EkoMobility

Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV: samochody elektryczne w Polsce palą się rzadziej niż spalinowe

  • 30 pożarów samochodów elektrycznych (BEV) odnotowano w Polsce w 2024 r. Stanowi to 0,31% wszystkich pożarów pojazdów. Dla porównania, pojazdy spalinowe odpowiadały za 98,85% przypadków w naszym kraju. Liczba pożarów elektryków jest znacznie niższa, ale pojawią się opinie, że wynika to wyłączenie z mniejszej liczby BEV na polskich drogach.
  • Dlatego PSNM we współpracy z Państwową Strażą Pożarną i F5A New Mobility Research and Consulting uruchomił cykliczny Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV. Publikowane co kwartał opracowanie informuje o liczbie pożarów pojazdów elektrycznych i spalinowych na 1000 pojazdów.
  • Z raportu PSNM, PSP i F5A wynika, że w przypadku BEV wskaźnik pożarów na 1000 pojazdów wynosi 0,372. W przypadku pojazdów spalinowych wzrasta do 0,424. Oznacza to, że pojazdy spalinowe w Polsce są o 14% bardziej narażone na pożar niż samochody elektryczne.

Liczba pojazdów spalinowych w Polsce liczy ponad 21 mln sztuk, a elektrycznych niecałe 81 tys. Aby pokazać rzetelnie dane dotyczące pożarów samochodów i stwierdzić, jak często – spalinowe i elektryczne – ulegają zapaleniu, PSNM, PSP i F5A przygotowało Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV.

Z zdanych Państwowej Straży Pożarnej za 2024 r., opublikowanych w wydanym przez PSNM „Raporcie Bezpieczeństwa Pożarowego EV” wynika, że wskaźnik pożarów samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) wynosi 0,372 na 1000 zarejestrowanych pojazdów. W przypadku wariantów spalinowych jest on znacznie wyższy – 0,424. W ubiegłym roku w Polsce doszło do zaledwie 30 pożarów BEV, co stanowi jedynie 0,31% wszystkich zdarzeń. Dla porównania, w tym samym czasie odnotowano aż 9 487 pożarów pojazdów spalinowych, co stanowi 98,85% wszystkich przypadków. Łączne w latach 2020-2024 doszło do 64 pożarów pojazdów całkowicie elektrycznych, w tym samym czasie odnotowano 46 197 takich incydentów z pojazdami spalinowymi.

W 2024 r. Państwowa Straż Pożarna odnotowała 30 pożarów pojazdów elektrycznych. To zaledwie 0,31% wszystkich przypadków pożarów samochodów osobowych i dostawczych. Oczywiście liczba elektryków na drogach jest obecnie znacznie mniejsza. Dlatego kluczowe dane dotyczą liczby pożarów na 1000 zarejestrowanych pojazdów. Ale nawet przy uwzględnieniu tego współczynnika, z danych PSP wynika, że samochody elektryczne palą się 1,14 rzadziej niż spalinowe. Oznacza to, że opinie o większej podatności elektryków na pożary są mitem – mówi Albert Kania z F5A New Mobility Research and Consulting.

Z każdym rokiem przybywa dla Państwowej Straży Pożarnej zdarzeń związanych z pojazdami o napędzie elektrycznym oraz hybrydowym. Nie jest to jednak nic dziwnego, gdyż z każdym rokiem przybywa pojazdów o takim napędzie na polskich drogach. Pożary oraz inne zdarzenia (wypadki, kolizje) z udziałem pojazdów o nowoczesnych napędach i konstrukcjach to kolejne wyzwana dla ratowników, ale jesteśmy na to przygotowani. Sposób postępowania z BEV i HEV określają zaktualizowane w maju 2023 r. Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym oraz hybrydowym”, które zostały wdrożone w jednostkach ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej oraz w jednostkach Ochotniczych Straży Pożarnych. Czas działania przy zdarzeniach z pojazdami o nowoczesnych napędach elektrycznych jest faktycznie dłuższy, bo zawiera kontrolę temperatury akumulatorów, ale już same działania stricte gaśnicze zasadniczo nie różnią się dla pojazdów o napędach spalinowych oraz tych o napędzie w pełni elektrycznym – mówi st. bryg. Tomasz Jonio z Komendy Głównej PSP

Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV to unikalne, pierwsze w Europie narzędzie zawierające dane na temat pożarów samochodów elektrycznych i spalinowych. Raport jest wydawany raz na kwartał przez PSNM przy współpracy z Państwową Strażą Pożarną (PSP) oraz F5A New Mobility Research and Consulting. Jego celem jest dostarczenie rzetelnych, opartych na zweryfikowanych danych informacji na temat bezpieczeństwa pożarowego pojazdów elektrycznych (BEV).

Przygotowany raport stanowi kontynuację działań PSNM na rzecz pogłębiania świadomości branżowej i społecznej, jak też edukacji m.in. wspólnot i spółdzielni w zakresie dezinformacji (mitów) dotyczących elektromobilności. Nie sposób zapomnieć o „Wytycznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej w garażach w obiektach budowlanych, przeznaczonych do ładowania samochodów elektrycznych oraz hybrydowych plug-in”, które wydaliśmy wraz z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej oraz Centrum Naukowo-Badawczym Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego – Państwowym Instytutem Badawczym (CNBOP-PIB). Unikatowy w skali Europy dokument, stanowi zbiór dobrych praktyk dotyczących projektowania oraz montowania instalacji elektrycznych, a także zapewnienia optymalnych warunków ochrony przeciwpożarowej w garażach, gdzie ładowane są EV. Wytyczne dodatkowo podnoszą poziom bezpieczeństwa procesu ładowania samochodów elektrycznych oraz wyjaśniają istotne kwestie, które nie są uregulowane przez obowiązujące przepisy prawne – wskazuje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSNM. 

Źródło: Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności

Działy

Reklama