Odbiorcy – Rynek Energii i Gazu

Integracja rynków energii: Prezes URE zatwierdził zmianę wspólnej metody wyznaczania zdolności przesyłowych dnia bieżącego i następnego dla regionu Baltic

Zmianę metody opracowano w oparciu o rozporządzenie CACM[1] (Capacity Allocation & Congestion Management). Uwzględnia ona m.in. planowaną synchronizację krajów bałtyckich z obszarem Europy kontynentalnej za pośrednictwem linii łączącej Polskę i Litwę. Jednocześnie, w nowej wersji metody, usunięte zostały jej odwołania do pracy synchronicznej systemów Państw Bałtyckich w ramach umowy BRELL (Białoruś, Rosja oraz kraje bałtyckie).

Wniosek w sprawie zatwierdzenia zmienionej metody wyznaczania zdolności przesyłowych złożyły do Urzędu Regulacji Energetyki Polskie Sieci Elektroenergetyczne – krajowy operator systemu przesyłowego.

  • Region wyznaczania zdolności przesyłowych Baltic jest jednym z regionówktóre zostały ustalone decyzją Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER) numer 06/2016 z 17 listopada 2016 r. (z późniejszymi zmianami), jako rejony współpracy operatorów sieci przesyłowych na rzecz integracji rynków energii.
  • Polska – poza regionem Baltic – należy także do dwóch innych regionów wyznaczania zdolności przesyłowych: regionu Core (Austria, Belgia, Czechy, Chorwacja, Francja, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Węgry) oraz regionu Hansa (Dania, Szwecja, Niemcy, Luksemburg, Polska).
  • Rozporządzenie CACM wprowadza przepisy dotyczące docelowego jednolitego łączenia rynków dnia następnego i dnia bieżącego, a w konsekwencji ma zapewnić przejrzyste ramy prawne dla efektywnego i nowoczesnego systemu alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi. Działania te mają doprowadzić do ułatwienia obrotu energią elektryczną w Unii Europejskiej.

[1] Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1222 z dnia 24 lipca 2015 r. ustanawiające wytyczne dotyczące alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi.

Źródło: Urząd Regulacji Energetyki

Działy

Reklama