Zbliża się bardzo ważny termin dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców, którzy w II połowie 2024 skorzystali z maksymalnej ceny energii elektrycznej (693 zł/MWh[1]). Do 30 czerwca 2025 muszą oni złożyć informację o otrzymanej pomocy publicznej lub pomocy de minimis do ówczesnego sprzedawcy energii elektrycznej, od którego w tym okresie ją kupowali. Zgodnie z przepisami, brak takiego oświadczenia oznacza konieczność zwrotu różnicy pomiędzy ceną maksymalną a ceną z umowy, wraz z ustawowymi odsetkami.
Kogo dotyczy obowiązek
Obowiązek złożenia informacji o otrzymanej pomocy dotyczy odbiorców uprawnionych zgodnie z Ustawą o cenach maksymalnych[2]. W przypadku mikroprzedsiębiorców zastosowanie ceny maksymalnej jest traktowane jako pomoc publiczna, natomiast dla małych i średnich firm jest to pomoc de minimis. Warto pamiętać, że obowiązek ten ciąży na firmie również wtedy, gdy umowa ze sprzedawcą energii z drugiej połowy 2024 teraz została już rozwiązana.
Konsekwencje niezłożenia oświadczenia
Jeśli przedsiębiorca nie złoży wymaganej informacji do 30 czerwca 2025 włącznie, może to oznaczać znaczne koszty. Firmy, które przegapią ten termin, otrzymają korektę rozliczeń za energię elektryczną zgodnie z warunkami umowy, która obowiązywała ich w drugiej połowie 2024 r. – zamiast ceny maksymalnej. Dodatkowo sprzedawca energii będzie musiał doliczyć ustawowe odsetki od dnia rozliczenia.
Jak złożyć oświadczenie
Na szczęście złożenie dokumentów jest bardzo proste. Klienci E.ON Polska, którzy korzystali z ceny maksymalnej w drugiej połowie 2024 powinni pobrać i wypełnić formularz informacji o pomocy publicznej lub de minimis, dostępny na stronie firmy. Formularz jest zgodny ze wzorem opublikowanym przez Ministra Klimatu i Środowiska.
Najłatwiej jest spełnić ten obowiązek elektronicznie, bez wychodzenia z domu. Dokument wystarczy podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym (ePUAP) lub osobistym (e-Dowód), a następnie przesłać za pomocą formularza na stronie eon.pl/pomoc-publiczna-deminimis. Szczegółowa instrukcja jest dostępna na dedykowanej stronie: eon.pl/pomoc.
Jeżeli ktoś preferuje tradycyjną drogę, dokumenty można wydrukować, własnoręcznie podpisać, a następnie dostarczyć osobiście do salonów obsługi klientów lub wysłać pocztą tradycyjną na adres: ul. Włodarzewska 68, 02-384 Warszawa. Przy wysyłce pocztowej decyduje data nadania przesyłki.
[1] Kwota netto, nie zawiera akcyzy
[2] art. 2 pkt 2 lit. b i c Ustawy z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 (Dz. U. z 2024 r. poz. 1622 z późn. zm.
Źródło: E.ON Polska