W Parlamencie zakończyły się prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (UD41). Zarówno Sejm, jak i Senat niemal jednogłośnie przyjęły rozwiązania przygotowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Dokument zawiera przede wszystkim rozwiązania dostosowujące prawo krajowe do prawa unijnego w zakresie wsparcia dla odbiorców energochłonnych. Nowelizacja dotyczy również zmian dla prosumentów, w ramach systemów wsparcia dla wytwórców energii elektrycznej z OZE w małych instalacjach OZE, a także przepisy przyspieszające procedury inwestycyjne dla OZE. Ustawa zostanie teraz przekazana do podpisu Prezydenta RP.
Najważniejsze informacje – przyjęta przez Parlament ustawa przewiduje:
- rozwój energetyki prosumenckiej przez zwiększenie opłacalności systemu net-billing;
- dostosowanie polskich przepisów do prawa unijnego w zakresie pomocy publicznej. Przyjęte rozwiązania pozwolą na dalszy rozwój instalacji odnawialnych źródeł energii, w szczególności objętych systemami wsparcia;
- przyspieszenie procesu inwestycyjnego dla OZE poprzez skrócenie terminów wydawania zezwoleń i decyzji, ze szczególnym uwzględnieniem instalacji OZE wykorzystujących energię promieniowania słonecznego, magazynów energii elektrycznej, czy pomp ciepła.
Energetyka prosumencka
Zwiększamy opłacalność inwestycji w mikroinstalacje prosumenckie poprzez zmianę wartości depozytu prosumenckiego dotyczącego danego miesiąca kalendarzowego o współczynnik korekcyjny 1,23.
Przywrócona została możliwość skorzystania z rozliczeń po cenach miesięcznych. Wraz z tą zmianą, dodano także możliwość przejścia na godzinową rynkową cenę energii elektrycznej, wraz z premią dla aktywnych prosumentów w postaci zwiększenia z 20 do 30% wartości depozytu prosumenckiego zwrotu niewykorzystanych przez prosumenta środków (tzw. nadpłaty).
Umożliwienie wyboru prosumentom rozliczającym się w systemie net-biling stanowi odpowiedź na opinie i wnioski adresowane w tym zakresie do Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Pozwoli również na to, aby wybór sposobu rozliczenia nadwyżek energii elektrycznej był świadomy i dostosowany do profilu produkcji i zużycia w indywidualnym gospodarstwie domowym, a tym samym przełożył się na zwiększenie oszczędności na rachunkach za energię.
Odbiorcy energochłonni
Wprowadzane rozwiązania zapewniają zgodność prawa krajowego z prawem unijnym i dostosowują je do Wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę klimatu i środowiska oraz cele związane z energią z 2022 r. (tzw. CEEAG). Przyjęte przepisy pozwolą polskiemu przemysłowi – na nowych zasadach – na dalsze korzystanie od dnia 1 stycznia 2025 r. z ulg, w szczególności dotyczących poziomu umarzania świadectw pochodzenia, tzw. zielonych i błękitnych certyfikatów. Dzięki nowym zasadom ulg zwiększamy konkurencyjność polskiego przemysłu, wytwarzanych produktów i zmniejszamy presję inflacyjną.
Dostosowanie do rozporządzenia GBER
Dzięki dostosowaniu do przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (tzw. rozporządzenie GBER) będzie możliwe dalsze wspieranie małych instalacji wodnych i biogazowych o mocy do 1 MW w systemach taryf gwarantowanych i dopłat do ceny rynkowej (FiT i FiP).
Przyspieszenie procesu inwestycyjnego OZE
Nowelizacja ustawy wprowadza przepisy służące przyspieszeniu wydawania zezwoleń dla montowanych na budynkach instalacji fotowoltaicznych i położonych na tym samym terenie magazynów energii elektrycznej, pomp ciepła i niezbędnych urządzeń.
OZE jako inwestycje leżące w interesie publicznym
Ustawa określa również działania dotyczące OZE jako leżące w nadrzędnym interesie publicznym – zgodnie z prawodawstwem unijnym. Należy jednocześnie podkreślić, że pojęcie to nie może być mylone z „inwestycją celu publicznego”. Inwestycje OZE nadal będą podlegać procedurom administracyjnym i właściwym postępowaniom środowiskowym.
Projekt ustawy jest udostępniony na stronie Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny. Przepisy ustawy wejdą w życie 14 dni po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska