Prezes URE wezwał 38 największych spółek zajmujących się wytwarzaniem i obrotem energią z OZE do comiesięcznego raportowania wykonania umów PPA. Zaraportowaniu podlega realizacja każdej umowy PPA – zawartej zarówno z odbiorcami końcowymi, jak i przedsiębiorstwami, które dalej odsprzedają energię.
Raport dotyczący realizacji umów PPA należy przesłać do 15. dnia każdego miesiąca. Wyjątkiem jest pierwsze sprawozdanie – za styczeń i luty 2025 r. – które można złożyć do 20 marca br.
Comiesięczne dane dotyczące realizacji umów (zawartych kontraktów/transakcji) zbierane są na podstawie art. 28 ustawy Prawo energetyczne, który daje Prezesowi URE uprawnienia do żądania przedstawienia informacji dotyczących wykonywanej działalności gospodarczej przez wskazane przedsiębiorstwa energetyczne. W mocy pozostaje interpretacja Prezesa URE dotycząca art. 5 ust. 11a ustawy Prawo energetyczne. Zgodnie z tą wykładnią wszystkie podmioty muszą raportować planowane wolumeny i ceny sprzedaży w ramach umów PPA zawieranych z odbiorcami końcowymi.
Czym się różni URE PPA 01 od URE PPA 02?
Warto zwrócić uwagę na różnice pomiędzy danymi przedstawianymi w formularzu URE PPA 01 i URE PPA 02. URE PPA 02 zbiera informacje o faktycznie zrealizowanych wolumenach i cenach sprzedanej energii w transakcjach w danym okresie rozliczeniowym. Natomiast formularz URE PPA 01 gromadzi dane o planowanych wolumenach i cenach z umów zawartych z odbiorcami końcowymi. W związku z tym 38 przedsiębiorstw wskazanych w rozdzielniku będzie w 2025 r. musiało wypełniać zarówno formularz URE PPA 01 (do 30 dni od zawarcia umowy z odbiorcą końcowym), jak i URE PPA 02 (co miesiąc prezentując realizację umów PPA ze wszystkimi podmiotami).
Jaki powinien być zakres przesyłanych danych dotyczących realizacji umów?
W pierwszym raporcie – który należy przekazać do 20 marca – powinny znaleźć się transakcje zawarte do 28 lutego, z terminem realizacji od 1 stycznia br. lub później. Oznacza to konieczność uwzględnienia transakcji zawartych zarówno na początku 2025 r., jak i w latach poprzednich, z dostawą od początku 2025 r.
W raportach od marca do grudnia br. należy uwzględnić transakcje zawarte w miesiącu, którego dotyczy raport, z terminem dostawy od pierwszego dnia tego miesiąca lub później. Przykładowo, w raporcie za marzec należy zawrzeć dane dotyczące transakcji zawartych od 1 do 31 marca, z terminem realizacji od 1 marca lub później.
Comiesięczny obowiązek raportowania pojawia się nawet w przypadku braku dokonania transakcji w ramach umów PPA w danym miesiącu. W takiej sytuacji podmiot powinien wypełnić jedynie metrykę raportu i pozostawić pozostałe tabele puste.
Jeśli przekazywane dane są wrażliwe, w metryce raportu (pole „Informacje dodatkowe”), należy wskazać, że dane stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, a ich rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela jest zabronione. Szczegółowa instrukcja wypełniania formularza dostępna jest na stronie poświęconej formularzowi URE PPA 02.
W jaki sposób można złożyć dokumenty?
Egzemplarze dokumentów, podpisane przez osoby upoważnione do reprezentowania przedsiębiorstwa, można złożyć do URE w formie papierowej lub elektronicznej (w formacie Excel oraz podpisany elektronicznie pdf).
Dokumenty w formie elektronicznej można przesłać:
- na adres e-mail: ppa@ure.gov.pl
- przez elektroniczną skrzynkę podawczą URE na platformie ePUAP: /URE/SkrytkaESP
- na adres do e-doręczeń AE:PL-25259-52521-UECUJ-18
W formie papierowej dokumenty można:
- przesłać pocztą tradycyjną na adres:
Urząd Regulacji Energetyki
Departament Monitorowania Rynku
ul. Towarowa 25a
00-869 Warszawa - dostarczyć osobiście do siedziby URE.
Źródło: Urząd Regulacji Energetyki