Paliwa dla energetyki

LW Bogdanka optymalizuje działalność, aby sfinansować zrównoważoną transformację

Lubelski Węgiel Bogdanka S.A., jeden z czołowych producentów węgla kamiennego w Polsce przyjął Strategię rozwoju do 2030 r., z perspektywą do 2035 r. Strategia jest odpowiedzią na przyspieszającą transformację energetyczną oraz rosnące wymagania regulacyjne w branży.

Kluczowe dla realizacji Strategii są zwiększenie efektywności wydobycia węgla w oparciu o najnowsze technologie oraz poprawa konkurencyjności i zasięgu jego sprzedaży w kraju i za granicą. Tak zoptymalizowana i rentowna działalność podstawowa Grupy umożliwi jej finansowanie dwóch nowych kierunków rozwoju: zrównoważonego przemysłu w oparciu o dywersyfikację przychodów oraz transformację energetyczną bazującą na zero i  nisko emisyjnych źródłach energii.  

– Od trzech dekad Bogdanka generuje dobre wyniki finansowe, mimo zmieniających się trendów w zakresie podejścia do węgla w Polsce i Unii Europejskiej, utrzymując pozycję lidera efektywności. Jednak zaostrzenie podejścia Unii Europejskiej do  węgla oraz zmiany zachodzące w sektorze energetycznym wymuszają na nas modyfikację dotychczasowej strategii i skoncentrowanie się na lokalnych inicjatywach, które zapewnią przyszłość kopalni oraz jej pracownikom. Celem nadrzędnym jest utrzymanie silnej pozycji rynkowej Bogdanki, opartej na jeszcze bardziej efektywnej, nowoczesnej i rentownej produkcji węgla energetycznego. Optymalizacja działalności podstawowej w sposób maksymalnie zgodny z celami ESG, umożliwi nam sfinansowanie naszych ambicji dotyczących kierunków rozwoju – mówi Zbigniew Stopa, Prezes Zarządu LW Bogdanka.

Poszerzenie bazy klientów w kraju i za granicą

Do 2030 Spółka zakłada  produkcję węgla handlowego na poziomie średnio 8,2 mln ton rocznie (wobec 7,9 mln ton w 2024 r.). W latach 2031–2035 planowana produkcja ma wynieść ok. 6,6 mln ton rocznie w związku ze spodziewanym spadkiem popytu na energię elektryczną z węgla. 
W latach 2025-2030 sprzedaż do odbiorców spoza Grupy Enea, ma zwiększyć się średnio do 2,1 mln ton rocznie, w porównaniu z 1,2 mln ton w 2024 r. W latach 2031-2035 ma wzrosnąć do 2,4 mln ton rocznie, generując ok. 46% udziałów w sprzedaży węgla handlowego LW Bogdanka (w 2024 r. było to ok. 15%).
Grupa planuje intensyfikację sprzedaży zagranicznej, koncentrując się szczególnie na Ukrainie. Potencjał sprzedaży do ukraińskiej energetyki zawodowej, cieplnej oraz przemysłowej szacowany jest na kilka milionów ton rocznie. Przewagą konkurencyjną LW Bogdanka na tym kierunku jest renta geograficzna.
Wydatki na inwestycje w działalność podstawową Grupy w latach 2025-2030 wyniosą średnio ok. 679 mln zł rocznie, a do 2035 r. Capex Grupy wyniesie średnio około 514 mln. 

Marża EBITDA pozostanie stabilna

Spółka zakłada, że EBITDA na tonę produkcji netto w latach 2025-2030 wyniesie ok. 97 zł na tonę, a w latach 2031-2035 ok. 104 zł na tonę. W latach 2025-2035 skumulowany wynik EBITDA wyniesie ok. 8,2 mld zł, a EBIT – 3,9 mld zł. Bogdanka będzie dążyła do osiągniecia w latach 2025-2030 wskaźnika marży EBITDA średnio na poziomie 26% i 28,7% w latach 2031-2035.

– Kluczowym wyzwaniem dla LW Bogdanka jest znalezienie równowagi między długofalowym dostosowaniem się do transformacji energetycznej, a maksymalizacją wyników w krótszej i średniej perspektywie. Spółka zamierza wykorzystywać swoje atuty – efektywność operacyjną i dostęp do strategicznych zasobów – przy jednoczesnej dywersyfikacji działalności oraz ograniczaniu ryzyk związanych z dekarbonizacją i regulacjami unijnymi. Zaktualizowana strategia zakłada, że działania optymalizacyjne pozwolą poprawić gotówkowy koszt produkcji i EBITDA na tonę, mimo spadającego wolumenu wydobycia. Utrzymanie rentowności działalności podstawowej umożliwi stopniowe finansowanie transformacji zgodnej z celami klimatycznymi, co znajdzie swoje odzwierciedlenie w podwyższonych wskaźnikach Capex, Opex i Obrót zgodnych z tzw. Taksonomią UE – mówi Artur Wasilewski, Zastępca Prezesa Zarządu ds. Ekonomiczno-Finansowych. 

