Prawie 15 mln ton dostarczonej ropy i paliw – takim wynikiem za 2018 r. może pochwalić się NAFTOPORT, spółka należąca do Grupy PERN. Firma obsłużyła w tym czasie 314 tankowców, z czego jedną trzecią stanowiły zbiornikowce przekraczające 80 tys. ton. Między innymi dzięki rosnącej roli NAFTORPORTU, Gdańsk awansował na 4. miejsce wśród portów na Bałtyku, jeszcze w 2015 roku zajmując 6. lokatę. Dziś NAFTOPORT stał się realnym narzędziem warunkującym skuteczną dywersyfikację dostaw surowca do Polski.
Dywersyfikacja leży w strategicznym interesie Polski, bo oznacza niezależność i bezpieczeństwo energetyczne kraju. Polski rynek coraz bardziej otwiera się na dostawy z różnych kierunków. Dzięki podejmowanym inwestycjom, polskie rafinerie mogą przerabiać także inne – niż rosyjska – gatunki ropy. Dlatego coraz częściej do naszego kraju trafia ropa z różnych regionów świata.
Dziś rafinerie przerabiają surowiec nie tylko z Rosji, ale także Arabii Saudyjskiej i innych państw Bliskiego Wschodu, USA i Kanady, Nigerii, Angoli, Kazachstanu oraz podmorskich złóż Morza Północnego i złóż rodzimych – Morza Bałtyckiego. Dla PERN oznacza to jedno – konieczność zapewnienia elastycznego transportu ropy do rafinerii i zachowanie jej pełnej jakości. W związku z rosnącym zapotrzebowaniem firma rozwija swoją infrastrukturę.
– Możliwość szerokiego wyboru dostawców i możliwość zaopatrzenia w surowiec poprzez port na Morzu Bałtyckim (NAFTOPORT) jest korzystna dla polskich rafinerii z uwagi na większą konkurencyjność i bezpieczeństwo energetyczne – powiedział Igor Wasilewski, Prezes PERN.
Dzięki inwestycjom podejmowanym przez PERN, możliwości NAFTOPORTU jeszcze się zwiększą. Chodzi o budowę nowych zbiorników na ropę w Bazie surowcowej w Gdańsku i Terminalu Naftowym Gdańsk oraz budowę drugiej nitki ropociągu pomorskiego z Gdańska do Płocka.
NAFTOPORT jako okno na świat. Dzięki niemu dywersyfikacja staje się realna
NAFTOPORT jest jedynym w Polsce morskim terminalem przeładunku ropy naftowej i największym krajowym terminalem przeładunku produktów jej rafinacji, jednym z największych naftowych terminali przeładunkowych na Bałtyku. PERN posiada 66,67% udziałów w kapitale tej spółki.
NAFTOPORT stanowi istotny element logistyki dostaw ropy naftowej, zaopatrując w surowiec rafinerie PKN ORLEN i Grupy LOTOS, a także TRM Leuna i PCK Schwedt w Niemczech. Przedsiębiorstwo prowadzi także morskie przeładunki produktów naftowych na rzecz Grupy LOTOS – za pośrednictwem terminalu NAFTOPORT realizowana jest większość eksportu produktów naftowych z Polski.
Potencjał spółki umożliwia przeładunek ponad 36 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych w skali roku, zapewniając możliwość pełnego pokrycia potrzeb rafinerii podłączonych do systemu rurociągów PERN. W morskim terminalu spółki prowadzone są przeładunki ropy naftowej oraz benzyny, paliwa lotniczego, oleju napędowego, oleju opałowego, kondensatów i komponentów.
Na terminal Spółki NAFTOPORT składa się 5 stanowisk przeładunkowych (możliwa jest jednoczesna obsługa statków na wszystkich stanowiskach), z możliwością obsługi największych zbiornikowców oceanicznych zawijających na Morze Bałtyckie, w tym statków o długości przekraczającej 300 m. Stanowiska są wyposażone w nowoczesne ramiona przeładunkowe, efektywny system ochrony przeciwpożarowej oraz w instalację do odbioru oparów węglowodorowych ze statków. Do NAFTOPORTU mogą zawijać statki o długości nawet 340 m, przy zanurzeniu 15 metrów.
W 2019 r. NAFTOPORT zamierza przeznaczyć na inwestycje i na remonty około 20 mln zł, w porównaniu do ok 12 mln w 2018 r. i blisko 13 mln dwa lata wcześniej.
Źródło: PERN S.A.