OZE

OZE: Comiesięczne raportowanie kontraktów/transakcji zrealizowanych w ramach umów PPA. Nowy formularz i nowe zasady składania URE PPA 02

Prezes URE wezwał 38 największych spółek zajmujących się wytwarzaniem i obrotem energią z OZE do comiesięcznego raportowania wykonania umów PPA. Zaraportowaniu podlega realizacja każdej umowy PPA – zawartej zarówno z odbiorcami końcowymi, jak i przedsiębiorstwami, które dalej odsprzedają energię.

Raport dotyczący realizacji umów PPA należy przesłać do 15. dnia każdego miesiąca. Wyjątkiem jest pierwsze sprawozdanie – za styczeń i luty 2025 r. – które można złożyć do 20 marca br.

Comiesięczne dane dotyczące realizacji umów (zawartych kontraktów/transakcji) zbierane są na podstawie art. 28 ustawy Prawo energetyczne, który daje Prezesowi URE uprawnienia do żądania przedstawienia informacji dotyczących wykonywanej działalności gospodarczej przez wskazane przedsiębiorstwa  energetyczne. W mocy pozostaje interpretacja Prezesa URE dotycząca art. 5 ust. 11a ustawy Prawo energetyczne. Zgodnie z tą wykładnią wszystkie podmioty muszą raportować planowane wolumeny i ceny sprzedaży w ramach umów PPA zawieranych z odbiorcami końcowymi.

Czym się różni URE PPA 01 od URE PPA 02?

Warto zwrócić uwagę na różnice pomiędzy danymi przedstawianymi w formularzu URE PPA 01 i URE PPA 02. URE PPA 02 zbiera informacje o faktycznie zrealizowanych wolumenach i cenach sprzedanej energii w transakcjach w danym okresie rozliczeniowym. Natomiast formularz URE PPA 01 gromadzi dane o planowanych wolumenach i cenach z umów zawartych z odbiorcami końcowymi. W związku z tym 38 przedsiębiorstw wskazanych w rozdzielniku będzie w 2025 r. musiało wypełniać zarówno formularz URE PPA 01 (do 30 dni od zawarcia umowy z odbiorcą końcowym), jak i URE PPA 02 (co miesiąc prezentując realizację umów PPA ze wszystkimi podmiotami).

Jaki powinien być zakres przesyłanych danych dotyczących realizacji umów?

W pierwszym raporcie – który należy przekazać do 20 marca – powinny znaleźć się transakcje zawarte do 28 lutego, z terminem realizacji od 1 stycznia br. lub później. Oznacza to konieczność uwzględnienia transakcji zawartych zarówno na początku 2025 r., jak i w latach poprzednich, z dostawą od początku 2025 r.

W raportach od marca do grudnia br. należy uwzględnić transakcje zawarte w miesiącu, którego dotyczy raport, z terminem dostawy od pierwszego dnia tego miesiąca lub później. Przykładowo, w raporcie za marzec należy zawrzeć dane dotyczące transakcji zawartych od 1 do 31 marca, z terminem realizacji od 1 marca lub później.

Comiesięczny obowiązek raportowania pojawia się nawet w przypadku braku dokonania transakcji w ramach umów PPA w danym miesiącu. W takiej sytuacji podmiot powinien wypełnić jedynie metrykę raportu i pozostawić pozostałe tabele puste.

Jeśli przekazywane dane są wrażliwe, w metryce raportu (pole „Informacje dodatkowe”), należy wskazać, że dane stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, a ich rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela jest zabronione. Szczegółowa instrukcja wypełniania formularza dostępna jest na stronie poświęconej formularzowi URE PPA 02.

W jaki sposób można złożyć dokumenty?

Egzemplarze dokumentów, podpisane przez osoby upoważnione do reprezentowania przedsiębiorstwa, można złożyć do URE w formie papierowej lub elektronicznej (w formacie Excel oraz podpisany elektronicznie pdf).

Dokumenty w formie elektronicznej można przesłać:

  • na adres e-mail: ppa@ure.gov.pl
  • przez elektroniczną skrzynkę podawczą URE na platformie ePUAP: /URE/SkrytkaESP
  • na adres do e-doręczeń AE:PL-25259-52521-UECUJ-18

W formie papierowej dokumenty można:

  • przesłać pocztą tradycyjną na adres:
    Urząd Regulacji Energetyki
    Departament Monitorowania Rynku
    ul. Towarowa 25a
    00-869 Warszawa
  • dostarczyć osobiście do siedziby URE.

Źródło: Urząd Regulacji Energetyki

Działy

Reklama