstalowało panele słoneczne, pozwalające na ładowanie samochodów elektrycznych wykorzystywanych służbowo przez urzędników. Odbywa się to bez obciążania miejskiej sieci energetycznej. Baterie pojazdów pełnią również rolę magazynu energii dla urzędu, a ładowarki pozwalają na dwustronny przepływ energii. System automatycznie wybiera, czy energia trafi do pojazdów, urządzeń elektrycznych w biurach, miejskiej sieci, czy zostanie zmagazynowana.
Źródło: Niebieski Szlak – GRUPA LOTOS S.A.