Panie Prezesie, jak wygląda front inwestycyjny, który prowadzi firma PERN?
Igor Wasilewski: Możemy powiedzieć, że front inwestycyjny ma dwie odsłony – Pojemnościową i rurową. Z punktu widzenia pojemności na ropę naftową budujemy dwa zbiorniki w bazie Gdańsk i to terminem oddania jest kwiecień 2020 i budujemy pięć zbiorników na terminalu naftowym w Gdańsku to jest drugi etap budowy terminala. Trzy zbiorniki 100 tysięcy i dwa zbiorniki 45 tys. czyli jakby dokładając dzisiejszą pojemność terminala 375 tys. to te nowe 390 tys. drugiego etapu będzie podwojeniem tej ilości. To są zbiorniki surowcowe na ropę. Jeżeli pomyślimy o zbiornikach paliwowych to tam podjęliśmy decyzję o rozbudowie naszych pojemności na paliwa i pierwsze 2 etapy to jest 350 tys. m3, pierwsze dwie lokalizacje czyli Koluszki, Nowa Wieś Wielka. W Koluszkach 2 zbiorniki 32 tys. i w Nowej Wsi Wielkiej też 2 zbiorniki 32 tys. – to już są zbiorniki wybudowane. Można więc powiedzieć, że skróciliśmy ten okres inwestycji z 24 miesięcy do 16 i te zbiorniki już funkcjonują. Natomiast przed nami druga część, drugi etap czyli te 222 tys. m3. Myślę, że w tym drugim kwartale będziemy rozpoczynać przetargi. Ogłosimy specyfikację istotnych warunków zamówienia. Wybierzemy wykonawców żeby te roboty ruszyły bo chcemy żeby te zbiorniki skończyć budować w 2020 r.
Ile będą kosztować te inwestycje?
Igor Wasilewski: To jest trudne pytanie ale to jest z punktu widzenia jakie pojawiły się oferty na rynku. To jest przetarg otwarty każdy może się zgłosić. Tak jak zbiorniki w Gdańsku, na bazie Gdańsk wykonuje konsorcjum Mostostalu . Tak drugi etap TNG buduje Naftoremont – Naftobudowa. Więc to są te dwie firmy, które dzisiaj wygrywają przetargi. Oczekujemy, że zgłoszą się firmy, ponieważ tych zbiorników w drugim etapie jest 8 w pięciu lokalizacjach, więc myślę, że będzie wybór i będą zainteresowani. To są jak gdyby nasze inwestycje pojemnościowe. Inwestycje drugiej części to są inwestycje liniowe czyli budowa tej drugiej nitki rurociągu Gdańska-Płock. To jest rura surowcowa czyli na ropę naftową i budowa rurociągu produktowego Boronów-Trzebinia czyli dostawy paliwa do aglomeracji śląskiej no bo tam ten rynek się bardzo szybko rozwija, a jednak przesył rurom jest najtańszy. Suma sumarum całość to jest rząd wielkości 2 mld 700 mln zł do 2023 r. takie nasze są plany inwestycyjne w ilościach i w złotówkach.
Źródło: Instytut Polityki Energetycznej im. Ignacego Łukasiewicza