EkoMobility

Ile samochodów elektrycznych na polskich drogach do 2030 r.?

  • Do końca 2028 r. już co szósty nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce będzie całkowicie elektryczny (BEV) – wynika z najnowszego wydania raportu PSNM „Polish EV Outlook”.
  • Za 5 lat flota osobowych i dostawczych BEV w Polsce może być prawie 8 razy większa niż obecnie i wzrosnąć do prawie 700 tys. pojazdów. Park elektrycznych ciężarówek powiększy się do ponad 40 tys. szt. 
  • – Przegłosowane niedawno w Parlamencie Europejskim uelastycznienie obowiązków emisyjnych nieznacznie obniży prognozowaną wcześniej liczbę rejestracji BEV w latach 2025 i 2026, jednak nie zatrzyma trendu wzrostowego – podkreśla PSNM.

„Polish EV Outlook” to jedyna, tak kompleksowa analiza polskiego rynku nowej mobilności. Raport PSNM zawiera wariantowe prognozy rozwoju rynku samochodów elektrycznych, infrastruktury ładowania oraz wzrostu zapotrzebowanie energetycznego w Polsce do 2040 r.  Opracowanie przedstawia ponadto aktualny stan polskiego rynku zeroemisyjnego transportu, zarówno w wymiarze ogólnokrajowym jak i lokalnym. Partnerami merytorycznymi „Polish EV Outlook 2025” są IBRM Samar oraz F5A New Mobility Research and Consulting.

Pełny obraz polskiego rynku samochodów elektrycznych

W odróżnieniu od rynku samochodów spalinowych, w polskim sektorze elektromobilności rejestruje się po raz pierwszy przede wszystkim pojazdy nowe. Ich udział wynosi 77%, za pozostałą część sprzedaży odpowiadają BEV pochodzące z importu. Pod względem łącznej liczby zarejestrowanych samochodów najpopularniejszą marką w Polsce jest Tesla, która wyprzedza BMW, Nissana, Mercedesa oraz Volkswagena. Na polskim rynku elektrycznych samochodów osobowych największą popularnością klientów cieszą się SUVy – udział takich modeli w rejestracjach nowych BEV wynosi aż 47%. Bez dopłat pojazdy zeroemisyjne w momencie nabycia nadal są droższe od samochodów spalinowych, jednak sytuacja ulega stopniowej zmianie.   

– W 2024 r. średnia ważona cena osobowych „elektryków” rejestrowanych w Polsce była wyższa o ok. 40% względem średniej ważonej ceny aut konwencjonalnych. W przypadku samochodów dostawczych odnotowaliśmy większą różnicę (BEV były droższe średnio o ok. 60%). Co bardzo istotne obserwujemy postępujące wyrównywanie się cen. W 2023 r. różnica między BEV a ICE w segmencie osobowych pojazdów spalinowych wynosiła 57%, zaś dostawczych – 63%. W efekcie “elektryki” stopniowo stają się coraz bardziej konkurencyjne nie tylko pod względem całkowitego kosztu posiadania (TCO), ale również ceny zakupu – mówi Albert Kania z F5A New Mobility Research and Consulting.

„Polish EV Outlook 2025” zawiera przekrojowe dane na temat struktury nabywców BEV, z podziałem na osoby fizyczne i inne kategorie podmiotów. Z raportu PSNM wynika, że na polskim rynku elektromobilności niezmiennie odnotowywany jest wysoki udział nabywców instytucjonalnych – w 2024 r. w segmencie osobowych i dostawczych BEV wynosił 87%, a za niemal dokładnie 2/3 rejestracji odpowiadały firmy z branży CFM (w tym leasingodawcy). Najwięcej BEV jeździ w Warszawie – w stolicy zarejestrowano 23% polskiej floty samochodów całkowicie elektrycznych. Łączny udział miast liczących od 300 tys. do 1 mln mieszkańców (Bydgoszcz, Lublin, Szczecin, Gdańsk, Poznań, Łódź, Wrocław, Kraków) wynosi 26%, podobnie jak ośrodków miejskich od 50 tys. do 300 tys. mieszkańców. Biorąc pod uwagę województwa, zdecydowanie największą flotą samochodów całkowicie elektrycznych dysponuje mazowieckie. Drugie miejsce zajęło wielkopolskie, zaś trzecie – małopolskie. Na przeciwnym biegunie znalazły się województwa warmińsko-mazurskie, opolskie oraz lubuskie (na koniec 2024 r. w każdym z tych województw liczba zarejestrowanych BEV nie przekraczała 1,2 tys. szt.).