Poprawa efektywności i większa konkurencyjność

W celu zwiększenia efektywności wydobycia Grupa planuje rozbudowę zwałowiska węgla do ok. 1 mln ton oraz zakup nowej zwałowarki i budowę niezbędnej dla niej infrastruktury. Poprawa efektywności energetycznej i eliminacja nieefektywnych procesów mają przyczynić się do redukcji zużycia energii o 20%. Strategia Grupy zakłada również wzrost wydajności operacyjnej poprzez podniesienie wskaźnika Overall Equipment Effectiveness (Ogólnej Efektywności Maszyn) do poziomu 37% w  ciągu sześciu lat, modernizację gospodarki materiałowej i magazynowej w celu skrócenia czasu realizacji dostaw materiałów do oddziałów wydobywczych do 20%, a także ograniczenie liczby nieplanowanych postojów maszyn do poziomu poniżej 10%.

– Dążenie do zwiększenia efektywności operacyjnej, poprawy konkurencyjności oraz ograniczenia wpływu na środowisko tworzy solidne podstawy do długofalowego rozwoju i dywersyfikacji działalności. W efekcie realizowanych działań możliwe będzie osiągnięcie znaczącej redukcji zużycia energii, wzrost wydajności procesów oraz większa niezawodność infrastruktury technicznej. Takie podejście sprzyja nie tylko stabilności operacyjnej, ale także zwiększa elastyczność w reagowaniu na zmiany rynkowe i potrzeby odbiorców. Dodatkowo, optymalizacja zasobów i modernizacja procesów wspierają innowacyjność oraz umożliwiają skuteczniejsze zarządzanie ryzykiem, co przekłada się na trwałą wartość dodaną dla całej Grupy – mówi Bartosz Rożnawski, Zastępca Prezesa Zarządu ds. Produkcji.  

Dywersyfikacja przychodów i transformacja energetyczna 

Opublikowana strategia zakłada jeszcze silniejsze powiązanie projektów i inicjatyw rozwojowych z celami środowiskowymi i społecznymi, m.in. określonymi w Taksonomii UE. Już teraz Bogdanka jest mocnym filarem zrównoważonego rozwoju Regionu poprzez realizację szeregu inicjatyw skierowanych do mieszkańców, firm i instytucji z Lubelszczyzny. Jednym z filarów dywersyfikacji przychodów w ramach zrównoważonego przemysłu ma być rozwój transportu kolejowego jako niezależnej jednostki operującej w ramach Grupy. Planowane jest również uruchomienie działalności w zakresie termicznego przetwarzania odpadów medycznych – z uwagi na bliskie sąsiedztwo kopalni i szpitala w Łęcznej – oraz rozwój kompetencji w zakresie usług górniczych, budowlanych i tunelarskich, w tym także na rynkach zagranicznych. Dodatkowo, projekt udziału w tworzeniu strefy ekonomicznej przy kopalni ma na celu wsparcie lokalnej gospodarki, łagodzenie skutków transformacji oraz przyciąganie nowych inwestorów.

Strategiczne projekty transformacji energetycznej LW Bogdanka obejmują inwestycje w instalacje i źródła zero i nisko emisyjne oraz wykorzystanie ciepła pochodzącego z wód dołowych kopalni do produkcji ciepła i chłodu. Planowany jest również montaż turbiny wodnej w szybie górniczym, co pozwoli na uzyskanie maksymalnego odzysku energii z wody chłodzącej i przeciwpożarowej opuszczanej do wyrobisk górniczych. Obok tego rangę strategicznej współpracy utrzyma partnerstwo z Poleskim Parkiem Narodowym oraz organizacjami środowiskowymi. Organem doradczym dla Zarządu w tym aspekcie pozostanie Rada Naukowa ds. Ochrony Środowiska, składająca się z niezależnych ekspertów reprezentujących rodzime środowisko naukowe. 

– Bogdanka chce być liderem zrównoważonej transformacji w branży,  przeznaczając wypracowaną nadwyżkę finansową na inicjatywy dywersyfikacyjne, minimalizując wpływ na środowisko, oraz wspierając społeczności lokalne w swoim otoczeniu.  Niezwykle ważnym elementem naszego podejścia do procesu transformacji jest troska o utrzymanie miejsc pracy w regionie. Stawiamy na zwiększanie efektywności energetycznej i ograniczanie emisji gazów cieplarnianych, a także na realizację celów środowiskowych, w tym ochronę bioróżnorodności i cennych zasobów przyrodniczych. W centrum naszych działań jest rozwój Lubelszczyzny oraz zaangażowanie w inicjatywy promujące tożsamość lokalną oraz wartości Spółki – mówi Sławomir Krenczyk, Zastępca Prezesa Zarządu ds. Rozwoju.

Prezentacja założeń Strategii: https://ri.lw.com.pl/prezentacje

Źródło: Lubelski Węgiel „Bogdanka” S.A. 

Działy

Reklama