W sierpniu br. do prowadzonego przez Prezesa URE wykazu agregatorów wpisano dwa nowe podmioty.
1 sierpnia do wykazu wpisano spółki Optimen Energy S.A. oraz IEN Energy Sp. z o.o. Pierwsza z nich planuje rozpoczęcie agregacji 1 stycznia 2026 r. na terenie pięciu największych operatorów systemów dystrybucyjnych (Enea Operator, Energa-Operator, PGE Dystrybucja, Tauron Dystrybucja, Stoen Operator) oraz ośmiu mniejszych dystrybutorów (PGE Energetyka Kolejowa S.A., Elektrociepłownia Mielec Sp. z o.o., Polenergia Dystrybucja Sp. z o.o., PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A., PCC Energetyka Blachownia Sp. z o.o. „Miejska Energetyka Cieplna” Sp. z o.o., ArcelorMittal S.A., Unihut S.A.).
Spółka IEN Energy wyznaczyła termin rozpoczęcia agregacji na 1 września br. Zamierza działać na terenie pięciu największych operatorów systemów dystrybucyjnych, a także w obrębie sieci obsługiwanej przez DCAC Chociwel Sp. z o.o.
Na czym polega działalność agregatorów?
Agregacja[1] to działalność polegająca na łączeniu wielkości mocy lub energii elektrycznej oferowanej przez odbiorców, wytwórców energii elektrycznej lub posiadaczy magazynów energii elektrycznej, z uwzględnieniem zdolności technicznych sieci, do której są przyłączeni. Celem jest sprzedaż energii elektrycznej, świadczenie usług systemowych lub usług elastyczności na rynkach energii elektrycznej. Instytucję agregatora[2] wprowadziła nowelizacja ustawy Prawo energetyczne z 2023 r.
Jak uzyskać wpis do wykazu agregatorów?
Wniosek o wpis do wykazu agregatorów powinien złożyć do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki każdy przedsiębiorca, który planuje świadczyć usługi agregacji.
Podmioty ubiegające się o taki wpis muszą spełnić określone ustawowo warunki, m.in.:
- wskazać operatorów systemu elektroenergetycznego, na których obszarze działania będzie prowadzona agregacja;
- określić planowaną datę rozpoczęcia agregacji;
- wskazać, czy zamierzają prowadzić działalność również przy użyciu platformy partnerskiego handlu energią z odnawialnych źródeł energii.
WAŻNE: W celu potwierdzenia podjęcia działalności w zakresie agregacji, agregator powinien – poza stosowną informacją wraz z uwierzytelnioną kopią zawartej umowy agregacji – przedłożyć również uwierzytelnioną kopię faktury za wykonaną usługę agregacji lub inny dokument to potwierdzający albo dokument potwierdzający realizację celu agregacji realizowanego na podstawie umowy agregacji.
W przypadku niepodjęcia agregacji w terminie sześciu miesięcy od dnia wpisu do wykazu, Prezes URE jest zobowiązany do wykreślenia agregatora z wykazu[3].
Szczegółowe informacje na temat wykazu agregatorów, procedury uzyskania wpisu, a także wzór wniosku są dostępne na stronie URE.
[1] Art. 3 ust. 6e ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 266 z późn. zm.).
[2] Art. 3 ust. 6f ww. ustawy.
[3] Art. 5b4 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy.
Źródło: Urząd Regulacji Energetyki