W ramach zakończonego naboru CEF AFIF 2024 (Connecting Europe Facility Alternative Fuel Infrastructure Facility 2024), Komisja Europejska przyznała dofinansowanie czterem projektom, które przyczynią się do rozbudowy infrastruktury paliw alternatywnych w Polsce.
Komisja Europejska opublikowała 14 listopada 2025 r. wyniki naboru CEF AFIF 2024 zakończonego w czerwcu 2024 r. Dofinansowanie otrzymały projekty, które przyczynią się do dalszego rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych w naszym kraju. Wartość dofinansowania CEF przyznana inwestycjom realizowanym na terytorium Polski wyniosła łącznie ponad 102,6 mln zł (24 257 070,50 euro).
Wsparcie uzyskały następujące projekty:
- Development of alternative fuel infrastructure at airports in Poland,
wnioskodawca: konsorcjum trzech polskich portów lotniczych (Warszawa, Wrocław, Katowice) koordynowane przez Polskie Porty Lotnicze S.A.,
wartość dofinansowania: prawie 57,9 mln zł;
Celem projektu jest wdrożenie systemów infrastruktury paliw alternatywnych na trzech lotniskach: Warszawa-Chopin, Katowice, Wrocław. Obejmuje to instalację naziemnego układu zasilania samolotów (GPU) 400 Hz oraz stacji ładowania pojazdów elektrycznych w strefie airside, a także koniecznej infrastruktury elektrycznej. We Wrocławiu projekt uwzględnia dodatkowo system fotowoltaiczny.
- Hydrogen Refueling Station in Chelm,
wnioskodawca: PAK PCE Biopaliwa i Wodór sp. z o.o.,
wartość dofinansowania: ponad 12,6 mln zł
Projekt przewiduje wybudowanie ogólnodostępnej stacji tankowania wodoru w Chełmie (województwo lubelskie). Stacja będzie spełniać wymogi nałożone przez rozporządzenie AFIR (2023/1804) i umożliwi tankowanie zarówno pojazdów ciężkich (w tym autobusów wodorowych), jak i pojazdów lekkich (przede wszystkim samochodów osobowych).
- Heavy Duty Vehicles – Electric in HU, PL,
wnioskodawca: E.ON Drive Infrastructure GmbH,
wartość dofinansowania w części polskiej: ponad 24,2 mln zł;
Projekt finansuje rozwój zrównoważonego transportu towarów wzdłuż sieci TEN-T, torując drogę dla transgranicznego transportu elektrycznymi ciężarówkami, uzupełnionego wysokiej jakości usługami i udogodnieniami dla kierowców.
Polska cześć projektu obejmuje budowę stacji ładowania dla pojazdów ciężarowych, w 7 lokalizacjach. Każda stacja ładowania będzie wyposażona w co najmniej 4 punkty ładowania o mocy 1 MW lub większej.
- –X-Pand COEN,
wnioskodawca: Electrip Mobility Service DOO,
wartość dofinansowania w części polskiej: prawie 7,9 mln zł.
Projekt dotyczy budowy punktów ładowania lekkich pojazdów elektrycznych na obszarze Chorwacji, Bułgarii i Polski. W projekcie w sumie powstanie 114 punktów ładowania pojazdów lekkich o mocy min. 150 kW, z czego 62 punkty są planowane na obszarze Polski.
Źródło: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej





