Ochrona środowiska

KOBIZE na debacie Business & Science Poland w Brukseli

W dniu 20 października 2025 r. Robert Jeszke, Zastępca Dyrektora IOŚ-PIB ds. zarządzania emisjami, Kierownik KOBIZE uczestniczył w debacie pt. „Beyond Numbers: Offsets and the Credibility of the EU’s 2040 Climate Goal” organizowanej przez Business Science Poland we współpracy ze Stałym Przedstawicielstwem RP przy UE.

Debata odbyła się w kluczowym momencie dla unijnej polityki klimatycznej. Obecnie instytucje UE przygotowują się do uzgodnienia wspólnego stanowiska przed Konferencją Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian Klimatu COP30 oraz równolegle trwają prace nad określeniem nowego celu redukcji emisji na 2040 r., który będzie również przedmiotem dyskusji na Radzie Europejskiej 23 października 2025 r.

Głównym tematem debaty było to, w jaki sposób międzynarodowe jednostki mogłyby zostać włączone do EU ETS oraz jak mogłoby to wpłynąć na cel klimatyczny UE na 2040 r. i przyszłość europejskiego przemysłu.

W debacie, w której moderatorem był Pan Frédéric Simon z portalu Carbon Pulse, uczestniczyli przedstawiciele państw członkowskich UE, organizacji branżowych oraz think-tanków:

  • Pan Adrian Kondaszewski, Dyrektor Departamentu Spraw Międzynarodowych, Ministerstwo Klimatu i Środowiska,
  • Florian Anderhuber, Zastępca Dyrektora Generalnego, Euromines,
  • Andrei Marcu, Dyrektor Wykonawczy, European Roundtable on Climate Change and Sustainable Transition (ERCST),
  • Layla Khanfar, Specjalistka ds. Zrównoważonego Rozwoju Korporacyjnego i Kredytów Węglowych, BloombergNEF,
  • Adina Georgescu, Dyrektor ds. Energii i Zmian Klimatu, Eurometaux (European Metals Association),
  • Robert Jeszke, Kierownik Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE).

Pan Andrei Marcu (ERCST) oraz Layla Khanfar (Bloomberg NEF) popierają postulaty włączenia jednostek offsetowch do EU ETS jeszcze przed 2030 r., jednakże podkreślili, że każdy przyszły mechanizm kompensacyjny musi opierać się na wysokiej jakości i przejrzystych zasadach.

Robert Jeszke (KOBIZE) odniósł się do kilku kwestii jak poniżej.

  • Włączenie międzynarodowych offsetów do EU ETS po 2030 r. daje UE szansę na stworzenie mechanizmu wspierającego opłacalne redukcje i pochłanianie emisji w krajach trzecich, przynosząc jednocześnie korzyści gospodarcze, społeczne i środowiskowe.
  • Dobrze zaprojektowany system mógłby także promować europejskie zielone technologie i wzmacniać globalną pozycję UE.
  • Nadzór nad jakością i wykorzystaniem jednostek offsetowych w UE powinien sprawować niezależny organ, pełniący funkcję nadzorczą i odpowiadać za kontrolę, monitoring oraz obrót tymi jednostkami.
  • Wcześniejszy i szerszy dostęp do wysokiej jakości jednostek offsetowych oraz włączenie ich do systemu zwiększyłoby przewidywalność rynku, zmniejszając ryzyko skoków cenowych w ramach EU ETS, zmniejszyło presję na sektory, w których trudno jest ograniczyć emisje (hutnictwo stali, produkcja cementu i chemikalia) oraz zapewniłoby elastyczność w obliczu niepewnej wielkości pochłaniania CO2 jak może być osiągnięta w sektorze LULUCF.

Przedstawiciele przemysłu Florian Anderhuber (Euromines) i Adina Georgescu (Eurometaux) oraz Pan Adrian Kondaszewski (MKiŚ) zwrócili uwagę na konieczność przeglądu przepisów ETS2aby utrzymać realistyczną ścieżkę transformacji. Możliwy kompromis w trakcie Rady Europejskiej obejmuje również kwestię zakazu silników spalinowych w autach osobowych w 2035 r.

W dyskusji wskazano również, że powinien zostać stworzony nowy i wiarygodny system weryfikacji jednostek offsetowych, który obejmowałby również jednostki pochłaniania CDR (ang. Carbon Dioxide Removals) oraz spełniałby standardy jakościowe. Miałoby to na celu uniknięcie negatywnych doświadczeń z mechanizmem czystego rozwoju CDM (and. Clean Development Mechanism).

Więcej informacji na stronie Business & Science Poland: https://www.zpbsp.com/aktualnosci/debata-beyond-numbers-offsets-and-the-credibility-of-the-eus-2040-climate-goal

Źródło: Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami

Działy

Reklama