Odbiorcy – Rynek Energii i Gazu

UREgulowana wiedza konsumenta: Ogólnopolska Kampania Informacyjna Urzędu Regulacji Energetyki „Rachunki pod kontrolą konsumenta”

Kampania została zainicjowana w odpowiedzi na wyniki najnowszego badania opinii konsumentów, przeprowadzonego na zlecenie Urzędu Regulacji Energetyki na przełomie marca i kwietnia 2025 r. Badanie to wykazało, że poziom wiedzy społeczeństwa na temat rozliczeń za energię elektryczną oraz mechanizmów rynkowych pozostaje niewystarczający.

Celem kampanii jest zapewnienie dostępu do rzetelnych informacji, które pozwolą konsumentom podejmować świadome decyzje na rynku energii elektrycznej. W dedykowanej działaniom edukacyjnym zakładce w prosty i przyjazny sposób przybliżamy poszczególne składniki rachunku, a także tłumaczymy jak wygląda proces dostarczania energii do gospodarstwa domowego.

Na potrzeby kampanii przygotowaliśmy “Zbiór Praw Konsumenta Energii Elektrycznej” oraz “Broszurę informacyjną URE – Rachunki pod kontrolą“, która wyjaśniają jakie rodzaje ofert są dostępne na rynku energii oraz jakie są składowe rachunku za energię elektryczną.

Broszura zawiera także kod QR, który kieruje do dedykowanej zakładki na stronie URE, gdzie konsumenci znajdą rzetelne i aktualne materiały edukacyjne.

Żeby zwiększyć zasięgi kampanii, materiały edukacyjne wysłaliśmy blisko do 4 tys. organizacji, w tym do samorządów, miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, Uniwersytetów Trzeciego Wieku, a także do instytucji centralnych (MKiŚ, MRPiPS, UOKiK, TOE, PKEE, Związku Rewizyjnego Spółdzielni Mieszkaniowych RP) z prośbą o ich rozpowszechnienie.

Zbiór Praw Konsumenta Energii Elektrycznej

Publikacja ta zawiera praktyczne informacje na temat praw odbiorców w gospodarstwach domowych oraz funkcjonowania rynku sprzedaży i dystrybucji energii elektrycznej. Jej opracowanie i rozpowszechnianie wpisuje się w katalog działań edukacyjnych oraz informacyjnych podejmowanych przez Urząd we współpracy z poszczególnymi uczestnikami rynku energii.

W Zbiorze szczegółowo opisano m.in.:

  • sprawdzone źródła rzetelnej informacji konsumenckiej,
  • prawa przysługujące konsumentom energii elektrycznej,
  • obowiązki dystrybutora i prawa konsumenta związane z przyłączaniem do sieci, a także komponenty umowy przyłączeniowej,
  • sprzedaż rezerwową, stanowiącą zabezpieczenie w przypadku utraty dotychczasowego sprzedawcy,
  • zasady zawierania oraz rozwiązywania umów sprzedaży i dystrybucji, a także komponenty tych umów,
  • prawo do wyboru sprzedawcy i procedurę zmiany sprzedawcy,
  • taryfy i ich składowe,
  • poszczególne elementy faktury, zasady wystawiania korekt, rozliczenia oraz sposób regulowania płatności,
  • kwestie związane z działaniem układów pomiarowo-rozliczeniowych (tzw. liczników),
  • reklamacje dotyczące dostarczania energii i standardów jakościowych.

Z strony internetowej można pobrać najświeższe wydanie Zbioru Praw Konsumenta Energii Elektrycznej, które jest zgodne ze stanem prawnym na 1 lipca 2025 r. Jest ono dostępne w dwóch wersjach:

  • kolorowej – z grafikami, rekomendowanej przez URE,
  • czarno-białej – bez grafik, zoptymalizowanej do wydruku, przeznaczonej przede wszystkim dla sprzedawców energii elektrycznej.

Kampanie edukacyjne prowadzone przez Regulatora

„Rachunki pod kontrolą konsumenta” to nie pierwsza kapania prowadzona przez URE. Wychodzimy z założenie, że skuteczna, proaktywna komunikacja oraz dzielenie się wiedzą odgrywają istotną rolę w budowaniu świadomości wszystkich uczestników rynku energii. Dlatego zawsze staramy się wychodzić naprzeciw potrzebom uczestników rynku, a w szczególności konsumentom.

Od 24 sierpnia 2024 r. sprzedawcy energii elektrycznej mogą posiadać nowy rodzaj oferty adresowanej do odbiorców indywidualnych: umowa z ceną dynamiczną. Oferta ta jest skierowana do odbiorców świadomych zasad obowiązujących na rynku energii oraz posiadających liczniki zdalnego odczytu i rozliczających się w cyklu jednomiesięcznym.

W październiku 2024 r. ruszyliśmy z kampanią nt. umów z ceną dynamiczną. Naszym celem było zasilenie społeczeństwa w wiedzę na temat korzyści i ryzyk płynących z tej oferty. Na potrzeby projektu przygotowaliśmy również „Broszurę informacyjną URE – Rachunki za prąd”. Opracowany przez ekspertów URE materiał edukacyjny został rozesłany m.in. do wybranych ministerstw, Centrum Informacyjnego Rządu, PSE, TGE, największych grup energetycznych, Miejskich i Powiatowych Rzeczników Konsumentów, urzędów miast i dzielnic, UOKiK, Uniwersytetów Trzeciego Wieku. W kampanię zaangażował się również Koordynator ds. negocjacji przy Prezesie URE.

W marcu 2025 r. opublikowaliśmy broszurę oraz praktyczny poradnik dla konsumentów energii o tym, jak radzić sobie ze sporami i skargami na działalność przedsiębiorstw energetycznych.

***

  • Zgodnie z treścią art. 5 ust. 6e ustawy – Prawo energetyczne kopie Zbioru Praw Konsumenta Energii Elektrycznej powinny być dostarczane odbiorcom przez sprzedawców energii elektrycznej i paliw gazowych, którzy mają obowiązek zapewnić publiczny dostęp do zbioru.

Źródło: Urząd Regulacji Energetyki

Działy

Reklama