EkoMobility

Porozumienie Sektorowe dla rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych podpisane

24 września 2025 r., podczas Kongresu Nowej Mobilności w Katowicach, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki oraz przedstawiciele Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, operatorzy systemu dystrybucyjnego zrzeszeni w Polskim Towarzystwie Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisali Porozumienie Sektorowe na rzecz współpracy w przyłączeniu do sieci infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych.

Porozumienie jest odpowiedzią na rosnącą liczbę pojazdów elektrycznych poruszających się po polskich drogach, a także na wyzwania związane z realizacją celów unijnego rozporządzenia AFIR[1], dotyczące rozbudowy stref ładowania wzdłuż sieci transeuropejskich korytarzy transportowych TEN-T, która w Polsce jest obecnie w fazie początkowej.

Bardzo się cieszę, że z inicjatywy Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki rozpoczął się i jest prowadzony dialog nad wypracowaniem zasad umożliwiających optymalne wykorzystanie zasobów na unowocześnienie sieci elektroenergetycznych w naszym kraju i usprawnieniem współpracy pomiędzy uczestnikami rynku energii elektrycznej. Jestem przekonana, że przygotowane pod auspicjami Regulatora porozumienie na rzecz rozwoju infrastruktury sieciowej dla potrzeb ładowania pojazdów elektrycznych będzie mocnym impulsem przyspieszającym proces jej budowy, co pozwoli zarówno na skuteczne wykorzystanie dostępnych na ten cel środków unijnych, jak i spełnienie wymagań rozporządzenia AFIR – podkreśla Prezes URE, Renata Mroczek.

Prezes URE był koordynatorem trwających od lutego 2025 r. prac nad projektem Porozumienia, które prowadzone były m.in w ramach projektu Karty Efektywnej Transformacji Sieci Dystrybucyjnych Polskiej Energetyki (KET).

Nowo podpisane Porozumienie Sektorowe zawiera katalog wytycznych i dobrych praktyk adresowanych do podmiotów uczestniczących w procesie przyłączeniowym. Jego strony zadeklarowały m.in. gotowość współpracy w zakresie wsparcia rozbudowy stacji dużych mocy, a także w rozwoju i modernizacji sieci elektroenergetycznych oraz budowy przyłączy elektroenergetycznych zasilających infrastrukturę dla pojazdów elektrycznych.

Obecnie realizacja inwestycji związanych z uruchamianiem wielostanowiskowych stref ładowania nierzadko trwa nawet ponad 3 lata. Zastosowanie wytycznych ujętych w Porozumieniu, dotyczących m.in. udostępniania pasa drogi przez GDDKiA, wymiany informacji między uczestnikami procesu przyłączeniowego, a także bardziej elastycznych warunków przyłączenia, powinno doprowadzić do znacznego skrócenia procesu inwestycyjnego dla budowy infrastruktury sieciowej na potrzeby elektromobilności.

***

Obecnie w Polsce funkcjonuje ok. 11 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania. Według szacunków PSNM, w związku z rozwojem floty samochodów elektrycznych już w 2030 r. sieć infrastruktury ładowania powinna być nawet 6-krotnie większa.

Rozporządzenie AFIR przewiduje m.in. wybudowanie wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T stacji do szybkiego ładowania pojazdów osobowych i ciężarowych.


[1] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE (Dz. U. UE L 2023.234.1).

Źródło: Urząd Regulacji Energetyki

Działy

Reklama