Odbiorcy – Rynek Energii i Gazu

Grupa INTER RAO Lietuva ogłasza wyniki finansowe za 2018 r.

– Rok 2018 był trudny dla wszystkich uczestników rynku. Z powodu szeregu niespodziewanych czynników, średnie ceny w systemie NordPool wzrosły w 2018 r. o 40%. Pomimo tego wzrostu, Grupa Inter RAO Lietuva wypełniła wszystkie zobowiązania kontraktowe wobec klientów, dostarczając im prąd po cenach uzgodnionych w umowach. Dzięki odpowiedniemu wyważeniu działalności handlowej, Grupie udało się uzyskać najlepsze możliwe wyniki w trudnych warunkach rynkowych. Wolumen sprzedaży energii elektrycznej wzrósł o 30% r/r, a zysk netto ukształtował się na poziomie 11,5 mln euro. Skonsolidowana marża brutto ze sprzedaży wyniosła 7,9%, a marża zysku netto – niemal 4%. Grupa wypracowała 0,57 euro zysku netto na akcję – powiedział Giedrius Balčiūnas, Dyrektor Generalny INTER RAO Lietuva.

Wybrane dane finansowe Grupy INTER RAO Lietuva:

Wyniki finansowe 2018 2017 2016
Przychody ze sprzedaży (tys. EUR) 288 269 179 378 178 880
Zysk brutto ze sprzedaży (tys. EUR) 22 716 18 354 18 943
Marża brutto ze sprzedaży (%) 7,88% 10,23% 10,59%
Zysk operacyjny (tys. EUR) 14 934 10 911 10 939
Marża operacyjna (%) 5,18% 6,08% 6,12%
EBITDA (tys. EUR) 17 743 13 537 15 066
Marża EBITDA (%) 6,16% 7,55% 8,42%
Zysk netto (tys. EUR) 11 454 8 974 9 256
Marża netto (%) 3,97% 5,00% 5,17%
Liczba akcji (tys.) 20 000 20 000 20 000
Zysk na akcję (EUR) 0,57 0,45 0,46
Wskaźniki finansowe 2018 2017 2016
Zwrot z kapitału zaangażowanego (ROCE) 68% 41% 37%
Zwrot z aktywów (ROA) 19% 19% 18%
Zwrot z kapitału (ROE) 66% 50% 49%
Wskaźnik zadłużenia kapitału (zobowiązania / kapitał własny) 0.45 0.83 0.83
Wskaźnik zadłużenia finansowego netto do kapitału własnego -0.74 0.54 0.45
Wskaźnik kapitału własnego do aktywów 0.28 0.37 0.37
Wskaźnik płynności bieżącej 1.02 1.12 1.25
Wskaźnik aktywów do przychodów ze sprzedaży 21% 27% 29%

Przychody ze sprzedaży

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wzrosły w 2018 r. o 60,4% r/r do 288,3 mln euro. Wzrost ten był wynikiem wyższego wolumenu sprzedanej energii elektrycznej (6 235 GWh w 2018 w porównaniu do 4 758 GWh w 2017 r.) oraz wyższych cen energii elektrycznej w systemie NordPool. Średnia cena spot w litewskiej strefie giełdy NordPool wzrosła w 2018 r. do 50 euro/MWh z 35,13 euro w 2017 r., co oznacza wzrost o 42,3%.

Przychody ze sprzedaży energii wyprodukowanej przez Grupę zmalały r/r o 21,2% do 4,4 mln euro. Spadek ten wynikał przede wszystkim z gorszych warunków meteorologicznych na farmie wiatrowej Vydmantai. Średnia prędkość wiatru na obszarze, na którym położona jest elektrownia, wyniosła 5,9 m/s w 2018 r. wobec 6,4 m/s w 2017 r.

W 2018 r. Grupa wywiązała się ze wszystkich zobowiązań kontraktowych, dostarczając klientom energię elektryczną po cenach uzgodnionych w umowach. Dostawy realizowane były bez żadnych opóźnień i zakłóceń, a Spółka pozostaje zaufanym partnerem i niezawodnym dostawcą energii elektrycznej. Baza klientów Grupy Inter RAO Lietuva nieznacznie wzrosła w ciągu ostatniego roku – z 1433 na koniec 2017 r. do 1453 na koniec 2018 r.

Dochody

Skonsolidowany zysk brutto ze sprzedaży w 2018 r. wzrósł o 23,8% r/r do 22,7 mln euro, z 18,4 mln euro w 2017 r. Marża brutto ze sprzedaży zmniejszyła się do 7,9% z 10,2% rok wcześniej, ale pozostaje na wysokim poziomie.

Zysk operacyjny Grupy wzrósł w ubiegłym roku o 4 mln euro do 14,9 mln euro. Marża operacyjna wyniosła 5,2% wobec 6,1% w 2017 r. Udział segmentu produkcji energii w zysku operacyjnym Grupy spadł do 9,6% z 20,6% rok wcześniej z powodu gorszych warunków meteorologicznych na farmie wiatrowej Vydmantai.

Wyniki segmentów operacyjnych

Segment Handel energią Produkcja energii
2018 2017 2018 2017
Przychody (tys. EUR) 283 913 173 848 4 356 5 530
Zysk operacyjny (tys. EUR) 13 837 8 666 1 097 2 245
Marża operacyjna 4,9% 5,0% 25,2% 40,6%

Zysk przed opodatkowaniem oraz zysk netto wzrosły w 2018 r. do odpowiednio 14,8 mln euro i 11,5 mln euro. Marża zysku netto wyniosła 4% wobec 5% rok wcześniej. Zysk netto na akcję w 2018 r. wyniósł 0,57 euro wobec 0,45 euro w 2017 r.

Źródło: INTER RAO Lietuva

Działy

Reklama