Stoen Operator, który dostarcza energię do ponad mln odbiorców w Warszawie, od wielu lat przeprowadza proces cyfrowej transformacji. Jej celem jest usprawnienie operacji i usług. Istotne jest też zapewnienie jak najlepszej obsługi odbiorców i ułatwienie pracy w tym zakresie. Realizacja założeń możliwa jest dzięki wielu innowacyjnym projektom, które są częścią szeroko zakrojonego procesu digitalizacji spółki.
Przez cyfryzację do lepszej efektywności
Transformacja cyfrowa w działaniu operatora systemu dystrybucyjnego energii elektrycznej (OSD) jest niezbędna, gdyż zwiększa efektywność operacyjną dzięki automatyzacji procesów. To z kolei prowadzi do redukcji kosztów przedsiębiorstwa i zwiększenia niezawodności dostaw energii. Digitalizacja pozwala także na łatwiejsze zarządzanie danymi. Jest to istotne ze względu na rosnącą ilość informacji generowanych przez nowoczesne inteligentne liczniki energii i inne urządzenia w obrębie Internetu Rzeczy (Internet of Things – IoT). Dzięki cyfrowym rozwiązaniom operatorzy mogą również szybciej reagować na awarie i minimalizować czas ich trwania. Odbiorcy zyskują zaś bezpieczeństwo energetyczne i komfort.
Transformacja cyfrowa wspiera też rozwój inteligentnych sieci energetycznych (smart grids). Według raportu Międzynarodowej Agencji Energii (IEA) w wymiarze globalnym mogą one pomóc obniżyć emisje CO2 o 2,1 gigaton do 2050 roku[1].
Cyfryzacja w obrębie sieci dystrybucyjnych to już nie tylko możliwość, ale także konieczność, a jej wprowadzenie przynosi wymierne korzyści zarówno dla operatorów, jak i dla całego społeczeństwa.
Warszawskie sieci na cyfrowej drodze
Stoen Operator, który odpowiada za dostawę energii elektrycznej na terenie stolicy i okolicznych miejscowości, podejmuje wiele różnorodnych działań będących elementem cyfrowej transformacji. Obecnie jednym z najistotniejszych jest wdrożenie programu AMI, czyli wymiany u odbiorców opomiarowania na nowe, inteligentne liczniki zdalnego odczytu. Warszawski operator realizuje także projekty EAM (Enterprise Asset Management) i S/4U w ramach działań międzynarodowej Grupy E.ON, której jest częścią. Dzięki tym inicjatywom powstał bardziej efektywny i zintegrowany system zarządzania zasobami oraz ustandaryzowany proces operacyjny.
W ostatnich latach Stoen Operator inwestuje coraz bardziej w rozwiązania inteligentnych sieci. Oprócz tego zwiększa liczbę urządzeń takich jak wskaźniki awarii i zdalnie sterowane rozdzielnice, zarządzane i monitorowane przez systemy klasy SCADA. Wprowadził autorskie systemy HES-NG do zdalnego odczytu liczników oraz mTask do efektywnego zarządzania, które znacznie poprawiły efektywność operacyjną i obsługę klienta.
Nowoczesne technologie znalazły także zastosowanie w infrastrukturze miejskiej Stoen Operator. Przykładem jest zaawansowany system monitoringu DGA (Dissolved Gases Analysis) w transformatorach 110/15 kV, znajdujących się w pięciu punktach zasilania dystrybucyjnego (DSP). Te nowoczesne urządzenia zdalnie monitorują obecność i stężenie gazów rozpuszczonych w estrach wewnątrz transformatorów oraz alarmują o uszkodzeniach.
W ramach cyfrowej transformacji nie zabrakło także współpracy z zewnętrznymi partnerami. Spółka wspólnie z Politechniką Warszawską prowadzi Studencki Projekt Badawczy, który pozwala zgłębić i opracować zaawansowane procedury zarządzania zasobami. Ta inicjatywa nie tylko zwiększa efektywność operacyjną firmy, ale także zapewnia studentom praktyczne doświadczenie i poszerza ich perspektywy zawodowe.
Zaangażowanie pracowników i nowe narzędzia
Cyfrowe rozwiązania w różnych obszarach działalności wewnętrznej to także przejaw rozwoju operatora w obszarze digitalizacji. Dzięki wdrożeniu firmowego programu do zarządzania danymi Data Governance i utworzeniu specjalnego zespołu oraz wprowadzeniu inicjatywy Clean Up firma angażuje wszystkich swoich pracowników w procesy kontrolowania i optymalizacji tworzenia, obsługi, wykorzystania oraz usuwania niepotrzebnych danych.
Jedną z ważnych inicjatyw – m.in. ze względu na nadchodzące uruchomienie systemu CSIRE (Centralny System Informacji Rynku Energii) – jest też wprowadzenie narzędzia CRM do zarządzania kontaktami z klientami i partnerami biznesowymi.
Nowoczesne narzędzia IT stosowane przez Stoen Operator nie tylko ułatwiają standardowe operacje przedsiębiorstwa, ale także wspomagają realizację głównych procesów biznesowych. Największy wkład w rozwój tych często pionierskich rozwiązań mają pracownicy Stoen Operator, a ich zaangażowanie i innowacyjne podejście przyczyniają się do sukcesu w cyfrowej transformacji firmy.
Testowanie nowych rozwiązań
Spółka wdraża nie tylko gotowe rozwiązania, ale także prowadzi badania i pilotażowe projekty. Testuje narzędzia w obszarze Internetu Rzeczy (IoT) i technologii komunikacyjnych, takich jak LTE-M. Z kolei uczenie maszynowe (ML) jest stosowane w predykcyjnym utrzymaniu urządzeń. Wykorzystanie algorytmów ML do przewidywania awarii sprzętu pozwala na podejmowanie decyzji o ich modernizacji przed wystąpieniem awarii. Innym działającym już w pełni rozwiązaniem wykorzystującym mechanizmy sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego jest platforma iDoc. To nowatorskie rozwiązanie pozwala skrócić czas poświęcany na archiwizację dokumentów nieruchomościowych o 60%. Operator wprowadził także trzy innowacyjne platformy samoobsługowe dla podwykonawców, co znacząco usprawniło zarówno obsługę klienta, jak i procesy związane z inwestycjami.
Strategiczne inicjatywy w zakresie rozwiązań cyfrowych pozwalają Stoen Operator zapewnić wyższy poziom bezpieczeństwa, stabilność i szybkość wykonywanych prac. Zauważalny jest też wpływ na wyniki biznesowe – to lepsza efektywność operacyjna, obsługa klienta i wydajne zarządzanie zasobami.
[1] Perspectives for the energy transition Investment needs for a low-carbon energy system; Raport: emisje dwutlenku węgla w energetyce mogą zniknąć do 2060 r.
Źródło: Stoen Operator Sp. z o.o.