Wydarzenia - relacje

Jaka komunikacja i informacja wokół energetyki jądrowej w Polsce?

Podsumowanie seminarium dotyczącego komunikacji i informacji wokół energetyki jądrowej w Polsce.

Eksperci i tematy wystąpień:

  1. Urszula Kuczyńska, Instytut Sobieskiego, Akceptacja społeczna dla ścieżki Coal-To-Nuclear. Prezentacja tez raportu z diagnozy społecznej w ramach projektu DEsire;
  2. Łukasz Koszuk, Fundacja Forum Atomowe, NIMBY, czyli Nuclear In My Backyard;
  3. prof. UG dr hab. Sylwia Mrozowska, Centrum Zrównoważonego Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Sąsiedztwo elektrowni jądrowej: jak budować platformę współpracy?;
  4. dr Barbara Kijewska, Centrum Zrównoważonego Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Społeczna percepcja technologii jądrowych.

Cel

Celem spotkania było przedstawienie tez raportu z diagnozy społecznej, jaki zrealizowali eksperci Instytutu Sobieskiego w ramach projektu DEsire (www.projektdesire.pl) oraz umieszczenie wniosków zawartych w raporcie w szerszym kontekście rozwoju energetyki jądrowej w Polsce. Ten cel udało się osiągnąć dzięki prezentacji doświadczeń przedstawiciela Fundacji Forum Atomowe, która prowadzi konsekwentną edukację i informację na temat energetyki jądrowej od 2008 r. oraz dzięki wystąpieniom ekspertek z Centrum Zrównoważonego Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, które przedstawiły lokalny i regionalny obraz praktycznych wyzwań społecznych i komunikacyjnych związanych z inwestycją realizowaną w gminie Choczewo.

Dylematy

Rekordowo wysokie poparcie, jakie Polacy deklarują dla wdrożenia energetyki jądrowej w Polsce nie przekłada się na bezkrytyczny entuzjazm dla realizacji inwestycji jądrowych w konkretnych społecznościach lokalnych. Zastrzeżenia w społecznościach bez doświadczeń z energetyką jądrową dotyczą najczęściej bezpieczeństwa zastosowania takiej technologii. Doświadczenie Pomorza pokazuje, że nawet kiedy te obawy zostaną przezwyciężone dzięki działaniom edukacyjnym i komunikacyjnym, problematyczne stają się aspekty praktyczne związane z realizacją dużej inwestycji infrastrukturalnej i zmianą w trybie funkcjonowania, i życia, jakie taka inwestycja przynosi.

Wyzwania

Dla powodzenia projektów jądrowych w Polsce, w tym również projektów na ścieżce Coal-To-Nuclear, która przybliża inwestycje jądrowe do dużych skupisk ludzkich, konieczne jest wypracowanie konkretnych mechanizmów partycypacyjnych dla społeczności lokalnych, które pozwalają mieszkańcom zachować poczucie sprawczości i kontroli nad swoim otoczeniem i prowadzonym trybem życia. Budowanie podmiotowości wśród społeczności lokalnych i dzielenie odpowiedzialności za prowadzenie inwestycji a potem działanie obiektu na szczeblu lokalnym są sposobem na zmniejszanie ryzyka i obciążenia dla każdej zaangażowanej strony.

Wnioski i rekomendacje

Wnioski zawarte w raporcie znalazły poparcie w doświadczeniach płynących z Pomorza i doświadczeniach Fundacji Forum Atomowe. Dzielą się one na kilka kategorii:

  1. konieczność prowadzenia działań edukacyjnych z zakresu energetyki jądrowej na szczeblu krajowym i ich intensyfikowania w potencjalnych lokalizacjach inwestycji jądrowych;
  2. konieczność prowadzenia działań komunikacyjnych i informacyjnych o energetyce jądrowej na szczeblu krajowym i ich intensyfikowania oraz rozszerzenia o aspekty praktyczne związane z codziennym funkcjonowaniem i trybem życia w potencjalnych lokalizacjach inwestycji jądrowych;
  3. konieczność wypracowania mechanizmów budowania podmiotowości społeczności lokalnych i wdrażania procesów partycypacyjnych pozwalających społecznościom lokalnym na bycie świadomymi partnerami projektów jądrowych;
  4. konieczność podnoszenia świadomości inwestorów i podmiotów realizujących projekty jądrowe co do konieczności budowania partnerstwa i intensywnej współpracy ze społecznościami lokalnymi oraz budowania własnych zasobów wiedzy i kompetencji w tym zakresie.

Dodatkowo, raport Instytutu Sobieskiego uzupełnia wnioski i rekomendacje o potrzeby zgłaszane przez interesariuszy będących uczestnikami rynku i podmiotami przemysłowymi, którzy będą zaangażowani w realizację ścieżki Coal-To-Nuclear.

Źródło: Instytut Sobieskiego

Działy

Reklama