Polska u progu elektromobilnej rewolucji

Treść „Polish EV Outlook 2025” obejmuje rozbudowane prognozy rozwoju rynku elektromobilności w Polsce, ujęte w kilku wariantowych scenariuszach, które uwzględniają różny zakres wdrożonych instrumentów wsparcia (w tym zmian regulacyjnych).  Na podstawie raportu PSNM, Polska znajduje się niedługo przed okresem szerszej ekspansji pojazdów elektrycznych, obserwowanej w państwach Europy Zachodniej od ok. 2021 r., gdy udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych przekroczył 10%.    

– Z „Polish EV Outlook 2025” wynika, że podobny, ok. 10% udział pojazdów elektrycznych w Polsce możemy odnotować w 2027 r. Wiele zależy od ewentualnego wydłużenia okresu obowiązywania subsydiów oraz zapewnienia wystarczających warunków infrastrukturalnych. W związku z przegłosowaną w Parlamencie Europejskim zmianą sposobu realizacji obowiązków wynikających z rozporządzenia 2019/631, wzrost liczby rejestracji „elektryków” do 2026 r. może być minimalnie niższy względem wcześniej prognozowanych wolumenów, zwłaszcza że z perspektywy OEM Polska nie jest priorytetowym rynkiem pod kątem realizacji celów emisyjnych. Mimo to spodziewamy się, że na koniec roku bieżącego, BEVy mogą odpowiadać za ok. 4-5% rynku, czyli więcej niż w 2024 r., gdy ich udział nie przekroczył 3% – mówi Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Analiz PSNM.

Na podstawie „Polish EV Outlook”, do końca 2028 r. roczne rejestracje BEV osiągną poziom 80 tys. szt., co oznacza, że już co szósty nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce będzie całkowicie elektryczny. Do 2030 r. po polskich drogach może jeździć łącznie ok. 697 tys. osobowych i dostawczych BEV oraz niemal 41 tys. zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych.  Od 2035 r., gdy we wszystkich państwach członkowskich UE zakończy się sprzedaż nowych, osobowych i dostawczych samochodów z silnikami spalinowymi, wolumen nowo rejestrowanych „elektryków” przekroczy w Polsce 535 tys. szt. (uwzględniając pojazdy importowane). 

Najbardziej kompleksowa analiza sektora elektromobilności w Polsce

Obok obszernych danych dotyczących rynku osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych, „Polish EV Outlook 2024” zawiera m.in. kompleksową analizę sektora ogólnodostępnej infrastruktury ładowania – w ujęciu krajowym, wojewódzkim i na poziomie miast. Wiele miejsca w raporcie poświęcono porównaniu udziału rynkowego, stopnia rozbudowy, lokalizacji i mocy sieci poszczególnych operatorów.  W raporcie w szczegółowy sposób przeanalizowano ponadto ofertę modelową w segmencie e-mobility, wraz ze zmianami trendów cenowych na rynku BEV. Treść „Polish EV Outlook 2025” obejmuje także prognozy wzrostu zapotrzebowania energetycznego generowanego przez rozwój floty samochodów elektrycznych do 2040 r.

W 2025 r. PSNM po raz pierwszy udostępniło „Polish EV Outlook” w całkowicie elektronicznej formie, opartej na PowerBi i usłudze analityki biznesowej w chmurze. Wprowadzona zmiana zdecydowanie podniosła interaktywność raportu oraz ułatwiła jego odbiorcom swobodne porównywanie i analizowanie poszczególnych kategorii danych.

Więcej informacji o „Polish EV Outlook 2025”, jak również możliwość zamówienia raportu na stronie: polishevoutlook.pl

Źródło: Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności

Działy

Reklama