W porównaniu z 19. tygodniem 2019 r. zarówno ON i Pb95, jak i LPG drożeją 2 gr/l (ON premium +1 gr/l; Pb98 +3 gr/l).
Średnie ceny detaliczne paliw na polskich stacjach 13 maja 2019 r. ukształtowały się na poziomie: olej napędowy 5,20 zł/l; benzyna 95-oktanowa 5,24 zł/l i autogaz 2,23 zł/l*
Najtańszy olej napędowy ma woj. śląskie: 5,15 zł/l (+2 gr/l przez ostatnie 7 dni); najdroższy lubuskie: 5,24 zł/l (-2 gr/l). Największe zmiany ceny detalicznej ON, jaką odnotowujemy w tym tygodniu, to mazowieckie: +5 gr/l przy średniej 5,23 zł/l.
Śląskie to też najtańsza benzyna: średnia 5,19 zł/l (b.z.), a zachodniopomorskie najdroższa: 5,30 zł/l (+7 gr/l). Największe zmiany ceny detalicznej Pb95, jaką odnotowujemy w tym tygodniu, to podlaskie: +9 gr/l przy średniej 5,27 zł/l.
Podkarpackie to z kolei najtańszy autogaz: 2,16 zł/l (-1 gr/l), a zachodniopomorskie najdroższy: 2,35 zł/l (+4 gr/l). Największe zmiany ceny detalicznej Pb95, jaką odnotowujemy w tym tygodniu, to mazowieckie: +5 gr/l przy średniej 2,30 zł/l.
* Zestawienie sporządzone wg monitoringu cen paliw prowadzonego przez Biuro Polskiej Izby Paliw Płynnych notowanie z 13 maja 2019 r.)
Ostatnia zmiana w polskim hurcie paliwowym nastąpiła w sobotę 11 maja. Tego dnia benzyna zanotowała średnio +27 zł/m3, a olej napędowy +6 zł/m3 netto.
Mniejsza dynamika wzrostów ON sprawia, że od 25 kwietnia transport profesjonalny (silniki wysokoprężne) płaci za paliwo więcej niż kierowcy indywidualni (silniki benzynowe). Średnio olej napędowy jest tańszy od benzyny 3 gr/l brutto. Zwiększają się też różnice w cennikach obu polskich rafinerii – zwłaszcza jeśli chodzi o ON.
Aktualna cena w hurcie:
- PKN Orlen
– Pb95 to 4 187 zł/m3 (+19 zł/m3);
– ON to 4 169 zł/m3 (+6 zł/m3). - Grupy Lotos
– Pb95 to 4 212 zł/m3 (+34 zł/m3), czyli +25 zł/m3 do PKN;
– ON to 4 158 zł/m3 (+5 zł/m3), czyli -11 zł/m3 do PKN.
Dynamika wzrostów w Lotosie i Orlenie jest dużo mniejsza od wzrostów na rynkach światowych. Od początku roku wyniosła: Pb95 +23%; ON +13%.
W tym samym czasie na referencyjnym dla europejskich rafinerii rynku ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia): Pb95 +53%; ON +26%.
Od połowy kwietnia kurs USD/PLN wzrósł o 5 gr (+1,4%), co przy aktualnym poziomie ceny ropy Brent (>70 USD/b; +1,09% od połowy kwietnia) dało wzrost teoretycznych kosztów polskich rafinerii o 4 gr/l surowca.
W ostatnim tygodniu w polskich rafineriach Pb95 średnio staniała 6 gr/l, a ON 2 gr/l.
W porównaniu z początkiem kwietnia jednak Pb95 jest droższa 22 gr/l, ON 13 gr/l.
Od początku roku Pb95 zdrożała 97 gr/l (+23%), ON +60 gr/l (+13%).
W porównaniu z 13 maja 2018 r. średnio w hurcie polskich rafinerii benzyna i olej napędowy są obecnie droższe ok. 165 zł/m3, tj. ok. +4% (ok. +20 gr/l brutto).
Średnia marża polskiej stacji od 19. tygodnia 2019 r. utrzymuje się na poziomie 0 gr/l, po trwających od przełomu kwietnia i maja 2019 r. wartościach ujemnych. Jeszcze w lutym osiągała poziom +8 gr/l (1,71%). Przypomnijmy też, jak kształtowały się średnie marże w:
- IV kwartale 2018 r.: 0,22 zł/l (4,49%).
- II półroczu 2018 r. to: 0,11 zł/l (2,33%);
- zaś w całym 2018 r. 0,06 zł/l, czyli 1,21% ceny litra paliwa.
* Zestawienie sporządzone wg monitoringu cen paliw prowadzonego przez Biuro Polskiej Izby Paliw Płynnych (notowanie z 13 maja 2019 r.)
Źródło: Polska Izba Paliw Płynnych